Podczas wakacji dzieci często spędzają więcej czasu przed ekranami, co sprawia, że rodzice zastanawiają się: czy to szkodzi? Prawdopodobnie.
W przypadku nastolatków prawdopodobieństwo rozwinięcia się OCD w ciągu dwóch lat wzrastało o 13% z każdą godziną grania w gry wideo io 11% z każdą godziną oglądania filmów, wynika z nowego krajowego badania przeprowadzonego przez naukowców z University of California , San Francisco opublikowane 12 grudnia w Dziennik zdrowia młodzieży.
Dzieci, które spędzają dużo czasu grając w gry wideo, zgłaszają, że odczuwają potrzebę grania coraz więcej i nie mogą przestać, mimo prób. Natrętne myśli na temat treści gier wideo mogą przerodzić się w obsesje lub kompulsje”.
Jason Nagata, lekarz medycyny, główny autor badania i asystent profesora klinicznego pediatrii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco
Dodał, że oglądanie filmów może również umożliwiać kompulsywne oglądanie podobnych treści – a algorytmy i reklamy mogą nasilać to zachowanie.
OCD to stan zdrowia psychicznego, który obejmuje powtarzające się, niechciane myśli, a także powtarzające się zachowania, do których wykonywania dana osoba czuje się zmotywowana. Te natrętne myśli i zachowania mogą poważnie upośledzać osoby cierpiące i osoby im bliskie.
„Uzależnienie od ekranów wiąże się z kompulsją i utratą kontroli nad zachowaniem, które są podstawowymi objawami zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych” – powiedział Nagata.
Utwórz mediaplan rodzinny
Badacze zapytali 9204 nastolatków w wieku 9-10 lat, ile czasu spędzają na różnych typach platform; Średnia wynosiła 3,9 godziny dziennie. Dwa lata później naukowcy zapytali swoich opiekunów o objawy i diagnozy OCD. Wykluczono wykorzystanie ekranów do celów edukacyjnych.
Po dwóch latach u 4,4% nastolatków rozwinęło się OCD o nowym początku. Zarówno gry wideo, jak i strumieniowe przesyłanie wideo są powiązane ze zwiększonym ryzykiem OCD. Naukowcy stwierdzili, że indywidualnie SMS-y, czaty wideo i media społecznościowe nie są związane z OCD, ale może to wynikać z tego, że nastolatki w próbce nie używały ich zbyt często. Dodali, że wyniki mogą się różnić w przypadku starszych nastolatków.
W lipcu Nagata i jego współpracownicy odkryli, że nadmierny czas spędzany przed ekranem był związany z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania u dzieci w wieku od 9 do 11 lat, chociaż media społecznościowe miały największy wpływ na ten stan. W 2021 roku odkryli, że czas spędzany przed ekranem przez nastolatków podwoił się podczas pandemii.
„Chociaż czas przed ekranem może przynieść ważne korzyści, takie jak edukacja i zwiększona socjalizacja, rodzice powinni być świadomi potencjalnych zagrożeń, zwłaszcza dla zdrowia psychicznego” – powiedział Nagata. „Rodziny mogą stworzyć plan wykorzystania multimediów, który może obejmować czas wolny od ekranu, w tym przed snem”.
„Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik jedzenia. Subtelnie czarujący badacz alkoholu. Zwolennik popkultury”.
More Stories
Kamery Google Nest będą teraz ostrzegać Cię, jeśli zostawisz otwartą bramę garażową
Anthropic, start-up zajmujący się sztuczną inteligencją, zostaje oskarżony o „rażącą eksplorację danych”.
Humble Games ogłosiło restrukturyzację, zwalniając cały zespół wydawniczy