Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

ZEBRA2 w Anglii otrzyma 129 milionów funtów w związku z pojawieniem się wiejskich linii autobusowych

ZEBRA2 w Anglii otrzyma 129 milionów funtów w związku z pojawieniem się wiejskich linii autobusowych

Departament Transportu (DfT) ogłosił drugą rundę programu dla obszarów regionalnych autobusów o zerowej emisji (ZEBRA2) w Anglii. Do 129 mln GBP z tzw. nowych funduszy rządowych zostanie przeznaczonych na realizację w roku budżetowym 2023/2024 (do 89 mln GBP) i roku budżetowym 2024/2025 (do 40 mln GBP).

Z tych pieniędzy pierwsze 25 milionów funtów zostanie przeznaczone przede wszystkim dla społeczności wiejskich, przy czym DfT dodaje, że zdaje sobie sprawę, że koszt powiązanej infrastruktury na tych obszarach jest wyższy niż w ośrodkach miejskich. Oferty ponownie będą składane przez władze transportu lokalnego (LTA), ale do składania wniosków będą mogły się ubiegać wyłącznie te podmioty, które przedstawiły wzmocnione partnerstwo lub rozpoczęły proces prawny w celu podjęcia decyzji o zaoferowaniu franczyzy.

Departament w dalszym ciągu umożliwia rządowi realizację obietnicy dotyczącej częściowego sfinansowania 4000 autobusów o zerowej emisji do końca kadencji Parlamentu w ramach projektu ZEBRA2. Przed niedawnym ogłoszeniem wykonalność tego rozwiązania była wielokrotnie kwestionowana.

W lipcu Przedsięwzięcie zostało opisane Poseł ds. Partii Pracy i Spółdzielni z okręgu Wakefield Simon Lightwood określił go jako „w opłakanym stanie”, co wywołało ostrą naganę ze strony podsekretarza stanu ds. transportu Richarda Holdena. W listopadzie 2022 r. pan Holden powiedział tak Do dyspozycji było 205 milionów funtów nowego finansowania Dla autobusów o zerowej emisji w Anglii.

Lokalne władze transportowe po raz kolejny prowadzą w przetargach na ZEBRA2

Pomimo początkowego skupienia się na obszarach wiejskich, wnioski do programu ZEBRA2 – otwarte 8 września – będą przyjmowane w ramach umów długoterminowych na terenie całej Anglii poza Londynem. DfT dodaje, że ci, którzy nie otrzymali pieniędzy z poprzednich rund finansowania, będą traktowani priorytetowo.

Termin składania wniosków upływa 15 grudnia, a sesja pytań i odpowiedzi z recenzentami ofert DfT odbędzie się w połowie stycznia 2024 r. Decyzje dotyczące zwycięskich oferentów mają zostać podjęte w marcu 2024 r., przy finansowaniu na rok budżetowy 2023/24 zostaną przyznane do tego miesiąca i za rok budżetowy 2024/2020. 25 lat później. Zgłoszenia pojazdu należy dokonać do 31 stycznia 2025 r.

READ  Kryzys paliwowy w Wielkiej Brytanii - na żywo: racjonowanie benzyny z powodu paniki w obawach przed świątecznym chaosem dostaw

ZEBRA2 sfinansuje do 75% dodatkowej ceny autobusu zeroemisyjnego w stosunku do jego odpowiednika z silnikiem Diesla oraz do 75% całkowitych nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę. Nie ma minimalnej ani maksymalnej wielkości oferty. Autobusy o zerowej emisji są wyraźnie wyłączone z kwalifikowalności, ale zakresem objęte są dostępne, zeroemisyjne minibusy wykorzystywane w usługach lokalnych.

Pierwsza runda projektu ZEBRA ma wartość 270 milionów funtów i obejmuje częściowe finansowanie około 1300 autobusów o zerowej emisji, przeznaczonych dla obszarów miejskich.

W pierwszej rundzie konkursu ZEBRA złożono 17 udanych ofert w ramach odrębnych mechanizmów Fast Track i Standard Track, których początkowo przyznano kwotę 270 milionów funtów.

Częściowo miało zostać dofinansowanych około 1300 autobusów o zerowej emisji, chociaż dwie wybrane oferty zostały później unieważnione. W marcu udostępniono dodatkowe 25,3 miliona funtów w ramach istniejących zwycięskich ofert.

Nastąpi głębsza analiza projektu ZEBRA2, ale ogłaszając dodatkową rundę finansowania, DfT twierdzi, że będzie wspierać „zielone miejsca pracy u brytyjskich producentów autobusów”. Alexander Dennis szybko podkreślił, że nadchodzący model Enviro100EV będzie pasował do wymagań zeroemisyjnych autobusów wiejskich.

Do wsparcia kwalifikować się będą zarówno technologie akumulatorowe, jak i technologie wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe. Mając na uwadze, że wodór znajduje się na wczesnym etapie komercyjnego wykorzystania, takie autobusy mogłyby być finansowane w ramach nowego programu, nawet jeśli zostaną ocenione jako nisko opłacalne. Narzędzie zielonego autobusupod warunkiem, że oferują „rzeczywistą możliwość uczenia się i wprowadzania innowacji”. Aby autobusy akumulatorowo-elektryczne mogły zostać sfinansowane, muszą osiągnąć co najmniej niski stosunek jakości do ceny.

ZEBRA2 jest następstwem przygotowań Zespołu Zadaniowego ds. Zeroemisyjnych Autobusów Wiejskich

Mówiąc o ZEBRA2, Sekretarz Stanu ds. Transportu Mark Harper mówi: „Dzisiejsze finansowanie większej liczby autobusów o zerowej emisji pomoże w dekarbonizacji transportu i rozwoju gospodarki poprzez utrzymanie łączności między naszymi społecznościami.

„Osiągnęliśmy już nasz początkowy cel, jakim jest finansowanie co najmniej 4000 autobusów o zerowej emisji, a to dodatkowe finansowanie usprawni podróżowanie większej liczby pasażerów, docierając do tych w odległych obszarach”.

READ  Klasyfikacja gazu ziemnego jako „zielona” inwestycja wzmacniająca Morze Północne

Szczególne skupienie się na obszarach wiejskich jest następstwem prac Stowarzyszenia Transportu Pasażerskiego mających na celu utworzenie na początku 2023 r. grupy zadaniowej ds. autobusów wiejskich o zerowej emisji. Dyrektor ds. polityki Alison Edwards z zadowoleniem przyjęła dodatkowe fundusze i podejście przyjęte w ramach projektu ZEBRA2.

„Cieszymy się, że nadanie priorytetu usługom autobusowym na obszarach wiejskich w procesie przetargowym uwzględnia wyzwania stojące przed tymi przewoźnikami” – dodaje pani Edwards.