Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Telefony komórkowe: firmom grożą roszczenia prawne o wartości 3 miliardów funtów w związku z nadmiernym ładowaniem

Telefony komórkowe: firmom grożą roszczenia prawne o wartości 3 miliardów funtów w związku z nadmiernym ładowaniem

  • Napisane przez Sama Grote’a
  • Korespondent biznesowy BBC News

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Miliony konsumentów w Wielkiej Brytanii mogłoby otrzymać wypłaty po złożeniu pozwu przeciwko sieciom telefonii komórkowej.

Justin Guttman, były dyrektor Citizens Advice, twierdzi, że po wygaśnięciu umowy klienci Vodafone, EE, Three i O2 zostali obciążeni nadmiernymi opłatami za telefony.

W imieniu 4,8 miliona ludzi domaga się odszkodowania w wysokości ponad 3 miliardów funtów.

W odpowiedzi EE określiło roszczenie jako „spekulacyjne”, natomiast O2 stwierdziło, że nie skontaktowano się z nim.

Vodafone stwierdził, że nie ma wystarczających szczegółów, aby jego zespół prawny mógł to ocenić, a Three odmówił komentarza.

Sprawa dotycząca kary za lojalność, wniesiona do Sądu Apelacyjnego ds. Konkurencji, została wniesiona w imieniu konsumentów, którzy zakupili umowy obejmujące telefon komórkowy i usługi takie jak transmisja danych, minuty rozmów i wiadomości tekstowe.

Guttman szacuje, że od 2007 r. może to mieć wpływ na 28,2 mln umów dotyczących usług telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii.

Oszacował, że w przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy osoba, która miała umowę tylko z jednym z operatorów telefonii komórkowej, mogłaby otrzymać ponad 1800 funtów.

Guttman powiedział, że w momencie wstępnego uzgadniania umów koszt spłaty w minimalnym okresie obowiązywania umowy, który zwykle wynosi 24 miesiące, obejmował zarówno koszt telefonu komórkowego, jak i korzystanie z usług.

Twierdzono, że czterej najwięksi operatorzy sieci w Wielkiej Brytanii i ich spółki-matki nie obniżyli kwot pobieranych od klientów po wygaśnięciu minimalnego okresu obowiązywania umowy – pomimo faktu, że konsumenci zapłacili już za swoje telefony komórkowe.

„Jeśli nasze roszczenie okaże się skuteczne, w końcu zapobiegnie to wykorzystywaniu lojalnych klientów przez te firmy i zaprzestanie nieetycznego stosowania kar za lojalność” – powiedział Gutman.

Jest to wymóg rezygnacji, co oznacza, że ​​kwalifikujący się konsumenci zostaną automatycznie uwzględnieni bezpłatnie, chyba że wykonają określone kroki w celu rezygnacji, według Gutmana.

Zanim jednak pozew trafi do sądu, może minąć kilka lat. Pan Gutman stara się obecnie o certyfikację, co jest wymaganym krokiem, zanim roszczenie będzie mogło trafić do sądu.

„Może to zająć rok lub dwa” – powiedział.

Rzecznik EE powiedział: „Zdecydowanie nie zgadzamy się z postawionymi nam zarzutami.

„EE zapewnia zestaw definicji i solidny proces postępowania z powiadomieniami o zakończeniu umowy”.

Vodafone powiedział BBC: „Ta sprawa dopiero niedawno została nam zwrócona i nie mamy jeszcze wystarczających szczegółów, aby nasz zespół prawny mógł ją ocenić”.

Rzecznik O2 powiedział, że do chwili obecnej „nie było żadnego kontaktu z naszym zespołem prawnym w sprawie tego roszczenia”.

„Jednak jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszym dostawcą, który dziesięć lat temu wprowadził umowy dzielone, które automatycznie i całkowicie zmniejszają rachunki klientów po opłaceniu przez nich opłat za urządzenia mobilne” – dodał rzecznik.

Firma podała, że ​​od maja prowadzi kampanię w tej sprawie, wzywając innych operatorów do wprowadzenia zmian, które zapobiegną przepłacaniu przez konsumentów za już posiadane smartfony.

