- Napisane przez Petera Hoskinsa
- Reporter biznesowy
Ford i United Auto Workers (UAW) osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie zakończenia prawie sześciotygodniowego strajku, który obejmuje rekordową podwyżkę płac.
Porozumienie będzie pierwszym rozstrzygnięciem strajków pracowników przeciwko firmom Ford, General Motors i firmie macierzystej Chryslera, Stellantis.
Transakcja wymaga jeszcze zgody przywódców i członków związków.
Jeśli nowy kontrakt uzyska akceptację pracowników Forda, wyznaczy standardy rozmów w GM i Stellantis.
„Poprosiliśmy Forda o podjęcie działań i tak się stało” – powiedział Prezydent UAW Sean Fine.
Fine dodał, że umowa przewiduje podwyżkę wynagrodzenia o 25% przez cały okres obowiązywania umowy, podczas gdy gorzej opłacani pracownicy tymczasowi otrzymają w tym okresie podwyżkę o ponad 150%.
Powiedział, że związek uzyskał również prawo do strajku w Fordu w związku z przyszłymi zamknięciami fabryk.
„Koncentrujemy się na ponownym uruchomieniu naszych fabryk samochodów ciężarowych w Kentucky, zakładach montażowych w Michigan i zakładach montażowych w Chicago, wezwaniu do pracy 20 000 pracowników Forda i ponownym wysłaniu naszego pełnego asortymentu do klientów” – oznajmił w oświadczeniu dyrektor generalny i prezes Forda Jim Farley.
Prezydent USA Joe Biden powiedział, że pochwalił wstępne porozumienie.
„[It] „Zapewnia rekordową podwyżkę pracownikom branży samochodowej, którzy poświęcili tak wiele, aby nasze firmy z Wielkiej Trójki mogły nadal przewodzić światu pod względem jakości i innowacji” – powiedział Biden.
Strajk, który rozpoczął się 15 września, jest pierwszym w 88-letniej historii UAW, którego celem są jednocześnie wszyscy trzej producenci samochodów.
Związek rozpoczął rozmowy w sprawie podwyżki płac o prawie 40% w ciągu czterech lat. Inne żądania obejmowały położenie kresu praktykom zapewniającym nowym pracownikom niższe płace i mniejsze świadczenia.
Spółki podkreśliły, że żądania związku zaszkodzą ich zdolności do inwestowania w dłuższej perspektywie. W odpowiedzi podnieśli podwyżkę płac o około 20% i kilka innych ustępstw.
UAW wywarł presję na gigantów motoryzacyjnych, podejmując akcje protestacyjne w fabrykach najbardziej dochodowych firm.
Członkowie UAW przeszli do kilkudziesięciu lokalizacji, w tym do zakładu montażowego General Motors w Arlington w Teksasie, fabryki Forda do ciężkich pickupów w Kentucky i fabryki pickupów Ram firmy Stellantis w Sterling Heights w stanie Michigan.
Ogłoszenie to nastąpiło przed czwartkowym ogłoszeniem kwartalnych wyników finansowych Forda.
Związek nadal uderza w GM i Stellantis.
Po ogłoszeniu wstępnego porozumienia między Fordem a UAW, GM i Stellantis oświadczyły, że pracują nad osiągnięciem wstępnego porozumienia ze związkiem.
Firma badawcza Anderson Economic Group podała na początku tego tygodnia, że całkowite szacowane straty gospodarcze w wyniku strajku sięgnęły 9,3 miliarda dolarów (7,7 miliarda funtów).
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Miliarder Daniel Kretinsky upiera się, że przejęcie West Hamu znajduje się na końcu jego listy priorytetów, gdy zbliża się zakup Royal Mail za 3,5 miliarda funtów… ale nie bez powodu nazywany jest „czeskim Sfinksem”.
Była szefowa działu IT poczty mówi, że Paula Fennells „ma nadzieję uniknąć” dochodzenia – ujawnia, że zablokowała swój numer | Wiadomości biznesowe
Tesco pilnie przypomina sobie ulubionego lunchu i ostrzega „nie jedz” w obawie, że może…