Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Strajki kolejowe: terminy maj i czerwiec 2023 oraz co warto wiedzieć przed kolejnym wyłączeniem kolei

Strajki kolejowe: terminy maj i czerwiec 2023 oraz co warto wiedzieć przed kolejnym wyłączeniem kolei

Podróżni próbujący dotrzeć koleją na Konkurs Piosenki Eurowizji i finał Pucharu Anglii mogą zostać odwołani z powodu serii strajków. Główny związek kolejowy RMT i związek maszynistów Aslef wezwały do ​​dalszych strajków w maju i czerwcu. Pracownicy przestaną pracować u kilkunastu przewoźników kolejowych, w tym we wszystkich spółkach kolei dalekobieżnej i pasażerskiej.

Maszyniści, którzy pracują dla kilkunastu operatorów pociągów, będą nieobecni w piątek 12 maja, środę 31 maja i sobotę 3 czerwca. Zakazana będzie również praca w godzinach nadliczbowych.

RMT ogłosił strajk członków pracujących dla 14 operatorów pociągów w sobotę 13 maja.

Pominięcia uderzą w pasażerów, którzy chcą dostać się do Liverpoolu w szczycie Konkursu Piosenki Eurowizji. Finał odbędzie się w sobotę 13 maja. Wśród operatorów pociągów, których to dotyczy, są Avanti West Coast, Trans Benin Express i Northern.

Data 3 czerwca zbiega się z finałem Pucharu Anglii pomiędzy Manchesterem United a Manchesterem City, który odbędzie się na Wembley w północno-zachodnim Londynie. Dziesiątki tysięcy fanów zwykle podróżuje koleją, aby wziąć udział w meczu. Wpłynie to również na kierowców wyścigowych, którzy podróżują na Epsom Derby.

Od czerwca 2022 r. krajowe strajki kolejowe, zagmatwane spory o płace, bezpieczeństwo pracy i organizację pracy spowodowały problemy dla dziesiątek milionów osób dojeżdżających do pracy pociągami. Często zwoływano przerwy w podróży, powodując znaczne zakłócenia i utrudniając planowanie podróży z wyprzedzeniem.

Główny związek kolejowy, RMT, zorganizował 24-dniowe strajki w obecnej fali strajków, przy czym Aslef wstrzymywał pracę osiem razy wcześniej.

Oto główne pytania i odpowiedzi.

Kto uderza i kiedy?

Asalaf poinstruował wszystkich maszynistów zatrudnionych przez 16 operatorów pociągów, aby strajkowali w piątek 12 maja, środę 31 maja i sobotę 3 czerwca.

Firmy kolejowe to te, które są zakontraktowane przez Ministerstwo Transportu. Należą do nich wiodący operatorzy międzymiastowi:

  • Zachodnie Wybrzeże Avanti
  • cross country
  • Kolej East Midlands
  • Wielka Kolej Zachodnia
  • LNER
  • Ekspres transpeninowy

Zdecydowana większość operatorów Transport for London również zostanie dotknięta:

  • Wielka Anglia
  • GTR (Gatwick Express, Great Northern, Southern, Tameslink)
  • południowy wschód
  • Kolej Południowo-Zachodnia

Dotyczy to operatorów skupiających się na Midlands i północnej Anglii:

  • Kolei Chiltern
  • Pociągi północne
  • Pociągi West Midlands

Wprowadzony zostanie również zakaz „bezumownych nadgodzin” – w sobotę 13 maja, od poniedziałku 15 do soboty 20 maja włącznie oraz w czwartek 1 czerwca.

READ  Wynajem w Londynie: koszt wynajmu mieszkania w każdym rejonie Londynu

Związek RMT wezwał swoich członków do strajku w sobotę 13 maja. Zaangażowani będą ci sami operatorzy pociągów – z dodatkiem C2C, który kursuje z City of London do South Essex.

Jaki będzie efekt?

W kilku poprzednich strajkach RMT pracownicy sygnalizacji pracujący dla Network Rail wyszli i zamknęli co najmniej połowę systemu kolejowego.

Są teraz stabilne, więc infrastruktura sieciowa powinna być otwarta jak zwykle.

Jednak każdego dnia strajku tysiące pociągów byłyby odwoływane, rujnując plany podróży milionów osób dojeżdżających do pracy.

Efekt odejścia kierowców i RMT będzie inny.

Podczas poprzednich strajków maszynistów niektórzy operatorzy – na przykład Avanti West Coast i Southeast – odwołali wszystkie pociągi.

