Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ostatni wieczór balów: Intensywny upał nie zepsuł nastrojów tłumu

Ostatni wieczór balów: Intensywny upał nie zepsuł nastrojów tłumu

  • Napisane przez Marka Savage’a
  • Korespondent muzyczny BBC

podpis pod zdjęciem,

Sopranistka Liz Davidson i dyrygentka Maren Alsop otrzymują aplauz publiczności

Duszący upał w Royal Albert Hall nie ostudził zapału entuzjastycznych Brummersów, którzy w typowym stylu świętowali ostatni wieczór festiwalu.

Gdy temperatura sięgała trzydziestu stopni, publiczność tupała, klaskała i trąbiła podczas tradycyjnych piosenek kończących występ.

Ich entuzjazm zachwycił dyrygenta Marina Alsopa, który zamówił kilka improwizowanych występów.

Później pochwaliła „cudownie silną” publiczność.

Wiele osób stało w kolejce od wczesnych godzin porannych, aby zdobyć jeden z biletów na bal maturalny, który zapewnia dostęp wyłącznie na miejsca stojące.

„Trzeba cały czas stać” – dziwił się Allsop. „To niesamowite, bo moje stopy mnie dobijają, nie wiem jak ty”.

Publiczność nagrodziła także Allsop owacją na stojąco, gdy zauważyła, że ​​w 2023 roku przypada dziesiąta rocznica tego, że została pierwszą kobietą, która poprowadziła ostatni wieczór Proms.

„Jest oczywiste, że zasługuje na miejsce w Księdze Rekordów Guinnessa” – powiedziała.

„Chociaż jest to śmieszne, przypomina mi, ile pracy pozostaje, aby zbudować bardziej sprawiedliwy świat dla przyszłych pokoleń”.

Piosenkarze BBC błyszczą

Okazano także wsparcie dla BBC Singers, którzy odegrali kluczową rolę podczas kilkumiesięcznych koncertów, po tym jak grożono im zamknięciem w ramach działań mających na celu zmniejszenie kosztów BBC.

Otrzymali tymczasowe zwolnienie w marcu, kiedy organizacje zewnętrzne skontaktowały się z firmą, aby zaproponować alternatywne modele finansowania.

Sophie Janine, liderka chóru, twierdzi, że dokładne szczegóły tych rozmów są wciąż przedmiotem dyskusji, ale optymistycznie patrzy w przyszłość.

„Powiedziano nam, że firmie zależy na długowieczności” – powiedziała BBC Radio 4 w pierwszym rzędzie.

podpis pod zdjęciem,

Jednym z głównych solistów tego wieczoru był Chico Kanneh-Mason, grający na wiolonczeli, która ma ponad 300 lat.

Sobotnia ceremonia stanowi pierwszy pełny wieczór Proms od 2019 roku, po tym, jak niektóre wydarzenia zostały ograniczone z powodu Covida, a zeszłoroczny występ został odwołany po śmierci królowej Elżbiety II.

Rozpoczynając od awanturniczego poematu Don Juan Richarda Straussa, Orkiestra Symfoniczna BBC namalowała bijący puls portret pomieszanego hiszpańskiego bohatera.

Następnie Chico Kanneh-Mason wykonał bogatą i wystawną interpretację Kol Nidre Maxa Brucha, podkreślając ciepło i człowieczeństwo starożytnych melodii hebrajskich.

Sopranistka Lise Davidsen urzekła salę bogatym pięknem swojego głosu, wykonując ponownie arię, która zapewniła jej sławę w 2015 roku: Dich, teure Halle z opery Wagnera Tannhäuser.

W rzeczywistości norweska diwa spiskowała, by zwrócić na siebie uwagę, a udane występy w Makbecie Verdiego i Cavallerii rusticanej Mascagniego stanowią wystarczający dowód na to, dlaczego jest jedną z najbardziej rozchwytywanych gwiazd opery.

Zrezygnowała jednak z wczorajszej tradycji noszenia stroju narodowego („Nie mam zamiaru zachowywać się jak elf albo wiking!” – powiedziała BBC), zdecydowała się zamiast tego na serię luksusowych sukni balowych.

Szczególnie obszerna szkarłatna sukienka wzbudziła aprobatę prezenterki Radia 3, Georgii Mann, która skomentowała: „Jestem zaskoczona, że ​​jeszcze nie stanęła na estradzie”.

Jej współprowadząca Petroc Trelawney dodała: „To największa, najszersza i najbardziej niesamowita sukienka, jaką kiedykolwiek widziałam”.

podpis pod zdjęciem,

Atmosfera koncertu groziła zakłóceniem flecisty Michaela Coxa, ale udało mu się

W programie znalazło się także kilka światowych premier, w tym motyw muzyczny do nadchodzącego filmu o superbohaterach The Marvels.

