Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Włochy i Polska sprzeciwiają się brukselsko-berlińskiej umowie dotyczącej e-paliw

Włochy i Polska sprzeciwiają się brukselsko-berlińskiej umowie dotyczącej e-paliw

Włochy i Polska sprzeciwiły się porozumieniu zawartemu w weekend między Brukselą a Berlinem, które zwolniłoby pojazdy z jazdy wyłącznie na e-paliwach z zakazu silników spalinowych od 2035 roku.

Według pięciu urzędników z różnych krajów, którzy rozmawiali z Euronews pod warunkiem zachowania anonimowości, Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu podczas dyskusji na szczeblu ambasadorów w poniedziałek rano.

Ale ich wspólny opór nie wystarcza na głosy potrzebne do wstrzymania zatwierdzenia legislacyjnego, które, jak się powszechnie oczekuje, zakończy się we wtorek.

Porozumienie Bruksela-Berlin dotyczy uzgodnionego prawa, które ma zobowiązać do 100% redukcji emisji dwutlenku węgla w nowej sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych w całej Unii Europejskiej od 2035 r.

Ustawa została zaprojektowana przez Komisję Europejską jako „neutralna technologicznie”, ale biorąc pod uwagę, że emisje CO2 będą mierzone na rurociągu wydechowym, skutecznie zakaże sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi po dacie granicznej.

Dozwolona będzie natomiast sprzedaż samochodów elektrycznych.

Na początku tego miesiąca Niemcy, kraj, w którym znajduje się światowej klasy przemysł samochodowy, rozpoczęły niespodziewaną kampanię sprzeciwu i zablokowały ostateczne zielone światło dla rozporządzenia, które było skrupulatnie negocjowane między państwami członkowskimi a Parlamentem Europejskim.

Niemieccy urzędnicy i dyplomaci, którzy widzieli w tym zdradę ustalonych od dawna zasad postępowania, byli zszokowani. Kilku posłów do PE i kilka państw członkowskich, takich jak Francja, Hiszpania i Holandia, stwierdziło, że tekst został zamknięty i nie zostanie ponownie otwarty.

impas Zapłacony rzadką interwencją przez przewodniczącą Parlamentu Europejskiego Robertę Metsolę, wzywającą do poszanowania „prawodawczej przewidywalności”.

„Nie możemy cofnąć umów, ponieważ ostatecznie chodzi o zaufanie między zaangażowanymi prawodawcami i wiarygodność procesu legislacyjnego” – powiedział Mitsola w zeszłym tygodniu.

Próbując przełamać impas, odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans podjął bezpośrednie rozmowy z federalnym ministrem cyfryzacji i transportu Volkerem Wessingiem.

READ  Ciepłownia geotermalna w Toruniu oficjalnie otwarta

Wessing, liberalny polityk z pro-biznesowej partii FDP, osobiście naciskał na indywidualne zwolnienie dla e-paliw, powstająca technologia Który łączy wodór i dwutlenek węgla w celu wytworzenia paliw syntetycznych.

E-paliwo można wlewać do istniejących samochodów, zapewniając w ten sposób przetrwanie silnika spalinowego po terminie 2035. Chociaż teoretycznie mogłoby to być neutralne dla klimatu, krytycy twierdzą, że e-paliwo nie jest energooszczędne i ma ograniczoną opłacalność komercyjną.

Intensywne negocjacje między Brukselą a Berlinem w weekend zaowocowały osiągnięciem kompromisu przez obie strony.

Transakcja nie została jeszcze ogłoszona.

Świętując tę ​​wiadomość, Wessing napisał w sobotę na Twitterze: „Europa pozostaje neutralna technologicznie. Nowe pojazdy z silnikami spalinowymi będą mogły być rejestrowane po 2035 r., jeśli będą wykorzystywać wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2”.

W poniedziałek rano ambasadorowie dyskutowali nad rozporządzeniem, a także o zwolnieniu z e-paliw, z myślą o umieszczeniu go w porządku obrad wtorkowego spotkania ministrów energii.

Podczas tej wymiany poglądów Włochy i Polska zgłosiły sprzeciw.

Włochy wcześniej wzywały do ​​wyłączenia biopaliw, które emitują mniej dwutlenku węgla niż paliwa ropopochodne, ale zostały skrytykowane za ich użytkowanie gruntów.

„Wręcz przeciwnie, narzucenie elektryfikacji groziłoby nieakceptacją rynku, co mogłoby zaszkodzić producentom samochodów osobowych i ciężarowych. Zapobiegłoby to również rozwojowi technologicznemu silników hybrydowych o bardzo niskim wpływie na środowisko” – napisano we włoskiej gazecie. . Protokół ze spotkania, widziany przez Euronews.

Polska stwierdziła: „Wszelkie dodatkowe koszty wynikające z nowych obciążeń muszą ponosić producenci, a nie przerzucać ich na obywateli”.

Dyplomaci powiedzieli, że Bułgaria i Rumunia wyraziły poglądy, które zostały zinterpretowane jako wstrzymanie się od głosu, podczas gdy Finlandia ubolewała nad pominięciem biometanu, paliwa gazowego.

Jednak po przystąpieniu Niemiec pozostałe niezdecydowane narody nie były w stanie utworzyć mniejszości blokującej, torując drogę do formalnego głosowania nad rozporządzeniem – i prawdopodobnie jego przyjęciem – we wtorek.

READ  UE może zaproponować zamrożenie funduszy dla Polski i Węgier przed kwietniem

Oczekuje się, że po zatwierdzeniu ustawy Komisja Europejska opublikuje więcej szczegółów na temat umowy i nakreśli kolejne kroki legislacyjne w celu wdrożenia zwolnienia z e-paliw.