Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Kantar twierdzi, że świąteczne tłoczenie się w supermarketach było spowodowane promocjami

Kantar twierdzi, że świąteczne tłoczenie się w supermarketach było spowodowane promocjami

  • Napisane przez Sama Grote'a
  • Korespondent biznesowy BBC News

Nowe badanie sugeruje, że okres świąteczny w supermarketach był najbardziej pracowity od 2019 r., czemu sprzyjały promocje.

Według firmy badawczej Kantar w ciągu czterech tygodni poprzedzających 24 grudnia klienci odbyli 488 milionów zakupów spożywczych.

Około 13,7 miliarda funtów przeszło przez oba poziomy dochodów, mimo że inflacja żywności spadła w grudniu do 6,7% – to najszybszy spadek, jaki Kantar kiedykolwiek odnotował.

Chociaż brytyjskie gospodarstwa domowe wydawały średnio 477 funtów, wiele z nich nadal odczuwało „bardzo znaczną presję na swoje budżety”.

Kantar określił handel świąteczny jako „ogromny”, a najpopularniejszym dniem jest piątek 22 grudnia, w którym odbyło się nieco ponad 25 milionów podróży do sklepów.

Powiedziała, że ​​apetyt na tradycyjne świąteczne dania obiadowe był szczególnie duży w 2023 r., kiedy to wzrosła ilość pasternaku, kiełków i ziemniaków, a także świątecznych mięs, w tym prosiaka w kocykach, kiełbasek, szynki i indyków.

„Jeśli chodzi o Boże Narodzenie, mamy przyzwyczajenia i nasze dane pokazują, że klasyczne świąteczne danie pozostaje prawie takie samo” – powiedział Fraser McFate, dyrektor ds. sprzedaży detalicznej i konsumenckiej w Kantar.

„Jednak paszteciki i bożonarodzeniowe puddingi przełamały ten trend. W tym roku były mniej popularne” – dodał.

Niedawne badanie BBC wykazało, że cena pasztetów z mielonym mięsem wzrosła o 25%, ponieważ piekarze borykają się z presją wynikającą z rosnących płac oraz kosztów pakowania i produkcji.

Sprzedawcy detaliczni wykorzystywali promocje, aby przyciągnąć klientów w okresie świątecznym, a prawie jedną trzecią pieniędzy wydawali na przedmioty objęte jakąś ofertą, powiedział McFate.

Ogółem przeciętne gospodarstwo domowe wydało w ciągu miesiąca na artykuły spożywcze o 28 funtów więcej niż w grudniu 2022 r., przy czym liczba kupowanych artykułów wzrosła o 2%.

Sainsbury's osiągnął najwyższy udział w rynku od grudnia 2020 r. na poziomie 15,8%, co oznacza wzrost sprzedaży o 9,3%. Tesco ma obecnie 27,6% rynku i zwiększyło swoją sprzedaż o 7,5%.

„Tradycyjni sprzedawcy detaliczni zawsze dobrze sobie radzą w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie i ten rok nie był wyjątkiem” – powiedział McFate.

„Supermarkety odnotowały szczególnie dobre wyniki w przypadku linii marek własnych, a sprzedaż produktów premium, takich jak Sainsbury's Taste the Difference i Tesco Finest, wzrosła o 11,9% w porównaniu z rokiem ubiegłym i osiągnęła 790 milionów funtów, co stanowi 5,7% całkowitej sprzedaży artykułów spożywczych.

Jednak konkurencyjne sieci supermarketów Aldi i Lidl poinformowały we wtorek o „rekordowym” handlu bożonarodzeniowym, wzmocnionym w szczególności popytem na niedrogie produkty luksusowe, takie jak żeberka wołowe czy makaroniki.

Brytyjski oddział Aldi podał, że sprzedaż po raz pierwszy od czterech tygodni poprzedzających Wigilię przekroczyła 1,5 miliarda funtów, podczas gdy rywal Lidl miał najlepsze Święta Bożego Narodzenia od czasu wejścia na rynek brytyjski w 1994 roku.

Analitycy zauważyli, że przy stale rosnących kosztach nie było zaskoczeniem, że sklepy ogłosiły wzrost przejęć.