Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Forum Cen Transferowych w Polsce doradza w sprawie wpływu Covid-19 – międzynarodowego podatku od osób prawnych

Autor: dr Monika Laskowska, Centrum Analiz i Studiów Podatkowych Szkoły Głównej Handlowej

13 lipca polskie Ministerstwo Finansów ds. Konsultacji Publicznych opublikowało na swojej stronie internetowej rekomendacje dotyczące wpływu Covid-19 na ceny transferowe. Dokument zawiera rekomendacje firm oraz organu doradczego powołanego przez Ministerstwo Finansów (Forum Cen Transferowych) o charakterze doradczym.

Dokument ten po konsultacjach społecznych będzie traktowany jako formalne zalecenie dla Ministerstwa Finansów do rozważenia zmian w elastycznym i obowiązującym prawie w związku z wpływem Covid-19. Dokument nie jest wiążący dla Ministerstwa Finansów, służy jedynie jako rekomendacje i wkład praktyka w tworzenie odpowiedniego otoczenia prawnego.

Przegląd rekomendacji

Rekomendacje obejmują wszystkie istotne kwestie związane z wpływem Covid-19 na praktykę cen transferowych w Polsce. Dokument jest dobrze zorganizowany, starannie opracowany i wyznacza jasne cele. Jednym z tych celów jest wdrożenie Wytycznych OECD w sprawie wpływu Covid-19 na ceny transferowe w polskiej praktyce poprzez stworzenie praktycznych narzędzi dla podatników dokonujących subiektywnej oceny warunków transakcji kontrolowanych w warunkach Covid-19.

Zalecenia dotyczące analityki porównawczej

Wiele propozycji zawartych w dokumencie może wymagać pewnych zmian w prawie. Na przykład polscy podatnicy są zobowiązani do aktualizacji opracowań normatywnych co trzy lata, chyba że okoliczności wymagają wcześniejszej aktualizacji.

Zgodnie z zaleceniami, jeśli nie ma wpływu Covid-19 na transakcję, aktualizacja nie jest wymagana i dane sprzed Covid-19 muszą zostać zaakceptowane. Gdy dane za okres Covid-19 spełniają kryteria porównawcze, nie należy ich odrzucać tylko dlatego, że wynik finansowy jest ujemny (strata).

Ponadto, przygotowując opracowanie referencyjne dla podmiotu, podstawowe analizy mają na celu ustalenie, czy założone ryzyko zostało faktycznie zrealizowane ze względu na okoliczności Covid-19. Jeśli tak, podmiot ten może ponosić straty.

Przyjmowanie analiz porównawczych na podstawie sprawozdań finansowych z innych kryzysów gospodarczych (np. kryzysów finansowych 2008/2009) nie jest właściwe. Jednak wyniki te mogą być przydatne jako adiuwant.

READ  Rachunki za energię nie wzrosną dzięki modernizacji energii elektrycznej o wartości 20 miliardów funtów, mówi Ofgem | Ofgem

Wpływ Covid-19 na wskaźniki transferów należy analizować w sposób perspektywiczny w odniesieniu do wyników na koniec roku. Oczekiwanie przez organy podatkowe, że podatnicy mogą natychmiast uzyskać informacje o finansowym wpływie Covid-19 na ich wyniki finansowe, nie jest realistyczne. Dostosowanie warunków transakcji do okoliczności Covid-19 w wielu przypadkach wymaga późniejszej korekty pod koniec roku, w tym po wypełnieniu zeznania podatkowego (podejście wyceny do badania wyników).

W zaleceniach stwierdza się również, że należy przestrzegać pełnego zakresu wyników (tj. nadwyżki wyników wykraczających poza zakres międzykwartylowy, takich jak wyniki minimalne i maksymalne), pod warunkiem że analiza porównawcza jest rzetelna (tj. z wysokim stopniem porównywalności).

Straty związane z Covid-19 i koszty nadzwyczajne

W rekomendacjach stwierdza się, że historyczny zapis transakcji kontrolowanej ma kluczowe znaczenie przy ocenie faktycznego ustalenia transakcji oraz alokacji nietypowych strat i kosztów poniesionych na Covid.

Analizując zmiany w rozkładzie istotnych ryzyk w transakcji kontrolowanej wywołane Covid-19, należy ustalić, czy warunki te zostaną zaakceptowane przez osoby trzecie i sprawdzić, czy nastąpiła restrukturyzacja z wymaganym w określonych przypadkach wynagrodzeniem.

W odniesieniu do kosztów nadzwyczajnych, zgodnie z rekomendacjami, nowością jest traktowanie pełnienia funkcji lub ponoszenia ryzyka na równi z prawem do poniesienia kosztów nadzwyczajnych. Może to oznaczać, że dopuszczalne jest wykazanie jedynie pełnienia funkcji (niezależnie od tego, gdzie zakłada się ryzyko) w celu uzyskania prawa do alokacji kosztów nietypowych. Rządowi może być trudno zaakceptować ten wymóg.

