Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Apple otrzymało pierwszą w historii karę w UE w związku ze skargą Spotify

Apple otrzymało pierwszą w historii karę w UE w związku ze skargą Spotify

Apple został ukarany grzywną w wysokości 1,84 miliarda euro (około 2 miliardów dolarów) przez organy antymonopolowe Unii Europejskiej za zasady App Store i powiedziano mu, że nie może uniemożliwić serwisom muzycznym reklamowania tańszych ofert subskrypcji poza Apple Store. Wiadomość o dzisiejszej karze przekazała wcześniej m.in the „Financial Times”.Wyprzedza to masową zmianę zasad dystrybucji aplikacji na iPhone'a, jaką Apple wprowadza w związku z unijną ustawą o rynkach cyfrowych.

W Komunikat prasowy w poniedziałekKomisja Europejska stwierdziła, że ​​w wyniku dochodzenia stwierdzono, że „Apple zabrania twórcom aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki pełnego informowania użytkowników iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki dostępnych poza aplikacją”, a także zabrania dostawcom aplikacji udostępniania instrukcji dotyczących subskrybowania takich usług. Oferuje.

„Przez dekadę Apple nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku, aby dystrybuować aplikacje do strumieniowego przesyłania muzyki za pośrednictwem App Store” – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialna za politykę konkurencji. „Dokonali tego, uniemożliwiając programistom informowanie konsumentów o alternatywnych, tańszych usługach muzycznych dostępnych poza ekosystemem Apple. Jest to nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych, dlatego dzisiaj nałożyliśmy na Apple karę w wysokości ponad 1,8 miliarda euro.

Komisja stwierdziła, że ​​przy ustalaniu grzywny wzięła pod uwagę „czas trwania i wagę naruszenia”, a także całkowitą sprzedaż i kapitalizację rynkową Apple, biorąc jednocześnie pod uwagę „nieprawidłowe informacje” przekazane przez Apple w trakcie postępowania administracyjnego.

„Ta decyzja stanowi mocny sygnał, że żadna firma, nawet taka monopolistka jak Apple, nie może nadużywać władzy, aby kontrolować sposób, w jaki inne firmy wchodzą w interakcję ze swoimi klientami”. Spotify powiedział W odpowiedzi na orzeczenie. „Zasady Apple uniemożliwiają Spotify i innym usługom strumieniowego przesyłania muzyki kontaktowanie się z naszymi użytkownikami bezpośrednio w naszej aplikacji w sprawie różnych korzyści – pozbawiając nas możliwości komunikowania się z nimi na temat sposobu aktualizacji, cen subskrypcji, promocji, rabatów i wielu innych korzyści. Apple Music, konkurent tych aplikacji, nie ma zakazu takiego samego zachowania.

READ  Gigant chemiczny twierdzi, że Wielka Brytania ma niewykorzystane zasoby gazu łupkowego na 50 lat

Apple również wypuściło Piekąca reakcja do wyroku, twierdząc, że Komisja nie „ujawniła żadnych wiarygodnych dowodów” na szkody dla konsumentów lub zachowania antykonkurencyjne. Firma twierdzi również, że Spotify chce „przepisać zasady działania App Store”, aby zyskać przewagę konkurencyjną, nie płacąc przy tym nic Apple, pomimo twierdzeń Apple, że App Store miał kluczowe znaczenie dla obecnej dominacji Spotify na rynku. Apple zapowiada, że ​​złoży odwołanie od tej decyzji.

Dochodzenie UE sięga 2020 r. i zostało ogłoszone po złożeniu przez Spotify skargi antymonopolowej dotyczącej tzw. „podatku Apple”. Oprócz skargi dotyczącej 30% prowizji Spotify kwestionuje zasady App Store, które według niego ograniczają komunikację z klientami oraz możliwości promowania ofert i promowania ofert.

