Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jak zapobiegać spadkowi funkcji poznawczych — ScienceDaily

Wiadomo, że aktywność fizyczna, odżywianie i czynności poznawcze są dobrymi sposobami zapobiegania chorobie Alzheimera i demencji. Zagrożone osoby starsze mogą w tym celu uzyskać dostęp do różnych usług związanych ze stylem życia, w tym schematów diety oraz ćwiczeń ciała i umysłu.

Teraz międzynarodowy zespół naukowców kierowany przez profesora psychologii Sylvie Belleville z University of Montreal określił liczbę sesji interwencyjnych potrzebnych do zapobiegania spadkowi funkcji poznawczych u osób z grup ryzyka: tylko około 12.

Opublikowany w Choroba Alzheimera i demencja: Dziennik Stowarzyszenia AlzheimeraBadanie przeprowadzone przez dr Belleville i współpracowników z uniwersytetów w Tuluzie i Helsinkach wykazało, że od 12 do 14 sesji wystarczyło do monitorowania poprawy funkcji poznawczych. Do tej pory nie była znana liczba sesji lub „dawek” potrzebnych do uzyskania optymalnego efektu.

„W badaniach farmakologicznych dokłada się wszelkich starań, aby określić optymalną dawkę leczenia potrzebną do monitorowania oczekiwanych efektów” — powiedział Belleville, neuropsycholog i badacz z Centrum Badawczego UdeM Institut Universitaire Montreal. „Rzadko robi się to w badaniach niefarmakologicznych, zwłaszcza tych związanych z zapobieganiem pogorszeniu funkcji poznawczych, gdzie dostępnych jest niewiele informacji, aby określić tę dawkę.

„Określenie optymalnej liczby sesji terapeutycznych ma kluczowe znaczenie” – kontynuowała. „W rzeczywistości proponowanie zbyt małej liczby sesji nie przyniesie zauważalnych efektów poprawy, ale zbyt wiele sesji jest również niepożądane, ponieważ te interwencje są kosztowne. Są one kosztowne zarówno dla osoby, która prowadzi leczenie, pod względem czasu i uczestnictwa, jak i dla instytucji świadczącej te zabiegi.”

Badanie opiera się na wtórnej analizie danych z trzyletniego, wieloskalowego badania zapobiegania chorobie Alzheimera (MAPT) i objęło 749 uczestników, którzy otrzymali kombinację interwencji mających na celu zapobieganie spadkowi funkcji poznawczych. Obejmowały one porady żywieniowe, aktywność fizyczną i stymulację poznawczą w celu poprawy lub utrzymania zdolności fizycznych i poznawczych.

READ  Analiza Omicron pokazuje ryzyko hospitalizacji około jednej trzeciej Delta w Wielkiej Brytanii

indywidualność jest ważna

W swoich badaniach zespół Belleville zauważył, że przy ustalaniu optymalnej dawki leczniczej należy wziąć pod uwagę indywidualność poszczególnych osób.

W swoim badaniu naukowcy ocenili efekty sesji pod względem wieku, płci, poziomu wykształcenia oraz stanu poznawczego i fizycznego każdego uczestnika. Następnie przeanalizowano związek między otrzymaną „dawką” a ich poprawą poznawczą.

Główne wyniki pokazują wzrost dawki, po którym następuje efekt plateau po 12 do 14 sesjach. Innymi słowy, potrzebujesz wystarczającej dawki, aby zobaczyć efekt, ale zapewnienie więcej niż 12 do 14 sesji leczenia nie oznacza lepszych rezultatów. Jednak uczestnicy z niższym poziomem wykształcenia lub większymi czynnikami ryzyka podatności odnieśli korzyści z większej liczby sesji.

wniosek? Naukowcy twierdzą, że ważne jest określenie i ukierunkowanie optymalnej dawki oraz dostosowanie leczenia dla każdej osoby. „Dozowanie” jest nie tylko ważnym elementem interwencji behawioralnych, ale może również dostarczyć cennych informacji, gdy czas i pieniądze są ograniczone, pomagając agencjom zdrowia publicznego w opracowaniu skutecznych programów profilaktycznych i zapewniając wskazówki dla osób starszych i lekarzy.

Źródło historii:

Materiał Wstęp do Uniwersytet w Montrealu. Uwaga: Treść można modyfikować w zależności od stylu i długości.