Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Plan Chin dotyczący lotniskowca o napędzie atomowym został ujawniony przez przypadek

Plan Chin dotyczący lotniskowca o napędzie atomowym został ujawniony przez przypadek

Stocznia Jiangnan Changxing, która buduje pierwszy w Chinach lotniskowiec Katobar o napędzie konwencjonalnym, opublikowała ilustrację tego, jaki mógłby być następny lotniskowiec o napędzie atomowym dla Marynarki Wojennej. zdjęcie / twitter

To nie jest dokładnie „najlepsza praktyka”. Ale banery promocyjne wyświetlane przez chińskich kontrahentów w dziedzinie obronności mają historię ujawniania nowych projektów. Wydaje się, że lotniskowiec nowej generacji o napędzie atomowym nie jest wyjątkiem.

Zdjęcia firmowe z państwowej stoczni Jiangnan Changxing Shipyard w Szanghaju krążą po wewnętrznych chińskich platformach społecznościowych. Tym, co czyni je bardziej interesującymi niż zwykłe „kombinezony do uścisku dłoni”, jest to, co jest wyświetlane w tle.

Jest to możliwy projekt przyszłego lotniskowca typu 004.

To nie pierwszy raz, kiedy stocznia ujawnia w ten sposób nowy projekt.

Sesja zdjęciowa w nudnej sali konferencyjnej w 2018 roku zwróciła uwagę całego świata po tym, jak w tle pojawił się wygenerowany komputerowo obraz zaawansowanego projektu lotniskowca. Okazało się, że jest to dokładne odwzorowanie statku klasy 003, który został zwodowany pod nazwą PLAN Fujian w czerwcu ubiegłego roku.

Tym razem jest to równy mecz dla niespokojnej nowej klasy amerykańskich zaawansowanych superlotniskowców USS Ford.

Wstępnie nazwany „Typ 004” i posiadający numer kadłuba 20 (19 mogło być zarezerwowane dla siostrzanego Fujiana), wydaje się również mieć wiele cech wspólnych z nowym amerykańskim projektem i kolejnym francuskim pancernikiem o napędzie atomowym.

Pomimo narzekań na to, jak hipersoniczne zestawy pocisków kierowanych osłabiają grupy lotniskowców Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, Pekin okazuje swoją fascynację dobrze widocznymi maszynami wojennymi.

Pierwszy zbudowany w kraju lotniskowiec, PLAN Shandong, odgrywa kluczową rolę w stanowisku Pekinu wobec niedawnego spotkania prezydenta Tajwanu Tsai Ing-wen z trzecim najpotężniejszym człowiekiem w Stanach Zjednoczonych, przewodniczącym Izby Reprezentantów Kevinem McCarthym.

READ  Oszustwo bankomatowe na Bali: Turyści ostrzegani przed korzystaniem z niektórych bankomatów

Znajduje się na wschodnim wybrzeżu demokracji na wyspie, gdzie siły Armii Ludowo-Wyzwoleńczej ćwiczą manewry oblężenia i inwazji.

Lotniskowiec USS Nimitz Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (w środku), niszczyciel Yulgok Yi Marynarki Wojennej Korei Południowej (po prawej) i Omijiri Japońskich Morskich Sił Samoobrony (po lewej) płyną w formacji podczas wspólnych ćwiczeń morskich na wodach międzynarodowych u wybrzeży Korei Południowej.  Zdjęcie / Getty Images
Lotniskowiec USS Nimitz Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (w środku), niszczyciel Yulgok Yi Marynarki Wojennej Korei Południowej (po prawej) i Omijiri Japońskich Morskich Sił Samoobrony (po lewej) płyną w formacji podczas wspólnych ćwiczeń morskich na wodach międzynarodowych u wybrzeży Korei Południowej. Zdjęcie / Getty Images

gigant o napędzie atomowym

Analitycy Pentagonu spodziewają się, że chińska marynarka wojenna będzie obsługiwać sześć lotniskowców do 2040 roku.

Stany Zjednoczone mają ich 11, z czego cztery są gotowe do użycia w każdej chwili. W Pekinie działają tylko dwie firmy szkoleniowe (PLAN Liaoning i Shandong).

Znacznie udoskonalony i rozbudowany PLAN Fujian przechodzi ostatnie prace wykończeniowe w stoczni Jiangnan.

Ale ten projekt Type 003 jest nieco mniejszy niż USS Ford i jego starsze odpowiedniki USS Nimitz. I chociaż wydaje się, że jest wyposażony w nowoczesne katapulty elektromagnetyczne i druty zatrzymujące dla swoich samolotów, ma konwencjonalne silniki wysokoprężne.

Obrazy koncepcyjne Typu 004, po raz pierwszy zidentyfikowane przez East Pendulum, przedstawiają zupełnie inny statek.

Jest to wyraźnie duża konstrukcja wyposażona w procę, w przeciwieństwie do PLAN Liaoning i Shandong, które opierają się na stoku narciarskim, aby pomóc w unoszeniu ciężkich samolotów w powietrze.

A jego maleńka wysepka z wieżą strażniczą nie ma dużego wydechu, takiego jak ten widziany w PLAN Fujian, który rozprasza szkodliwe opary z silnika wysokoprężnego.

