Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Kazoo: Co poszło nie tak dla internetowych sprzedawców używanych samochodów?

Kazoo: Co poszło nie tak dla internetowych sprzedawców używanych samochodów?

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

  • autor, Michaela Reese’a
  • Rola, Korespondent biznesowy BBC News

Internetowy sprzedawca używanych samochodów Cazoo popadł w administrację po zwolnieniu setek pracowników w ramach poważnej restrukturyzacji.

Cazoo zyskało popularność podczas pandemii Covida, kiedy ograniczenia zmusiły nabywców samochodów do przeglądania i dokonywania zakupów w Internecie.

Jednak przynosząca straty firma miała trudności z pozyskaniem pieniędzy od inwestorów i w marcu zmieniła swój model z dealera, w którym sam kupuje i sprzedaje samochody, na rynek, na którym konsumenci mogą kupować i sprzedawać samochody.

Menedżerowie Teneo powiedzieli, że posunięcie to doprowadziło do zwolnienia 728 pracowników, którzy zostali zatrudnieni w celu znalezienia kupca dla firmy.

Tinio powiedział, że pozostałych 208 pracowników firmy pozostanie na razie na etapie administracyjnym.

To poważny kryzys dla firmy, której popularność wzrosła w czasie pandemii i kolejnych blokad.

Wracając do roku 2021, jeśli nie korzystałeś z Cazoo, prawdopodobnie o tym widziałeś lub słyszałeś. Jej marka rozprzestrzeniła się szeroko, dzięki sponsorowaniu drużyn piłkarskich Premier League Aston Villa i Everton, a także wielu innych ważnych wydarzeń sportowych, takich jak rzutki i snooker.

Cazoo różniło się od innych tradycyjnych dealerów samochodowych – była firmą technologiczną próbującą zmienić ustalony system.

Platforma umożliwiła kupującym zakup, częściową wymianę i pełne finansowanie pojazdów online. Klienci mogą składać zamówienia, siedząc na kanapie, a samochód zostanie dostarczony do ich domów w niecałe 72 godziny, z siedmiodniowym okresem zwrotu.

Zapoczątkowana pod koniec 2019 roku pandemia znacząco poprawiła losy firmy. Oprócz ograniczeń związanych z Covid, które oznaczają, że ludzie mogą kupować używane samochody wyłącznie przez Internet, światowy niedobór mikrochipów, który zakłócił produkcję nowych pojazdów, również zadziałał na korzyść Cazoo wraz ze wzrostem cen używanych samochodów.

READ  Najnowsze wiadomości o krachu SVB: Biden mówi, że kierownictwo banku w Dolinie Krzemowej zostanie zwolnione, gdy giełda się trzęsie

Otoczenie przyczyniło się do niesamowitego wzrostu wartości firmy. Kiedy we wrześniu 2021 r. była notowana na nowojorskiej giełdzie, wyceniano ją na 7 miliardów dolarów (5 miliardów funtów). Teraz jego wycena spadła do zaledwie 30 milionów dolarów.

W listopadzie 2021 r. Alex Chesterman, założyciel Cazoo, który uruchomił także portale o nieruchomościach Zoopla i LoveFilm, poprzednika Netflix, powiedział BBC, że przejęcie zaledwie niewielkiego procentu rynku stworzyłoby „ogromny biznes”, argumentując, że Cazoo oferuje klientom… Prostsze doświadczenie, większy wybór i przejrzystość cen.

Platforma została uruchomiona we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Portugalii. W szczytowym okresie w 2021 r. Cazoo zatrudniało 4500 osób.

Jednak pomimo misji przekształcenia branży sprzedaży samochodów, dobre samopoczucie wokół Cazoo zaczyna słabnąć.

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Skomentuj zdjęcie, W pewnym momencie Kazoo sponsorował dwie drużyny angielskiej Premier League

Jedną z kluczowych osób stojących za agresywną kampanią marketingową Cazoo był Andrew Frankos, który dołączył do firmy na krótko przed jej uruchomieniem.

