Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Chaos w ruchu lotniczym spowodowany zdarzeniem „jednym na 15 milionów”.

Chaos w ruchu lotniczym spowodowany zdarzeniem „jednym na 15 milionów”.

  • Napisane przez Katie Austin
  • Reporter transportu

Szef brytyjskiego systemu kontroli ruchu lotniczego powiedział, że jego działanie zostało zakłócone w sierpniowy dzień świąteczny jako zdarzenie „raz na 15 milionów”.

System wyłączył się po otrzymaniu bardzo nietypowych, powtarzających się „znaczników” na planie lotu.

W rezultacie setki lotów zostało opóźnionych lub odwołanych 28 sierpnia, w święto państwowe, i następnego dnia.

Firma kontrolująca brytyjskie służby ruchu lotniczego, NATS, stwierdziła, że ​​coś takiego nie miało wcześniej miejsca.

Nowo ujawnione szczegóły ujawniły, jak część brytyjskiego systemu kontroli ruchu lotniczego automatycznie wyłącza się w ciągu kilku sekund po wystąpieniu niezwykle rzadkiego błędu.

Dyrektor generalny NATS, Martin Rolfe, powiedział, że system „zrobił to, do czego został zaprojektowany, czyli łagodnie zawiódł, gdy otrzyma dane, których nie może przetworzyć”.

Opisał to jako „plan, który mieliśmy jeden na 15 milionów lotów”, co oznaczało, że inżynierom zajęło kilka godzin opracowanie sytuacji, której nie znali.

Dodał, że zdarzyło się to po raz pierwszy w ciągu pięciu lat funkcjonowania programu, w ramach którego przetworzono ponad 15 milionów planów lotów.

NATS, wcześniej znana jako Krajowe Służby Ruchu Powietrznego, oświadczyła, że ​​podjęła kroki, aby zapobiec ponownej sytuacji w przyszłości.

Brytyjski organ regulacyjny ds. lotnictwa, Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA), również zapowiedział niezależną ocenę, której raport ma się pojawić w ciągu kilku miesięcy. Organ nadzorczy stwierdził, że może podjąć działania, jeśli NATS naruszy „obowiązki prawne i licencyjne”.

Linie lotnicze przesyłają każdą trasę lotu do Krajowego Centrum Kontroli; Powinien zostać automatycznie udostępniony obserwatorom Nats, którzy nadzorują brytyjską przestrzeń powietrzną.

System wykrywa, że ​​na zaplanowanej trasie dwa znaczniki mają tę samą nazwę – mimo że znajdują się w dwóch różnych miejscach. W rezultacie nie była w stanie zrozumieć brytyjskiej części planu lotu.

Spowodowało to automatyczne wyłączenie systemu ze względów bezpieczeństwa, aby kontrolerzy ruchu lotniczego w NATS nie przekazali żadnych nieprawidłowych informacji. Następnie system kopii zapasowych zrobił to samo.

Można to wykryć w ciągu zaledwie 20 sekund.

Inżynierowie mieli trudności z rozwiązaniem problemu i zwrócili się do producenta o pomoc.

W rozmowie z programem BBC Today Rolfe po raz kolejny przeprosił klientów, których wakacje zostały naruszone.

„W pełni rozumiemy, jak wydarzenia, które miały miejsce podczas święta, wpłynęły na ludzi”.

Ponieważ samoloty i załoga są poza lotniskiem, a większość lotów jest już zarezerwowana, wiele osób utknęło za granicą w dniu zwykle uważanym za ważny dla podróży – święcie państwowym – i musiało długo czekać na powrót do domu.

W miarę upływu ostatniego tygodnia linie lotnicze wykonywały dodatkowe loty, próbując nadrobić zaległości.

Pozostaje jednak pytanie, w jaki sposób pojedynczy plan linii lotniczych może spowodować tak ogromne zakłócenia. Przez pewien czas plany lotów trzeba było opracowywać ręcznie, co wiązało się z ograniczeniami w liczbie obsługiwanych samolotów.

W pewnym momencie można było obsłużyć tylko 60 na godzinę, w porównaniu ze zwykłą liczbą 400.

System powrócił do działania tuż przed 14:30 GMT. Ograniczenia w ruchu lotniczym zostały całkowicie zniesione dopiero tuż po godzinie 18:00.

Nats twierdzi, że aktualizacja oprogramowania oznaczałaby, że jego system nie reagowałby już w ten sposób, gdyby to samo wydarzyło się ponownie.

Zarówno Nats, jak i CAA twierdzą, że bezpieczeństwo nigdy nie zostało zagrożone.

W raporcie Nats przytacza się także dane Eurocontrolu, z których wynika, że ​​28 sierpnia w brytyjskiej przestrzeni powietrznej odbyło się 5592 lotów, czyli o 2000 (tj. 25%) mniej niż oczekiwano. Dotyczy to lotów odwołanych i lotów omijających przestrzeń powietrzną Wielkiej Brytanii.

Nats uważa, że ​​tylko w poniedziałek odwołano około 1500 lotów, co dotknęło wszystkie brytyjskie linie lotnicze.

„Wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi” – powiedział Johan Lundgren, prezes EasyJet.

Dodał: „Incydent tej skali nie powinien był się wydarzyć i nie powinien się powtórzyć”, wyrażając swoje aspiracje dotyczące „szeroko zakrojonej” oceny.

„Systemy tego typu są używane na całym świecie i nigdy wcześniej nie spotkano się z takim scenariuszem” – napisał CAA po wstępnej ocenie raportu NATS, szczegółowo opisując, co poszło nie tak.

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że wypadek „jest już wyjaśniony, a w przypadku ponownego wystąpienia zostanie szybko naprawiony bez wpływu na system lotniczy”.

Sekretarz transportu Mark Harper powiedział, że z przyjemnością otrzymał potwierdzenie, że nie ma żadnych problemów z bezpieczeństwem.

Dodał, że niezależny przegląd FCA „dogłębnie zbada to wydarzenie i ustali, czy należy podjąć dalsze kroki, aby poprawić odporność systemu kontroli ruchu lotniczego”.

Jak wpłynęło na Pana przerwanie obserwacji powietrznej? Można komunikować się poprzez e-mail [email protected].

Jeśli chcesz porozmawiać z dziennikarzem BBC, podaj numer kontaktowy. Możesz także skontaktować się z nami w następujący sposób:

Jeśli czytasz tę stronę i nie widzisz formularza, musisz odwiedzić mobilną wersję witryny BBC, aby przesłać swoje pytanie lub komentarz. Możesz też wysłać do nas e-mail na adres [email protected]. W każdym zgłoszeniu proszę podać swoje imię i nazwisko, wiek i lokalizację.