Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Samolot rezerwowy dla lotu PM Hipkinsa jest bardziej „niezwykły” niż twierdzi NZDF

Samolot rezerwowy dla lotu PM Hipkinsa jest bardziej „niezwykły” niż twierdzi NZDF

RNZAF Flight 757 odlatuje na Wyspy Salomona. Dwa samoloty zostały wysłane do Azji podczas podróży Chrisa Hipkinsa do Chin, z których jeden leciał aż na Filipiny jako wsparcie. (zdjęcie pliku)
zdjęcie: Dostarczone przez Siły Obronne Nowej Zelandii

Siły Obronne przyznały, że podróż premiera Chrisa Hipkinsa do Chin była pierwszym razem, kiedy wysłały zapasowy samolot wyłącznie w tym celu, mimo że wcześniej broniły tej praktyki jako „nic niezwykłego”.

Decyzja o wysłaniu drugiego Boeinga 757 do Azji w zeszłym miesiącu, jeśli pierwszy się zepsuł, przyciągnęła międzynarodową uwagę i ostrą krytykę ze strony National i ACT, które nazwały to narodowym wstydem.

W tamtym czasie rzecznik Hipkinsa bronił, że istnieje plan B, aby zapewnić powodzenie misji.

„Nie jest niczym niezwykłym, że Siły Powietrzne dostarczają zapasowe samoloty, jeśli są dostępne. Zdarzało się to często po serii szeroko nagłośnionych awarii, które miały wpływ na delegację kierowaną przez [former prime minister] Jun Ky w 2016 roku.”

Rzecznik Sił Obronnych NZDF powiedział również RNZ, że praktyka ta „nie była niczym niezwykłym”.

Jednak po dalszym przesłuchaniu przez RNZ mówca może przytoczyć tylko dwa inne przypadki od 2016 r., Kiedy samoloty zostały „oficjalnie oddane do użytku jako rezerwa” na podróż premiera – z których żaden nie został ostatecznie wykorzystany do tego celu.

W listopadzie 2022 roku 757 zostały postawione w stan gotowości na czas podróży ówczesnej premier Jacindy Ardern do Kambodży na szczyt Azji Wschodniej. Jednak samolot nigdy nie opuścił Nowej Zelandii.

Dwa Hercules zostały również wyznaczone jako oficjalne rezerwowe samoloty podczas lotu Hipkinsa do Papui-Nowej Gwinei na Forum Wysp Pacyfiku Stanów Zjednoczonych w maju. Jednak jeden z nich pozostał w Nowej Zelandii, a drugi podróżował już do Papui-Nowej Gwinei w innych celach.

READ  COVID-19: System opieki zdrowotnej Fidżi załamuje się pod presją, lekarz ostrzega

Rzecznik NZDF początkowo powiedział RNZ, że było siedem przypadków, w których zapewniono zapasowe samoloty do transportu premiera, ale po dalszym dochodzeniu powiedział, że to pomyłka. W pięciu z tych przypadków „dostarczono” zapasowe samoloty, ale ta rola nie została formalnie przydzielona.

„Gdyby potrzebne były kopie zapasowe, mogły zostać zlecone” – powiedział rzecznik. „Przepraszam za błąd”.

Poproszony o wyjaśnienie swoich poprzednich komentarzy, rzecznik Hipkinsa powiedział, że opierają się one na radach NZDF.

Przemawiając w zeszłym miesiącu, krajowy przywódca Christopher Luxon nazwał wysłanie samolotu zapasowego stratą pieniędzy i nieodpowiedzialnością podczas kryzysu związanego ze zmianami klimatycznymi.

Loxson osobiście zobowiązał się nie używać „starego samolotu” do lotów międzynarodowych, jeśli zostanie wybrany na premiera, mówiąc, że zamiast tego skorzysta z opcji komercyjnych lub czarterowych.

Pełniący obowiązki premiera Carmel Cipollone powiedział wówczas, że byłoby to droższe, a zatem „nierozsądne fiskalnie”. Labourzystowski rząd powiedział, że samoloty NZDF mają również inne zalety, takie jak bezpieczeństwo i możliwość podróżowania nietypowymi trasami.

bliźniacze 757Kupiony używany w 2003 roku – używany również do operacji NZDF, w tym do szkolenia pilotów oraz transportu żołnierzy i zaopatrzenia. Mają już około 30 lat, ale zostaną wymienione dopiero w latach 2028-2030.

Zarówno Key, jak i Ardern stanęli w obliczu politycznego zakłopotania z powodu wadliwych katastrof lotniczych podczas oficjalnych podróży międzynarodowych.

W 2016 roku Key został zmuszony do skrócenia swojej wizyty w Indiach wkrótce po tym, jak samolot 757 przewożący go i jego delegację zepsuł się podczas postoju w Australii, co określił jako „nieoptymalną”.

Trzy lata później Ardern musiał kupić loty komercyjne z powrotem do Auckland z Melbourne, gdy nie wystartował 757. To samo powtórzyło się w Waszyngtonie w maju ubiegłego roku.

Starsza flota Hercules Sił Obronnych również powodowała problemy: Ardern utknął na Antarktydzie w październiku ubiegłego roku z powodu problemu mechanicznego. Zamiast tego musiała lecieć z powrotem do Christchurch włoskim samolotem.

READ  6 miesięcy do świąt: czy nie jest za późno na rezerwację wakacji?