Mówi, że początki były „naprawdę ekscytujące czasy”, ale uważa, że ​​firma rozwijała się zbyt szybko.

„Patrząc wstecz, myślę, że Europa odwracała uwagę” – mówi. „Pamiętam, jak powiedziałem jednemu z nich: «Czy nie idziemy za wcześnie?»” „Może byłem naiwny, bo uwierzyłem w tę wizję”.

Francos opuścił Kazoo w październiku 2022 r. i przyznaje, że czuł się, jakby opuszczał tonący statek, ale dodaje: „Ja też myślałem, że zawrócą sprawę”.

„Samochody są radykalnie różne”.

Firma nigdy nie osiągnęła zysku. Choć nie jest to niczym niezwykłym w przypadku start-upu – Chesterman wręcz stwierdził, że spodziewa się, że taka sytuacja będzie się utrzymywać przez dwa–trzy lata po wejściu na giełdę – jej straty wzrosły.

Chociaż w wyniku Covida przejście na zakupy przez Internet stało się normą w przypadku wielu towarów, „samochody zasadniczo różnią się od innych rzeczy, które kupujesz” – twierdzi Katherine Fayers, dyrektor operacyjna giganta rynku samochodowego Auto Trader.

Mówi, że większość brytyjskich konsumentów woli hybrydowe podejście polegające na szukaniu informacji w Internecie, oglądaniu samochodu i osobistej rozmowie z dealerem przed oddaniem pieniędzy.

„Kupno samochodu jest trochę jak kupno domu. To druga najdroższa rzecz, jaką kupuje większość ludzi. Kiedy pytasz ludzi, dlaczego mają samochód, przypomina to trochę Konstytucję Stanów Zjednoczonych – „posiadam”. samochód, ponieważ daje mi wolność, niezależność i dodaje sił” – mówi pani Fires.

Kevin Gaskell, były dyrektor zarządzający Porsche, Lamborghini i BMW, twierdzi, że problemy Kazoo wynikają z „prostego faktu próby zdobycia przyczółka na bardzo wyrafinowanym i ugruntowanym rynku”.

Powiedział programowi BBC Today: „Myśleli, że mogą wejść do sklepu internetowego i zaoferować pełną obsługę, ale dealerzy samochodowi już to robią. Nie ma nic nowego w opracowanym przez nich modelu”.

„Wydali ogromne pieniądze na rozwój marki. Jeśli chodzi o przychody, nie były one takie, jakich się spodziewali”.

Zmiany na górze

Chesterman ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego w styczniu 2023 r., a napis mógł wisieć na ścianie Kazoo, gdy całkowicie opuścił firmę w grudniu.

Jego następca, Paul Whitehead, złożył rezygnację w marcu tego roku – mniej więcej w tym samym czasie, gdy Cazoo ogłosiło, że sprzedało pozostałe akcje i przeszło na model rynku internetowego, umożliwiając dealerom samochodowym notowanie własnych akcji na platformie i likwidując działalność. Europejski biznes.

Kiedy BBC skontaktowało się z nim w celu uzyskania komentarza w sprawie upadku Kazoo, Chesterman powiedział, że nie ma nic wspólnego z firmą od ponad 18 miesięcy i odmówił dalszych komentarzy.

Kazoo zmusiło wiele uznanych firm do dostosowania się, ale w miarę jak ustały problemy z dostawami i niedobory mikrochipów, pozwoliło innym nadrobić zaległości, mówi Philip Nothard, dyrektor ds. wizji i strategii w Cox Automotive.

„Przybyli szybko, wyrazili się i przedstawili koncepcję, która na pierwszy rzut oka okazała się pod wieloma względami sukcesem” – dodaje.

„[But] Z biegiem czasu uznani sprzedawcy detaliczni byli w stanie zaoferować to, co oferowało Cazoo. Mogą zapewnić wielokanałowe doświadczenie w zakresie cyfrowego handlu elektronicznego. „I w zasadzie mieli już infrastrukturę fizyczną”.