Inni prowadzili szkieletową usługę na głównych drogach. Na przykład na GWR pasażerowie mogą spodziewać się podstawowych usług z londyńskiego Paddington do iz Bristol Temple Meads i Cardiff Central.

Oczekuje się, że wyjście RMT będzie miało mniejszy wpływ. GWR prawdopodobnie będzie obsługiwał bardziej rozbudowany harmonogram, w tym do iz Exeter i Plymouth.

Avanti West Coast będzie obsługiwać podstawowe usługi, z godzinnym pociągiem z Birmingham, Liverpoolu, Manchesteru i Glasgow do London Euston.

LNER prawdopodobnie będzie dążyć do uruchomienia do 40 procent normalnych usług na głównej linii East Coast, z naciskiem na King’s London Cross, York, Newcastle i Edinburgh.

We wszystkich dniach strajku zdecydowana większość usług w Szkocji i Walii będzie działać normalnie, ponieważ ScotRail i Transport for Wales nie są zaangażowane w spór z Aslef.

Pociągi obsługiwane przez te firmy będą prawdopodobnie bardziej ruchliwe niż zwykle na trasach, które są zwykle współdzielone z operatorami pociągów, których personel jest niesamowity, takimi jak Londyn-York-Newcastle-Edynburg i Swansea-Cardiff-Newport.

Podróżni mogą również spodziewać się normalnej obsługi na:

  • Kaledoński śpiący
  • Grand Central
  • Heathrow Express
  • Pociągi kadłubowe
  • Londyn naziemny
  • lomo
  • Merceryl

Ostatni z nich, Mercerrail, uruchomi dodatkowe pociągi podczas weekendu Eurowizji – chociaż sieć jest ograniczona do obszaru Liverpoolu aż do Southport i Ormskirk, a także Wirral i Chester.

Zakaz pracy w godzinach nadliczbowych dla maszynistów prawdopodobnie dotknie szczególnie operatorów pociągów dalekobieżnych, takich jak Avanti West Coast i TransPennine Express.

Ponadto odwołane zostaną niektóre pociągi wieczorne przed strajkami oraz pociągi wczesnoporanne po strajkach.

Czy wpłynie to na Eurostar?

Nie. Ale komunikacja do iz głównego węzła operatora pociągu w londyńskim St Pancras International będzie utrudniona, ponieważ członkowie związku, którzy pracują dla wszystkich trzech lokalnych operatorów kolejowych (East Midlands, South Eastern i Thameslink) obsługujących stację, odejdą.

READ  Kraje UE ostatecznie zatwierdzają wielomiliardowy fundusz zielonej transformacji

Dlaczego RMT tak przyciąga wzrok?

Rail Delivery Group (RDG), która reprezentuje operatorów pociągów, przedstawiła propozycje wynagrodzeń, których związki zawodowe twierdzą, że nie mogą zaakceptować.

Na początku tego miesiąca RMT powiedział, że rozważa ulepszoną ofertę od operatorów pociągów. Ale związek kolejowy twierdzi, że 5-procentowa płatność w pierwszym roku wydaje się teraz uzależniona od zakończenia przemysłowego mandatu RMT.

Mick Lynch, sekretarz generalny RMT, powiedział: „RDG wycofało swoje pierwotne propozycje i storpedowało te negocjacje.

Nie ulega wątpliwości, że ich decyzja wynika z nacisków wywieranych na nich przez rząd Partii Konserwatywnej.

„Dlatego nie mamy innego wyjścia, jak kontynuować dalsze strajki i kontynuować naszą kampanię na rzecz wynegocjowanego porozumienia w sprawie płac, warunków i bezpieczeństwa pracy”.

Steve Montgomery, prezes Railroad Delivery Group, odmówił przesunięcia słupków bramki. Powiedział: „Nic się nie zmieniło w ofercie, która została uzgodniona dwa tygodnie temu przez kierownictwo RMT w pokoju negocjacyjnym.

„RMT negocjuje w złej wierze, odmawiając swoim członkom prawa głosu w sprawie uczciwej zapłaty, niepotrzebnie zakłócając życie milionów naszych pasażerów i podważając rentowność branży o kluczowym znaczeniu dla brytyjskiej gospodarki”.

Główny związek kolejowy przeprowadza obecnie ponowne głosowanie swoich członków w sprawie 14 przewoźników kolejowych, którego wynik spodziewany jest 4 maja. Jeśli RMT przekroczy wszelkie prawne limity frekwencji i otrzyma głos „tak”, będzie miał mandat strajkowy na kolejne sześć miesięcy.

