Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Rząd Szkocji przegrywa walkę sądową o zapłacenie 5 milionów funtów za zabezpieczenie stoczni Fergusona

Rząd Szkocji przegrywa walkę sądową o zapłacenie 5 milionów funtów za zabezpieczenie stoczni Fergusona

Ministrowie przegrali sprawę sądową z HCC International Insurance dotyczącą pieniędzy wypłaconych właścicielowi promów należących do rządu szkockiego Caledonian Maritime Assets Limited (Cmal).

W 2015 roku Cmal zlecił zbudowanie dwóch promów dla CalMac w stoczni w porcie Glasgow w Ferguson, ale znaczne opóźnienia i przekroczenia kosztów doprowadziły do ​​tego, że firma weszła w zarządzanie i została Schwytany przez szkocki rząd.

Udział Do naszego codziennego biuletynu

wiadomości Przebij się przez hałas

Po pierwsze, oczekuje się, że Glen Sannox będzie operował na głównej drodze Aran dopiero latem 2022 r. – czyli z ponad trzyletnim opóźnieniem.

Glen Sannox i jego siostrzany prom są budowane w stoczni Ferguson w Port Glasgow.  Zdjęcie: John Devlin
Glen Sannox i jego siostrzany prom są budowane w stoczni Ferguson w Port Glasgow. Zdjęcie: John Devlin

Siostrzany statek, który nie został nazwany, ma wejść do służby na początku 2023 roku na trasach Skye-Harris-North Uist.

W wyroku znanym jako opinia lorda Tyre’a, powiedział: „Uważam, że HCC dowiodło, że jest godne udokumentowania, jak jest, aby zapłacić zebrane na to sumy”.

Jednakże sędzia zawiesił wypłatę lub „wstrzymał się” od wypłaty do czasu zakończenia odrębnego procesu prawnego w Anglii.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Rząd Szkocji musi zjeść skromny placek z powodu awarii promu Ferguson

Sprawa obejmowała gwarancje wykupu uzyskane w 2016 roku przez Fergusons z HCC jako zabezpieczenie znacznych zaliczek wniesionych przez Cmal na koszty budowy w przypadku niewywiązania się ze zobowiązań przez stocznię.

Firma Fergusons zwróciła również firmie HCC wszelkie płatności dokonane na rzecz CMal w ramach tych gwarancji zwrotu.

W lutym 2019 r. Doszło do porozumienia między HCC, rządem szkockim i innymi podmiotami w sprawie praw każdego z wierzycieli Fergusona, przy czym zadłużenie wobec HCC było pierwszym priorytetem.

Stocznia weszła w zarząd sześć miesięcy później, a następnie przejęła szkockich ministrów.

Umowa obejmująca „określone płatności” została uzgodniona przez HCC z CMal, a zobowiązania HCC wynikające z gwarancji wykupu zostały rozwiązane.

HCC wniósł sprawę do sądu, aby domagać się odszkodowania od rządu szkockiego za pieniądze, które zapłaciło Cmal, powiększone o koszty i wydatki, w wysokości 5 047 775,79 GBP.

Dochodzenie przeprowadzone przez MSP w sprawie katastrofy promu w grudniu wykazało, że prowadzenie operacji było „katastrofalną porażką” i wezwało do „radykalnej i branżowej reformy” zakupu nowych statków.

Komisja Gospodarki Wiejskiej i Komunikacji Parlamentu Szkockiego stwierdziła, że ​​koszt statku Glen Sannox i jego jeszcze nie nazwanego siostrzanego promu wzrósł z początkowej stałej ceny wynoszącej 97 mln GBP do między 192,8 mln GBP a 196,8 mln GBP.

Panel stwierdził, że CMal nie wykazał się „solidną starannością” w ocenie stabilności finansowej Fergusona i jego umiejętności w zakresie zarządzania projektami i projektowania.

W swoim raporcie skrytykował również rząd szkocki zatwierdzenie kontraktu pomimo „oczywistych znaczących ryzyk” związanych z udzieleniem go stoczni.

Posłowie stwierdzili, że istnieje „całkowity brak przejrzystości” w odniesieniu do celu, umowy i spłaty pożyczek o łącznej wartości 45 milionów funtów, które rząd szkocki udzielił Fergusons.

Wyrazili również zaniepokojenie brakiem skutecznego nadzoru lub nadzoru nad tym, jak stocznia będzie później wydawać pożyczki.

Rzecznik rządu szkockiego powiedział o sprawie sądowej: „Ze względu na kontynuację tego zarzutu nie możemy teraz powiedzieć nic więcej”.

Rzeczniczka CMal z siedzibą w Port Glasgow stwierdziła, że ​​nie może komentować, ponieważ procedury nadal obowiązują.

Wiadomość od redaktora:

Dziękuję za przeczytanie tego artykułu. Liczymy na Twoje wsparcie bardziej niż kiedykolwiek, ponieważ zmiana nawyków konsumenckich spowodowana koronawirusem wpływa na naszych reklamodawców.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, rozważ wsparcie naszego zaufanego oprogramowania do dziennikarstwa i weryfikacji faktów. Subskrypcja cyfrowa.

READ  Colian UK ma stać się głównym graczem w kategorii brytyjskich wyrobów czekoladowych