Jeżeli koszt nadzwyczajny nie może być przypisany ryzyku ponoszonemu przez stronę badaną, koszt ten musi zostać specjalnie przeniesiony poprzez uwzględnienie go w cenie transferowej.

Podmioty o ograniczonym ryzyku są narażone na ryzyko (niektóre w ograniczonym zakresie). Choć nie powinno to powodować strat w dłuższej perspektywie, możliwe jest poniesienie strat w krótkim okresie. Jeżeli jednak podmiot o ograniczonym ryzyku nie ponosi ryzyka rynkowego lub innego szczególnego ryzyka realizowanego w kontekście Covid-19, strat poniesionych w związku z Covid-19 nie należy przypisywać takiemu podmiotowi.

READ  Szef Renault mówi, że obniżenie cen samochodów elektrycznych „zabije” branżę

Zgodnie z Wytycznymi OECD dotyczącymi cen transferowych w sprawie wpływu Covid-19 w zaleceniach podkreślono, że Covid-19 stanowi poważne ryzyko. Nie należy więc traktować tego jako powodu do zastosowania klauzuli siły wyższej.

wsparcie rządu

Zgodnie z rekomendacjami, analizy porównawcze powinny uwzględniać wpływ dotacji rządowych na dostępne dane. Chociaż dotacje rządowe można zidentyfikować jako czynnik istotny z ekonomicznego punktu widzenia, porównywalne analizy muszą obejmować oświadczenie i ocenę potencjalnych zachęt uzyskanych dzięki takim dotacjom oraz potencjalną alokację takich zachęt wśród interesariuszy na takich samych warunkach, jak strony trzecie.

Interesariuszami tych zachęt są podmioty, w których ucieleśnione jest ryzyko związane z Covid-19. Należy zatem przeanalizować cel i rodzaj wsparcia. Otrzymywanie wsparcia rządowego nie eliminuje ryzyka i nie powinno wpływać na rozkład ryzyka.

Wsparcie rządowe powinno być uwzględniane w analizach cen transferowych tylko wtedy, gdy jest istotne dla wartości kontrolowanej transakcji, jest spójne z transakcją i jest otrzymywane w jednej z trzech form (wsparcie płacowe, gwarancja długu rządowego, krótkoterminowe wsparcie płynności) .

Wpływ Covid-19 na zaawansowane umowy cenowe (APA)

Oprócz ogólnych zaleceń dotyczących ważności APA podczas Covid-19, istnieją pewne dodatkowe zalecenia dotyczące dywersyfikacji warunków w uzgodnionych APA dla okresu Covid-19, a także pozostałego okresu objętego APA, dywersyfikacji ważne założenia i kryteria finansowe z tych samych powodów lub zatwierdzenie mieszanego poziomu zysku dla obu okresów, chociaż test jest objęty corocznie przez APA.

Ponadto zaleca się wprowadzenie wycofania programu APA w Polsce, a także przywrócenie możliwości jednostronnego przekształcania APA w dwustronne lub wielostronne APA w trakcie negocjacji.

obciążenie dokumentacją

COVID-19 W sobie Nie stworzyła dodatkowych wymogów dotyczących dokumentacji poza tymi, które są już zawarte w prawie, tj. nie ma dodatkowego obowiązku ustalenia, czy Covid-19 wpłynął na ceny transferowe, poza ogólnymi wymogami już w prawie.

READ  Steward nie wypuści samolotu, dopóki pasażerowie nie uprzątną bałaganu, który wpadł do przejścia

Zarówno publicznie dostępne dane, jak i dane wewnętrzne są w równym stopniu akceptowalne w celu wykazania zgodności z wpływem Covid-19 na zasadę ceny rynkowej.

Wnioski

Rekomendacje są mile widzianym uzupełnieniem praktyki cen transferowych w Polsce. Zawierają dodatkowe wyjaśnienia, przykłady i wykresy, które mają pomóc podatnikom w samoocenie własnej sytuacji i ustalaniu cen w kontekście Covid-19.

Oczekuje się, że Ministerstwo Finansów zaakceptuje rekomendacje wydając ogólnie obowiązujące zasady i dokonując stosownych zmian w prawie, a także niektórych pusty balkon postulaty.

Tymczasem 26 lipca Ministerstwo Finansów przekazało również do konsultacji społecznych nowy projekt ustawy o nazwie „polski ład”, który zawiera szereg zmian w kodeksie podatkowym. Pakiet nie zawiera jednak zmian związanych z wpływem Covid-19 na ceny transferowe. Proponowane drobne zmiany dotyczą głównie uproszczenia i doprecyzowania dokumentacji cen transferowych i wymogów sprawozdawczych, wprowadzenia pewnego rozluźnienia w bardzo formalnym podejściu do dokumentów cen transferowych oraz usunięcia niektórych wymogów podwójnej sprawozdawczości. Zmiany zaostrzają również kary finansowe za nieprzestrzeganie przepisów. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r.