Jest to jak dotąd najsilniejsza wskazówka, że ​​następny projekt będzie napędzany energią jądrową.

Poza Stanami Zjednoczonymi tylko Francja posiada lotniskowiec o napędzie atomowym. Najnowszy brytyjski projekt, klasa HMS Queen Elizabeth, nie miał katapult i był napędzany olejem napędowym.

Spadek mocy

Pekin w dużej mierze ukończył swoją pierwszą zamorską bazę morską w Dżibuti w Rogu Afryki. Trwają prace nad podobnym obiektem u wybrzeży Pakistanu. Wciąż spekuluje się, że tajne prace budowlane w bazie Ream w Kambodży mają na celu wsparcie chińskich rozmieszczeń.

Jednak pomimo wysiłków gospodarczych w ramach Pasa i Szlaku Chiny nie stworzyły jeszcze globalnej sieci portów, aby wspierać ważne międzynarodowe operacje morskie.

READ  Wybuch Covid-19: nowy wariant XE prawdopodobnie będzie o 10 procent bardziej przenoszony niż Omicron

Jednak budowa lotniskowców o napędzie atomowym zmniejszyłaby presję logistyczną związaną ze wspieraniem floty na morzu.

Te statki nie muszą dokować, aby zatankować. a ogromne zbiorniki paliwa wymagane do przepchnięcia przez wodę takich statków jak PLAN Fujian i HMS Queen Elizabeth są zbędne. Alternatywnie przestrzeń ta mogłaby być przeznaczona na zaopatrzenie większej grupy lotniczej. Zapasy można uzupełniać poprzez transfery między statkami podczas pracy.

Chiny przygotowały się do nadania przyszłemu Typowi 004 skutecznych zdolności bojowych, takich jak jego amerykański odpowiednik.

Pokładowy samolot wczesnego ostrzegania i kontroli KJ-600 był testowany w Chinach kontynentalnych. Jego wygląd jest podobny do E-2 Hawkeye US Navy, który jest w służbie od lat 60. XX wieku.

Chińskie media kontrolowane przez państwo również wskazywały na trwające prace rozwojowe nad Shenyang J-35. Ten niewidoczny myśliwiec przewożący samoloty ma silne podobieństwo wizualne do niewidocznego myśliwca F-35C Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Będzie w stanie wykorzystać systemy katapulty i lądowania z PLANU Fujian i Typu 004 do przenoszenia cięższych ładunków, co oznacza, że ​​może lecieć dalej z większymi możliwościami bojowymi.

Skróty prowadzą do dużych opóźnień

Po prawie 10 latach opóźnień najnowszy lotniskowiec Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych jest na skraju pierwszego wdrożenia operacyjnego. Ma wypłynąć na początku maja z pełną grupą bojową statków eskortujących, aby zrobić to, do czego został zbudowany.

Całkowicie nowy projekt został wprowadzony na rynek w 2013 roku. Jednak pozornie niekończąca się seria technicznych przeszkód uniemożliwiła marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych zatwierdzenie go jako operacyjnego.

Teraz USS Ford (CVN-78) „całkowicie przekształcił się w statek w służbie”, mówi kierownik projektu, kapitan Brian Metcalfe.

Kapitan Metcalfe powiedział publicznie na początku tego miesiąca, że ​​”Ford zdobył kwalifikacje w systemach bojowych. Posiada wszelkie certyfikaty potrzebne do rozmieszczenia i jestem w pełni przekonany, że lotniskowiec, jego skrzydło powietrzne i grupa bojowa są w stanie stanąć dla siebie”.

Ale proces dochodzenia do tego był bolesny.

Statek i jego radykalnie nowa technologia zostały zbudowane w ramach programu „szybkiej ścieżki”, w którym pominięto testy prototypów i zamiast tego polegano na symulacjach komputerowych w celu zidentyfikowania wszystkich potencjalnych problemów. Po dostawie sprzęt do przechwytywania elektromagnetycznego systemu wystrzeliwania samolotów (EMALS) i windy uzbrojenia zasadniczo nie działały. Miał też problemy z dystrybucją energii.

Okręt nadal nie jest w stanie obsługiwać najnowszego samolotu bojowego Marynarki Wojennej – myśliwca F-35C Lightning II.

Jego siostrzany statek, USS John F. Kennedy, również miał opóźnienie.

Miał być dostarczony w zeszłym roku. Ale jego najnowsza wersja mówi, że nie zostanie dostarczona przed 2025 rokiem.

Jednym z podawanych powodów jest konieczność odbudowy części statku, aby pomieścić F-35C, mimo że myśliwiec Stealth leciał po raz pierwszy od 2006 roku. Jednak duża część wysiłków polega na uwzględnieniu wniosków wyciągniętych z niepowodzeń na pokładzie USS Forda.

„Było kilka nowych technologii, które, szczerze mówiąc, zajęły więcej czasu, niż się spodziewaliśmy, i to nie będzie normą” – wyjaśnił kapitan Metcalf. Nie zobaczysz kolejnych sześciu lat między dostawą USS Kennedy a jego rozmieszczeniem. Nie powinniśmy tego robić ponownie”.