Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Samochód, który uciekł: W małym miasteczku w Oklahomie znaleziono koncepcyjnego Forda GT90

Samochód, który uciekł: W małym miasteczku w Oklahomie znaleziono koncepcyjnego Forda GT90

Chociaż ma prawie 30 lat, można argumentować, że jest bardziej futurystyczny niż GT z 2005 roku, którego Ford zdecydował się zbudować

                                        https://www.carscoops.com/author/bradcarscoops-com/                                    

przez Brada Andersona

25 lutego 2024 o 21:01

    Samochód, który uciekł: W małym miasteczku w Oklahomie znaleziono koncepcyjnego Forda GT90

Prawie dziesięć lat przed odnowieniem oldschoolowego Forda GT w 2004 roku, Blue Oval obrał zupełnie inny kierunek w przypadku potencjalnego samochodu sportowego z silnikiem umieszczonym centralnie. Te poszukiwania doprowadziły do ​​stworzenia koncepcji GT90, futurystycznej i dramatycznej propozycji zaprezentowanej podczas Salonu Samochodowego w Detroit w 1995 r. Koncepcja ta zapoczątkowała filozofię projektowania Forda „New Edge”, która zdefiniowała pojazdy marki pod koniec lat 90. i początek XXI w. Dwudziesty wiek.

Choć modele takie jak Ford Puma i Focus przyjęły stylistykę New Edge, żaden z nich nie dorównuje radykalnej stylistyce GT90. Trzy dekady później GT90 nadal przyciąga wzrok i ekscytuje, jakby znów był rok 1995, co jest świadectwem pracy projektanta Jamesa Hope'a i jego zespołu.

Chociaż tego typu koncepcje są zwykle odkładane przez producentów samochodów i trzymane w ich prywatnych kolekcjach, GT90 znajduje się obecnie w małym miasteczku w Oklahomie, liczącym zaledwie 193 mieszkańców. Niedawno ekipa That Racing Channel miała okazję zobaczyć to osobiście.

Przewiń, aby kontynuować

Ponadto: Każda generacja Forda GT pokazuje, jak daleko rozwinęła się technologia w ciągu 50 lat

Ta jedyna w swoim rodzaju koncepcja jest obecnie własnością potentata naftowo-gazowego Brenta Hajka, który z dumą wystawia ją w Muzeum Sportów Motorowych Hajek w Ames. Kilka lat temu w wywiadzie dla Classic Driver Hajek podzielił się historią, jak nabył GT90 za „nieujawnioną sumę”.

„Po raz pierwszy odkryłem ten samochód w 2003 roku podczas obchodów 100-lecia Forda” – powiedział Hajek Powiedział do klasycznego kierowcy. „Ford wybrał osiem lub dziewięć moich samochodów do wystawienia w ramach wydarzenia i zabrano nas na wycieczkę po Dearborn, która obejmowała wizytę w magazynie wykonawcy, gdzie widziałem GT90 i wiele innych samochodów. Prawie zapomniałem, że to istnieje, ale zapytałem, czy można je sprzedać, a potem spędziłem kilka lat na wypracowywaniu transakcji.

Chociaż większość z nas nigdy nie będzie miała okazji zobaczyć tego osobiście, uchwycenie tego w aparacie to prawdziwa przyjemność. Kanciasta konstrukcja znacznie odbiega od GT XXI wieku, a nawet od oryginalnego GT40, który był jego poprzednikiem.

Obecny właściciel odrzucił ofertę w wysokości 8 milionów dolarów

Zdjęcia Forda

Chociaż Ford nigdy nie planował produkcji seryjnej wersji samochodu, dał on Motor Trendowi i Jeremy’emu Clarksonowi z Top Gear możliwość przejechania się nim w dawnych czasach. Ostatecznie trafił w ręce właściciela Muzeum Sportów Motorowych Hajek, gdzie obecnie stanowi klejnot koronny jego kolekcji obejmującej 82 samochody. Jeśli chodzi o jego wartość, jego właściciel ujawnił, że zaproponowano mu za niego 8 milionów dolarów, ale oczywiście tę ofertę odrzucił.

Każdy z paneli GT90, wykonany z lekkiego włókna węglowego, zwiększa jego właściwości aerodynamiczne, podczas gdy sam samochód jest zbudowany na aluminiowym podwoziu typu monocoque.

GT90 ma nie tylko dzikie nadwozie; Posiada również silnik inny niż wszystkie innowacje Forda. Tę bestię napędza 5,9-litrowy silnik V12, zbudowany przez przecięcie dwóch 4,6-litrowych silników V8 na pół i dodanie dwóch dodatkowych cylindrów po każdej stronie. Uzupełnieniem silnika V12 są cztery (!) turbosprężarki Garrett. Chociaż nie ma oficjalnych arkuszy danych dotyczących hamowni dla tego samochodu, szacuje się, że generuje on około 720 KM i 660 lb-ft (895 Nm) momentu obrotowego. Chociaż liczba ta może nie wydawać się ogromna jak na dzisiejsze standardy, dała GT90 znaczną przewagę ponad 100 koni mechanicznych nad McLarenem F1.

Według ówczesnych dokumentów Forda GT90 mógł przyspieszyć od 0 do 97 km/h w zaledwie 3,1 sekundy, a liczba ta pozostaje imponująca także dzisiaj. Osiągał także prędkość 160 km/h od zatrzymania w 6,2 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 235 mil na godzinę (378 km/h).

Całkiem nieźle, nie powiesz?

Obraz główny TRC/YouTube

READ  Aktualizacja Bluesky 1.60 dodaje nowe logo motyla, publiczne posty są teraz widoczne bez logowania i nie tylko