Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Brytyjski plan rekompensat za loty obniży średnie wypłaty | Sprawy konsumenckie

Rządowy plan zmiany systemu odszkodowań dla pasażerów linii lotniczych został opisany jako krok wstecz dla konsumentów, prowadzący do „niewielkich kwot odszkodowań, o które często nie warto się ubiegać”.

Na początku tego tygodnia Departament Transportu (DfT) ogłosił, że jest doradztwo w zakresie propozycji zrewidować przepisy dotyczące praw pasażerów linii lotniczych – ale tylko w przypadku lotów na terenie Wielkiej Brytanii.

Ruch, określany przez rząd jako „kolejny Brexit win”, doprowadzi do systemu dwupoziomowego, przy czym system brytyjski będzie działał równolegle do pierwotnych przepisów WE 261, które zostały przyjęte przed opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię, i nadal będzie miał zastosowanie do lotów międzynarodowych do iz lotnisk w Wielkiej Brytanii. DfT ma ograniczone możliwości zmiany przepisów dotyczących lotów zagranicznych z powodu międzynarodowych konwencji dotyczących podróży lotniczych.

Obecnie osoba wykonująca lot wewnętrzny z Edynburga do Londynu jest uprawniona do żądania 220 funtów, gdy ich lot został opóźniony o trzy godziny, chyba że przyczyną były nadzwyczajne okoliczności takie jak zła pogoda. Należne odszkodowanie jest stałe i nie jest powiązane z ceną zapłaconą przez pasażera.

Podróżni długodystansowi lecącymi z Japonii do Wielkiej Brytanii mają prawo do 520 GBP w przypadku opóźnienia o cztery godziny lub więcej, wraz z innymi korzystnymi warunkami, takimi jak zmiana planu podróży w przypadku odwołania lotu.

DfT proponuje teraz system podobny do systemu odszkodowań za opóźnienia pociągów w przypadku lotów wewnętrznych. Na pierwszy rzut oka pasażerowie mogliby być w lepszej sytuacji, ponieważ częściowe zwroty kosztów rozpoczęłyby się z zaledwie godzinnym opóźnieniem. Jednak zapłacona kwota jest powiązana z taryfą.

Proponowana skala to:

Od godziny do 1 godziny 59 minut: 25% ceny biletu.

Dwie godziny do 2 godzin 59 minut: 50% ceny biletu.

Trzy godziny i więcej: pełny zwrot kosztów biletu.

READ  Szef miliardera Asdy, Issa: „Nie zrobiłem nic złego”

Zmiana oznaczałaby, że pasażer, który zapłacił 50 funtów za lot krajowy, otrzyma z powrotem 12,50 funtów po 90 minutach opóźnienia. Nie jest jasne, czy „opłacona taryfa” obejmowałaby jakiekolwiek dodatki, takie jak opłaty za bagaż, ale prawdopodobnie tak.

Obecnie ten sam pasażer nie dostałby nic, aż do trzygodzinnego opóźnienia, kiedy otrzymałby 220 funtów.

Bagaż na wózku na lotnisku
Nie jest jasne, czy „opłacona taryfa” obejmowałaby dodatki, takie jak opłaty za bagaż. Zdjęcie: Amer Ghazzal/Rex/Shutterstock

Rząd nie powiedział, czy ucieczkę w nadzwyczajnych okolicznościach będzie nadal obowiązywać. Większość operatorów kolejowych zapewnia zwrot pieniędzy za opóźnienia, na które nie mają wpływu, ale linie lotnicze podlegają znacznie większym wpływom zewnętrznym, takim jak problemy z ruchem lotniczym, i prawdopodobnie nie będą musiały płacić, gdy nie ponoszą winy.

Jednocześnie DfT zaproponował, aby wszystkie linie lotnicze przystąpiły do ​​alternatywnego systemu rozstrzygania sporów lotniczych. Twierdzi, że ułatwiłoby to pasażerom eskalację skarg bez konieczności zwracania się do sądu, chociaż w sektorze energetycznym ma to wyraźnie zróżnicowany wskaźnik sukcesu. Obecnie członkostwo linii lotniczych w ADR jest dobrowolne.