Zespoły nadal pulsowały kolorami, gdy Davidsen wykonywał „Heia, Heia, in den Bergen” (Witajcie w górach).

Następnie obaj soliści połączyli siły w elegancko lirycznym utworze Bachianas Brasileiras, po czym tradycyjna składanka pieśni morskich rozpoczęła uwielbianą przez publiczność sekwencję.

Setki flag powiewało w samą porę, aby rządzić, Brytanio! Oraz „Pomp and Circumstances” – z udziałem Republiki Południowej Afryki, Irlandii, Stanów Zjednoczonych, Norwegii, Unii Europejskiej i kilkudziesięciu innych krajów.

Bystry widzowie obserwowali głównego flecistę BBC Symphony, Michaela Coxa, bohatersko walczącego w ostatnim akcie, po tym jak koncertmistrzowie zagrozili zablokowaniem mu ustnika.

Wieczór zakończył się pierwszym wykonaniem piosenki „Niech Bóg cię uratuje”. król Koncertuje od 1951 roku, następnie tradycyjny chór Auld Lang Syne.

Najlepsze kawałki na imprezach 2023

W tym roku koncerty rozszerzyły swoje geograficzne skrzydła bardziej niż poprzednio, obejmując koncerty w Londonderry, Great Yarmouth, Perth, Truro, Aberystwyth i weekendową rezydencję w Sage Gateshead.

W sumie odbyły się 84 koncerty, w których wzięło udział 37 orkiestr, w których wzięło udział ponad 3000 muzyków.

Sprzedaż biletów wzrosła powyżej poziomu sprzed epidemii Covid-19, a przedstawienie obejrzało 350 000 widzów.

Do najważniejszych wydarzeń sezonu zaliczały się:

  • Marisa Sings Fado: Namiętny i ognisty wieczór Fado, znany również jako „portugalski blues”. Główną gwiazdą wydarzenia była legenda fado Marisa, która rozświetliła Royal Albert Hall swoim wdzięcznym głosem i promienną charyzmą.
  • Chineke zdmuchuje dach: Chineke! Młodzieńcza energia orkiestry wnosi zupełnie nową energię do ukochanych klasyków. W tym roku zespół wykonał IV Symfonię Beethovena i żywiołowy Koncert na trąbkę Haydna. Zwróć uwagę na solistę Aarona Azundę Akogbo, który wykonuje utwór w stylu, którego nie można przegapić.
  • Wieczór z północną duszą: „Orkiestrowe wersje popu mogą brzmieć nieco sztucznie” – przyznał Stuart Maconie z BBC 6 Music, który był współkuratorem drugiej edycji Proms. „Northern Soul, zdecydowanie nie, ponieważ wiele oryginalnych nagrań ma taki format, więc jest to już w słowniku”.
READ  Ryan Reynolds o przejęciu Wrexham FC z Robem McElhenneyem: "Nie odważyłbym się nazwać tego futbolem. Za bardzo dbam o moje bezpieczeństwo" | Ents & Arts News
Wyjaśnienie wideo,

Fula Malinga prowadzi epicką aranżację orkiestrową hymnu północnej duszy „Tainted Love”.

  • Cztery pory roku w jeden dzień, właściwie jedna noc, ale niekonwencjonalne podejście fińskiego dyrygenta i skrzypka Pekki Kuusisto rzuciło nowe światło na arcydzieło Vivaldiego. Ubrany w skórzane spodnie i promieniujący entuzjazmem dał basistce Allie Carr swobodę improwizowania w znanych fragmentach, a następnie przyłączył się do tych improwizacji — w pewnym momencie zaśpiewał „The Lark Ascending” Vaughana Williamsa.
  • Poczucie własnej wartości Sage Gateshead: Rebecca Lucy Taylor, znana również jako prowokatorka muzyki pop, przyznała, że ​​była „bardzo zdenerwowana”, kiedy rozpoczynała swój pierwszy koncert z orkiestrą na żywo, ale niepotrzebnie się martwiła. Konfrontacyjny, feministyczny pop był w jakiś sposób jeszcze bardziej niszczycielski emocjonalnie po dołączeniu Northern Sinfonia Orchestra. [expletive deleted] Czar.
  • Pożegnanie Simona Rattle’a: Jeden z najbardziej emocjonujących balów w roku, kiedy Sir Simon Rattle ustępuje ze stanowiska dyrektora muzycznego Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej. Zdecydował się wyjść z pożegnalną IX Symfonią Mahlera. Kiedy się skończyła, na 30 sekund w sali panowała cisza. Koniec ery.
Wyjaśnienie wideo,

Ostatnie momenty „Dziewiątki” Mahlera pod dyrekcją Sir Simona Rattle’a.

The Proms powrócą w przyszłym roku w piątek 19 lipca.