Z biegiem czasu dochodzenie komisji skupiło się na zasadach App Store, które uniemożliwiają programistom informowanie użytkowników o alternatywach dla opcji płatności Apple. W lutym 2023 r. panel stwierdził, że jego „wstępny pogląd” jest taki, że „antydyrektywne obowiązki” Apple stanowią „nieuczciwe warunki handlowe” i argumentował, że zasady jego App Store nie są „ani konieczne, ani proporcjonalne” i mogą skutkować tym, że użytkownicy będą płacić więcej. oraz ograniczony wybór konsumentów.

Apple już poszedł na pewne ustępstwa. Powiedziała, że ​​w 2021 roku programiści będą mogli ogłaszać metody płatności poza aplikacją na iOS za pośrednictwem komunikatów, takich jak e-mail. Następnie na początku 2022 r. zaczęto umożliwiać programistom tworzenie linków do własnych witryn z poziomu samych aplikacji na iOS. Jednak ta druga zmiana dotyczy tylko tak zwanych „aplikacji do czytania” dla usług takich jak Netflix, Kindle czy Spotify, które zostały zaprojektowane przede wszystkim w celu zapewnienia dostępu do treści cyfrowych, a programiści musieli wymagać „uprawnienia”, zanim mogli dodać link zewnętrzny. . Bloombergakażdy Wspomniałem wcześniej Jeśli chodzi o unijną karę antymonopolową, Spotify skrytykował zmiany przepisów Apple jako „tylko na pokaz”.

READ  Chiński prezydent Xi zaostrza zasady giełdy po wyprzedaży

Unijna kara zostaje nałożona w związku z przygotowaniami Apple do zmiany zasad dystrybucji aplikacji w UE, aby zapewnić zgodność z ustawą o rynkach cyfrowych (DMA) z 7 marca i po raz pierwszy umożliwić korzystanie z rynków aplikacji stron trzecich na iPhone'a. Twórcy aplikacji skrytykowali jednak podejście Apple, które obejmuje pobieranie prowizji w wysokości do 17 procent od programistów, którzy korzystają z ich metody płatności lub linku do ich witryny internetowej, a także roczną opłatę w wysokości 0,50 euro za instalację aplikacji po przekroczeniu pierwszego miliona. Spotify powiedział Zmiany są „niepraktyczną i dławiącą alternatywą [developers’] Biznes natychmiast.”

1 marca uruchomiono także Spotify List otwarty Wsparcie ze strony 33 innych firm i stowarzyszeń, które podkreśliły obawy dotyczące zgodności Apple z DMA. W swoim piśmie Spotify stwierdziło, że odpowiedź UE na tę propozycję „posłuży jako papierek lakmusowy dla DMA i tego, czy może ona przynieść korzyści obywatelom i gospodarce Europy”.

Tymczasem amerykańskie sądy orzekły również, że Apple musi umożliwić programistom tworzenie linków do innych metod płatności w wyniku skargi prawnej złożonej przez Apple Fortnite Twórca epickich gier. Kiedy jednak Apple zaczął umożliwiać programistom łączenie się, potwierdził, że nadal będzie pobierał do 27% zniżki na wszelkie zakupy cyfrowe, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z typową stawką wynoszącą 30%. Krytycy Apple skrytykowali zmiany, a Spotify stwierdziło, że pokazały, że Apple „nie cofnie się przed niczym, aby chronić zyski, jakie osiąga kosztem programistów i konsumentów w ramach monopolu App Store”.

Oprócz dochodzenia w sprawie polityki Apple App Store Komisja Europejska bada także politykę Apple polegającą na ograniczaniu NFC (komunikacji bliskiego zasięgu) w telefonie iPhone w portfelu i usługach płatniczych. W wyniku dochodzenia Apple zaoferował zezwolenie zewnętrznym portfelom mobilnym i dostawcom usług płatniczych na korzystanie z funkcji NFC w iPhonie do płatności.

READ  „Złota zasada” Martina Lewisa dla każdego posiadacza karty klubowej, w przypadku której Tesco wydaje 48-godzinne ostrzeżenie

Zaktualizowano 4 marca o 8:21 ET: Dodano odpowiedzi Apple i Spotify.