Źródło obrazu, Anny Reiman Webster

Skomentuj zdjęcie,

Jack Drury (27 l.) z St Albans twierdzi, że po trzech latach spłacania długu telefonicznego zapłacił taryfę pokrywającą koszty jego urządzenia i czasu antenowego.

Tego doświadczył na początku tego roku 27-letni Jack Drury z St Albans.

Powiedział BBC, że jest „zachwycony” tym twierdzeniem.

„Dla wielu z nas miesięczne opłaty to najtańszy sposób dostępu do technologii” – powiedział. „Jednak powinno być jasne, jaka część tych opłat jest płacona za urządzenie, a jaka za usługi mobilne”.

Jak sprawdzić, czy Twój telefon nie ma już umowy

  • Od lutego 2019 r. dostawcy muszą kontaktować się z klientami listownie, e-mailem lub SMS-em, aby ostrzec ich, że ich umowa wkrótce wygaśnie.
  • Nie muszą podawać najtańszej dostępnej oferty, na którą możesz się przełączyć, dlatego warto skontaktować się ze swoim dostawcą lub rozejrzeć się za najtańszą ofertą.
  • Jeśli nie jesteś pewien, kiedy zakończy się Twoja umowa, w każdej chwili możesz wysłać SMS-a INFO na numer 85075. W ciągu kilku minut powinieneś otrzymać odpowiedź z informacją o wygaśnięciu umowy i o opłacie za wcześniejsze rozwiązanie.

„Kara za lojalność”

Nie jest to pierwszy raz, kiedy podkreślana jest kwestia przepłacania obecnych brytyjskich klientów.

We wrześniu 2018 r. organizacja Citizens Advice złożyła poważną skargę do Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA), wyrażając obawy, że stali klienci płacą więcej niż nowi klienci za umowy dotyczące telefonii komórkowej, a także łącza szerokopasmowe, oszczędności gotówkowe, ubezpieczenie domu i kredyty hipoteczne .

Urząd ds. Rynków Kapitałowych Dochodzenie Ustalono, że „kara za lojalność” stanowi poważny problem dotykający miliony ludzi, w tym tych, których najmniej było na to stać.

W 2020 r. wprowadzono nowe zasady Ofcom wymagające od firm informowania klientów mobilnych i szerokopasmowych o terminie wygaśnięcia umów i dostępności lepszych ofert.

W ubiegłym roku organ nadzorczy podał, że od czasu wprowadzenia nowych przepisów liczba klientów korzystających z Internetu szerokopasmowego poza umową spadła o ponad milion.

Od 17 czerwca 2022 r. stwierdzono, że dostawcy muszą udostępniać klientom streszczenie umowy, zanim będą mogli wyrazić zgodę na zawarcie umowy.

Gutman powiedział programowi BBC Today, że istnieją „pewne dowody” na to, że sieci telefoniczne zmieniły swoje podejście, ale dodał: „Praca wykonana przez Ofcom i CMA nie dotyczy kwestii szkód wyrządzonych konsumentom w przeszłości i właśnie o to chodzi. moje roszczenie dotyczy.”

W tym roku Vodafone i Three ogłosiły, że osiągnęły porozumienie w sprawie fuzji i utworzenia największego operatora telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii, obsługującego około 27 milionów klientów.

Przedstawiciele obu firm przekazali parlamentarzystom, że planowana przez nich fuzja nie spowoduje wzrostu cen, choć ograniczy liczbę konkurentów na rynku telefonii komórkowej.

Gutmann reprezentował już konsumentów w sporach prawnych przeciwko brytyjskim operatorom kolejowym i Apple.

Powiedział, że rozstrzyganie sporów tej wielkości często zajmuje kilka lat.

Pozew przeciwko Apple, który nie ma związku z pozwem przeciwko dostawcom sieci komórkowych, został złożony w czerwcu 2022 roku. Sprawa uzyskała zielone światło od sądu w Wielkiej Brytanii. W zeszłym miesiącu.

Jego pozew przeciwko brytyjskim przewoźnikom kolejowym został złożony w 2019 roku i do tego czasu nie trafi do sądu. Następny rok..