David Marshall z Gray Power w Nowej Zelandii twierdzi, że proces odnawiania licencji może powodować zamieszanie, stres i złość.
Odnawianie licencji starszych kierowców jest „wysoce niespójne” i Gray Power zwraca się do NZTA o dokonanie przeglądu i ujednolicenie swoich wytycznych.
Kierowcy muszą uzyskać zaświadczenie lekarskie w celu odnowienia prawa jazdy po ukończeniu 75. i 80. roku życia, a następnie co dwa lata. Niektórzy zostali poproszeni o poddanie się testom poznawczym przez swojego lekarza pierwszego kontaktu.
David Marshall, pełniący obowiązki prezesa Gray Power NZ, powiedział, że nie ma spójności w sposobie oceny osób starszych przez lekarzy pierwszego kontaktu.
„Niektórzy lekarze pierwszego kontaktu przeprowadzają rutynowe badania, takie jak sprawdzenie wzroku, pytają, jak czuje się pacjent, a następnie podpisują ustawowy formularz. Z drugiej strony w niektórych gabinetach przeprowadza się badania funkcji poznawczych [such as the Mini-ACE] Obowiązkowa część każdej oceny.”
NZTA dokonuje przeglądu wytycznych dotyczących medycznych aspektów sprawności fizycznej, a projekt wytycznych zostanie udostępniony do konsultacji jeszcze w tym roku.
Marshall powiedział, że Gray Power chciał, aby NZTA współpracowała z lekarzami pierwszego kontaktu, grupami wsparcia i organizacjami, takimi jak AA, w celu opracowania „prostszych i bardziej przejrzystych wytycznych dla lekarzy pierwszego kontaktu”.
Dyrektor ds. projektowania krajowego systemu regulacyjnego NZTA, Chris Rodney, powiedział, że NZTA polega na ośrodkach medycznych przy ocenie, czy dana osoba jest w stanie prowadzić pojazd ze względów zdrowotnych.
Jeżeli lekarz rodzinny nie wyrazi zgody, może zostać skierowany na egzamin na prawo jazdy lub do terapeuty zajęciowego. Testy bezpieczeństwa drogowego są przeprowadzane tylko na niektórych obszarach i czas oczekiwania może wynosić 6–8 tygodni. Wizyta u terapeuty zajęciowego może kosztować ponad 700 dolarów.
Pod koniec ubiegłego roku Centrum Medyczne Katikati wprowadziło obowiązkowy komponent poznawczy przy ocenie zdolności do prowadzenia pojazdów dla osób w wieku powyżej 79 lat.
Eddie Bruce (80 l.) z Tanners Point był zaniepokojony faktem, że przyznano mu roczną ważność licencji zamiast dwóch, ponieważ nie uzyskał dobrych wyników w zakresie funkcji poznawczych.
Eddie otrzymał test SIMARD MD, który obejmuje zadania dotyczące pamięci słów, konwersji liczb i płynności werbalnej. Bruce musiał wrócić na nowy test, Mini ACE – test oceniający orientację, pamięć, język i funkcje wzrokowo-przestrzenne.
Bruce powiedział, że centra medyczne nie mają pojęcia, jak zestresowani czują się seniorzy, gdy nadchodzi czas regeneracji ze względu na komponent poznawczy.
„Gdyby zdali sobie sprawę, jaki stres powodują u swoich pacjentów, nie spaliby w nocy”.
Powiedział, że testy poznawcze nie mają nic wspólnego z prowadzeniem pojazdu i są niesprawiedliwe.
Powiedział, że lepszy byłby egzamin na prawo jazdy i to on powinien decydować o tym, czy ludzie otrzymają świadectwo, a nie test pamięci.
Proces odnowienia może wywołać „zamieszanie i stres, a także złość z powodu sposobu, w jaki są traktowani, co może skutkować utratą prawa jazdy, ponieważ trzy razy podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie będą pamiętać adresu” – powiedział Marshall.
„Wielu z nas ma złe wspomnienia, ale nadal jesteśmy kompetentnymi i bezpiecznymi kierowcami”.
Neurobiolog dr Kerry Spackman powiedziała w marcu dziennikowi NZ Herald, że test SIMARD MD nie sprawdza umiejętności poznawczych wymaganych do bezpiecznego prowadzenia pojazdu, takich jak kontrola motoryczna, zdolności percepcyjne i czas reakcji.
Testowano takie rzeczy, jak pamięć słów, konwersja liczb i płynność werbalna, a Spackman stwierdził, że dotyczyły one ogólnych zdolności poznawczych, a nie prowadzenia pojazdu.
Marshall powiedział, że zapytał NZTA, czy egzaminy mogą przeprowadzać zarejestrowani instruktorzy nauki jazdy, ale powiedziano mu, że tacy instruktorzy nie mają odpowiednich kwalifikacji.
„Mamy nadzieję, że w czerwcu NZTA przedstawi projekt wytycznych i będą to konsultacje, podczas których będziemy mogli opracować bardziej ujednolicony i rozsądny sposób oceniania starszych kierowców w całym kraju”.
NZTA dokonuje przeglądu dokumentu „Medyczne aspekty zdolności do prowadzenia pojazdów”, a projekt wytycznych zostanie udostępniony do konsultacji jeszcze w tym roku.
Umożliwi to szerszej społeczności pracowników służby zdrowia składanie opinii na temat wszystkich aspektów stanu zdrowia umożliwiającego prowadzenie pojazdów, powiedział Rodney.
„NZTA dołoży wszelkich starań, aby opublikowana wersja była jak najbardziej istotna i użyteczna jako przewodnik dla pracowników służby zdrowia przy ocenie stanu zdrowia do prowadzenia pojazdów”.
Rebecca Mauger jest redaktorką Katikati Advertiser. Współpracuje z NZME od ponad 20 lat jako korespondentka społeczna, copywriterka i autorka magazynów rozrywkowych/lifestyle’owych.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Jak żeglować po królewsku – Wiadomości o rodzinie królewskiej
Ktoś musi zostać pociągnięty do odpowiedzialności, mówi Nayacalevu – FBC News
Liczba ofiar śmiertelnych Helen przekroczyła 200 osób, ponieważ poszukiwania osób zaginionych ustały