Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Blackpool na cześć polskiego bohatera wojennego ze Spitfire’em

Spitfire Mark 2, P8331 „Sumatra”, przyleci do ośrodka 27 czerwca, a specjalny pokaz będzie prezentowany w Muzeum Lotnictwa Hanger 42 na cześć dowódcy skrzydła

Wtedy Piotr Laguna i inni polscy piloci, którzy szkolili się w ośrodku na początku wojny, wyruszyli z narażeniem życia walcząc z Wielką Brytanią przeciwko nazistom.

Peter stacjonował w Blackpool podczas wojny po ucieczce z Polski, a następnie z Francji w 1939 roku, kiedy siły nazistowskie zajęły Europę.

Udział Do naszego codziennego biuletynu

wiadomości Przebij się przez hałas

Kiedy wybuchła wojna, był doświadczonym 34-letnim pilotem polskich sił powietrznych, który dowodził eskadrą bombowców podczas niemieckiej inwazji na Polskę.

Był jednym z wielu polskich pilotów, którzy po upadku ich kraju wyjechali do Francji i objął tam dowództwo polskiego dywizjonu 1/145, po czym po kapitulacji Francji po raz drugi ewakuowali się do Anglii.

Piotr, podobnie jak wielu polskich pilotów, dotarł do Blackpool po przybyciu do Wielkiej Brytanii, która w tamtym czasie była duchowym domem Polskich Sił Powietrznych.

Wkrótce i wraz z utworzeniem 302. Eskadry, pierwszego polskiego dywizjonu myśliwskiego, objął stanowisko dowódcy eskadry A. Piotr został następnie mianowany dowódcą eskadry w grudniu 1940 r.

Czy ktoś rozpoznaje ten hotel?  Pełniący obowiązki dowódcy skrzydła Piotr Laguna i jego polscy koledzy przebywali w Blackpool w 1940 roku w nieznanym pensjonacie.  Uciekł z Polski i Francji, gdzie walczył z Niemcami przed dołączeniem do polskich dywizjonów RAF.
Czy ktoś rozpoznaje ten hotel? Pełniący obowiązki dowódcy skrzydła Piotr Laguna i jego polscy koledzy przebywali w Blackpool w 1940 roku w nieznanym pensjonacie. Uciekł z Polski i Francji, gdzie walczył z Niemcami przed dołączeniem do polskich dywizjonów RAF.

Rok później został awansowany na stanowisko Dowódcy Skrzydła i objął stanowisko Dowódcy Skrzydła Myśliwskiego (30.3306.308 eskadr) w RAF Northolt.

Niestety 27 czerwca 1941 r. Piotr zaginął w śmiałym ogniu przeciwlotniczym podczas ataku na lotnisko w Coquelles pod Calais.

W hangarze odbędą się również wystawy historyczne na żywo, a także możliwość porozmawiania z pilotem i ekspertami merytorycznymi.

p.o. dowódcy skrzydła Piotr Laguna

Scott Booth, który stoi za projektem, powiedział: „Mark VB Spitfire BM597 z Polish Heritage Tour zamieszka w Hangar 42 na lotnisku Blackpool przez pierwsze dwa tygodnie czerwca i da mieszkańcom Fylde Coast rzadką okazję zobaczenia Spitfire’a z bliska i weź udział w niektórych ekscytujących wydarzeniach, które im przedstawiliśmy podczas jej pobytu.

„Będą to tylko przedsprzedaż biletów i obejmą dni filmowania, wywiady z pilotem i rozmowy w kokpicie, a także godziny otwarcia w sobotę.

„Zachęcamy również lokalne firmy do korzystania z Centrum Turystycznego Spitfire i naszego wyjątkowego Symulatora Spitfire podczas imprez integracyjnych i zaimponowania klientom”.

Scott zapytał, czy ktoś z Blackpool mógłby zidentyfikować hotel, w którym mieszkał Peter i jego przyjaciele po przybyciu do Blackpool w 1940 roku.

Dodał: „To zdjęcie przedstawia dozorcę skrzydła, Laguna z kolegami w dniu przyjazdu po tym, jak udało im się ewakuować jego ludzi z Francji na SS Alderpool w czerwcu 1940 roku. Chcielibyśmy wiedzieć, czy pensjonat nadal tam jest”.

Blackpool Gazette: Dzięki za przeczytanie. Jeśli cenisz to, co robimy i jesteś w stanie nas wesprzeć, to subskrypcja cyfrowa w wysokości 1 GBP na pierwszy miesiąc jest dla Ciebie. Wypróbuj nas już dziś, klikając tutaj