Kuter amerykańskiej straży przybrzeżnej mija statek towarowy, który utknął pod częścią konstrukcji mostu Francis Scott Key Bridge po tym, jak w zeszłym tygodniu statek zderzył się z mostem w Baltimore w stanie Maryland. Zdjęcie/AP
Zespoły inżynierów pracują nad złożoną operacją wycięcia i podniesienia pierwszego odcinka skręconej stali z zawalonego mostu Francisa Scotta Keya w stanie Maryland.
Most zawalił się na rzece Patapsco w Stanach Zjednoczonych po zderzeniu ogromnego statku towarowego z jedną z jego głównych podpór.
Dziś w NZT można zobaczyć iskry wylatujące z kawałka wygiętej i pomarszczonej stali. Amerykańska straż przybrzeżna potwierdziła, że rozpoczęto usuwanie części zawalonej konstrukcji.
Załogi dokładnie mierzą i wycinają stal ze zerwanego mostu przed przymocowaniem pasów, aby można było go wciągnąć na barkę i odpłynąć, powiedziała adm. Straży Przybrzeżnej Shannon Gilreath.
Na wodach na południowy wschód od Baltimore znajduje się siedem dźwigów pływających, w tym ogromny dźwig o udźwigu 1000 ton, 10 holowników, dziewięć barek, osiem statków ratowniczych i pięć łodzi Straży Przybrzeżnej.
Gubernator Maryland Wes Moore powiedział, że każdy ruch ma wpływ na to, co stanie się dalej i ostatecznie na to, ile czasu zajmie usunięcie wszystkich gruzu i ponowne otwarcie zamkniętego kanału Ship Channel i portu w Baltimore.
„Nie mogę wystarczająco podkreślić, jak ważny jest dzisiejszy dzień i pierwszy ruch tego mostu i wraku. To będzie bardzo złożony proces” – powiedział Moore.
Zimna pogoda o poranku nie zniechęciła długoletniego mieszkańca Baltimore, Randy’ego Lichtenberga i innych osób, do robienia zdjęć telefonem komórkowym lub bezmyślnego patrzenia na połamane fragmenty mostu, które wraz ze stalowymi wspornikami ważą do 4000 ton.
„Nie chcę być w tej wodzie. Musi być zimno. To ciężka praca” – powiedział Lichtenberg z miejsca nad rzeką zwanego Sparrows Point.
Szok wywołany przebudzeniem i obejrzeniem filmu przedstawiającego, jak to określił, ikoniczną część panoramy Baltimore wpadającą do wody, ustąpił miejsca smutkowi.
„To nigdy nie uderza tak szybko. To niewiarygodne” – powiedział Lichtenberg.
co się działo później
Jednym z pierwszych celów załóg na wodzie jest otwarcie mniejszego kanału dla statków pomocniczych, aby holowniki i inne małe barki mogły swobodnie przepływać. Załogi chcą także ustabilizować miejsce, aby nurkowie mogli kontynuować poszukiwania czterech zaginionych pracowników, których uważa się za zmarłych.
Dwóch pracowników zostało uratowanych z wody w kilka godzin po zawaleniu się mostu w zeszłym tygodniu, a ciała dwóch innych wydobyto z pojazdu, który spadł i zatonął w rzece. Uzupełniali dziury w moście i chociaż policji udało się zatrzymać ruch kołowy po wezwaniu statku w maju, nie udało im się skontaktować z ekipą budowlaną złożoną z pracowników migrujących z Meksyku, Gwatemali, Hondurasu i Salwadoru.
Załoga statku towarowego Daly, obsługiwanego przez Synergy Marine Group, nadal znajduje się na pokładzie wraz z gruzami z otaczającego go mostu. Są bezpieczni i są przesłuchiwani. Utrzymują statek w ruchu, ponieważ będą musieli go wyciągnąć z kanału, gdy tylko uprzątnie się więcej gruzu. Statek jest własnością Grace Ocean Private Ltd. Został wyczarterowany przez duńskiego giganta żeglugowego Maersk.
Wygląda na to, że zderzenie i zawalenie się statku były wypadkiem, który miał miejsce po utracie zasilania statku. Federalni i stanowi śledczy wciąż próbują ustalić przyczynę.
Aby rozwiać obawy dotyczące potencjalnego zanieczyszczenia powstałego w wyniku wypadku, Adam Ortiz, dyrektor regionalny EPA na region środkowoatlantycki, powiedział, że nic nie wskazuje na to, aby w wodzie znajdowały się aktywne uwolnienia ze statku lub substancje niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego.
odbudować
Urzędnicy próbują również dowiedzieć się, jak poradzić sobie ze skutkami gospodarczymi zamkniętego portu i odcięcia głównej autostrady. Most został ukończony w 1977 roku i prowadzi przez autostradę międzystanową 695 wokół południowo-wschodniego Baltimore.
Urzędnicy ds. transportu w Maryland planują odbudowę mostu i obiecują rozważyć innowacyjne projekty lub materiały budowlane w nadziei na skrócenie projektu, który może zająć lata.
Administracja prezydenta USA Joe Bidena zatwierdziła natychmiastową pomoc w wysokości 60 milionów dolarów, a rząd federalny obiecał pokryć pełne koszty odbudowy.
Ruch statków w porcie w Baltimore pozostaje zawieszony, ale administracja portu Maryland twierdzi, że ciężarówki nadal są obsługiwane w terminalach morskich.
Utrata trasy, na której dziennie przewoziło się 30 000 pojazdów, oraz zakłócenia w porcie dotkną nie tylko tysiące dokerów i pasażerów, ale także konsumentów w Stanach Zjednoczonych, którzy prawdopodobnie odczują skutki opóźnień w transporcie. Port obsługuje więcej samochodów i sprzętu rolniczego niż jakikolwiek inny obiekt w USA.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
„Nikt nie przyjdzie nas uratować” – jak kapitalizm stał się „orłem”
Wojna między Izraelem a Hamasem: rozmowy o zawieszeniu broni w Gazie – co jest na stole, szkody kosztują 18,5 miliarda dolarów
Na uczczenie 145. urodzin Jermita przeznaczono ponad 200 000 dolarów