Proponuje również nadanie Urzędowi Lotnictwa Cywilnego wzmocnionych uprawnień, w tym prawa do nakładania grzywien na linie lotnicze bezpośrednio za naruszenia. Istnieją również od dawna ulepszone prawa dla osób na wózkach inwalidzkich.

Bott and Co, firma prawnicza specjalizująca się w odszkodowaniach za loty, twierdzi, że własne dane rządu sugerują, że średnie należne odszkodowanie spadnie z 220 funtów do około 23,60 funtów.

„Teoretycznie zmiany narażają linie lotnicze na większe odszkodowania. Konsultacje potwierdzają jednak, że w rzeczywistości znacznie mniej osób będzie miało bodziec, aby zgłosić roszczenie”, powiedział. „W rezultacie linie lotnicze zaoszczędzą pieniądze, ponieważ pasażerowie będą zniechęceni do zgłaszania roszczeń. Jeśli odszkodowanie ma zostać zredukowane do tak niskiego poziomu, to powinno zostać wypłacone automatycznie.”

READ  Emirates wznawia loty Boeingiem 777 do Stanów Zjednoczonych po zatwierdzeniu sieci piątej generacji | Transport lotniczy

Rzeczniczka konsumentów Helen Dewdney, która prowadzi Narzekająca Krowa stronie internetowej, z zadowoleniem przyjął przeprowadzkę. Twierdziła, że ​​obecna UE przepisy nieproporcjonalnie karzą tanich przewoźników.

„Bardziej sprawiedliwy system zarówno dla biznesu, jak i konsumentów musi być czymś dobrym” – powiedziała.

Rocio Concha, dyrektor ds. polityki i rzecznictwa w Who?, powiedział: „Zdecydowanie zbyt wielu pasażerów czuło się ignorowanych lub musiało walczyć o odszkodowanie od linii lotniczych, gdy coś pójdzie nie tak, więc proponuje się, aby dać organowi nadzoru lotniczego większe uprawnienia, w tym możliwość mile widziane linie lotnicze, które konsekwentnie łamią prawo konsumenckie.

„Jednak istnieją obawy, że plany określone w tych konsultacjach mogą być złą ofertą dla konsumentów, jeśli w ich wyniku powstanie system, który nie traktuje wszystkich pasażerów sprawiedliwie. Mogą również prowadzić do mniejszej zachęty dla linii lotniczych do poważnego traktowania praw konsumentów i stworzyć zły precedens, który można następnie rozszerzyć na loty międzynarodowe.

„Rząd musi zapewnić pasażerom, że otrzymają godziwą rekompensatę za często poważne zakłócenie opóźnionego lotu i musi zapewnić, że wszyscy uprawnieni pasażerowie faktycznie otrzymają to, co im się należy, za pośrednictwem systemu z zasadami, które można egzekwować”.

Rzecznik DfT mówi:

„Zmiany te mają na celu zaoferowanie konsumentom łatwiejszych, prostszych tras do odszkodowania niż były dostępne zgodnie z przepisami UE, a pasażerowie lotów krajowych mogą ubiegać się o zwrot pieniędzy za opóźnienia od jednej do trzech godzin – co nie jest obecnie dostępne.

„To tylko jedna z szeregu analizowanych reform, których ogólnym celem jest ochrona konsumentów i zapewnienie sprawiedliwości zarówno pasażerom, jak i firmom”.

Guardian Money przyjrzał się przepisom i obawia się, że jedną z niezamierzonych konsekwencji przyjęcia przez Wielką Brytanię własnych przepisów może być anulowanie większej liczby lotów wewnętrznych.

READ  Sześć zasad „szalonej produktywności” Elona Muska zostało wysłanych do wszystkich pracowników Twittera

Przed wprowadzeniem unijnych przepisów linie lotnicze regularnie odwoływały loty w ostatniej chwili, aby zaoszczędzić pieniądze, czasami zostawiając pasażerów w szczerym polu bez kary finansowej.

Z dwoma zestawami pasażerów, powiedzmy, w Londynie i Paryżu, walczących o ostatni dostępny samolot, tani przewoźnicy mogliby zdecydować się na anulowanie lotu z najmniejszą stratą finansową, co równie dobrze może być lotem do Wielkiej Brytanii.