Dlaczego moi poprzednicy mieliby strajkować przemysłowo?

Nie chcemy strajkować, nie chcemy przeszkadzać osobom dojeżdżającym do pracy, mamy rodziny i znajomych, którzy również korzystają z kolei i wierzymy w inwestowanie w kolej dla przyszłości tego kraju.

„Ale wina za ten biznes leży, słusznie i uczciwie, po stronie tych pracodawców, którzy przez swoją nieustępliwość położyli na to ręce.

„Propozycja – wynosząca zaledwie 4 procent – ​​najwyraźniej nie została zaprojektowana do przyjęcia, ponieważ inflacja wciąż przekracza 10 procent, a nasi członkowie tych firm nie widzieli wzrostu od czterech lat”.

Whelan powiedział, że zaangażowane firmy „zawiodły pasażerów i podatników”, a „propozycje modernizacji brytyjskich kolei i pomocy im w wydajniejszym działaniu” zostały odrzucone.

Rzecznik Rail Delivery Group, która reprezentuje operatorów pociągów, powiedział: „To rozczarowująca wiadomość dla naszych klientów i personelu, a dalsze strajki są całkowicie niepotrzebne i tylko zwiększyłyby presję na branżę, która już boryka się z poważnym kryzysem finansowym.

READ  KUP TERAZ, ZAPŁAĆ PÓŹNIEJ Programy spożywcze są „pułapką zadłużenia” dla walczących rodzin | Pożyczki i dług

„Skupianie się na finale Eurowizji i finale Pucharu Anglii jest rozczarowujące dla wszystkich, którzy planują wziąć udział.

„Po kilku tygodniach negocjacji z kierownictwem Aslef złożyliśmy poprawioną i uczciwą ofertę obejmującą 8-procentowy wzrost płac w ciągu dwóch lat. Doprowadziłoby to do opóźnionych i logicznych ulepszeń już wprowadzonych w częściach sieci, które widziałyby więcej pociągów kursujących punktualnie dla pasażerów. Niestety odmówiono”.

Czy można odwołać strajki?

Wydaje się to mało prawdopodobne. Wydaje się, że rząd, który podpisze ostateczną umowę, oraz operatorzy pociągów pokładają nadzieje w zmniejszeniu poparcia dla strajku ze strony związkowców.

Wręcz przeciwnie, związki uważają, że poparcie dla strajków pozostaje silne, a ministrowie w końcu zgodzą się na bezwarunkowe podwyżki płac.

Mam zarezerwowany bilet na jeden z dni strajku. co mogę zrobić?

Pasażerowie z biletami z wyprzedzeniem, dowolnymi godzinami lub poza szczytem mogą bezpłatnie zwrócić swój bilet, jeśli pociąg, na który mają rezerwację, zostanie odwołany, opóźniony lub przełożony.

Operatorzy kolejowi prawdopodobnie zaoferują elastyczność w podróżowaniu w różne dni wolne od strajku.

Posiadacze biletów okresowych, którzy nie latają, mogą ubiegać się o zwrot kosztów za daty strajku w ramach zwrotu opóźnienia.

Jakie są alternatywy?

Jak zawsze, dalekobieżni operatorzy autobusowi – National Express, Megabus i Flixbus – będą nadal działać, chociaż miejsc jest mało, a ceny biletów wysokie.

Podróżując z Londynu do Liverpoolu podczas weekendu Eurowizji, Megabus ma kilka miejsc za mniej niż 40 funtów.

W dniu finału Pucharu Anglii National Express ma bilety powrotne z Manchesteru do Londynu za mniej niż 40 funtów

Co mówi rząd?

Sekretarz transportu Mark Harper powiedział: „Pasażerowie byli zmuszeni znosić strajk RMT przez prawie rok, ale dyrektor generalny RMT jest zdeterminowany, aby nadal zmuszać swoich członków do rezygnacji z dalszych zarobków.

Dzieje się tak pomimo posiadania ostatecznej najlepszej oferty, podobnej do oferty płatności, którą ostatnio członkowie Network Rail głosowali przytłaczającą większością głosów.

„Po raz kolejny odmawiając swoim członkom możliwości wypowiedzenia się, a następnie strajkując na pierwszej od 25 lat imprezie Eurowizji w Wielkiej Brytanii – organizowanej przez Ukrainę – RMT po prostu ignoruje pasażerów, którym służy”.