- Napisane przez Marka Savage’a
- Korespondent muzyczny BBC
Fani Davida Bowiego uzyskają bezprecedensowy wgląd w jego życie, twórczość i spuściznę po tym, jak Muzeum V&A przejęło archiwa gwiazdy rocka.
Kolekcja obejmuje ponad 80 000 listów, słów, zdjęć, projektów scenografii, trofeów muzycznych i kostiumów.
Zawiera również kilka własnych instrumentów muzyka, w tym Stylophone, na którym grał na swoim singlu Space Oddity z 1969 roku.
Archiwum będzie eksponowane w 2025 roku w nowo wybudowanej przestrzeni we wschodnim Londynie.
Dr Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta, powiedział, że David Bowie Centre for the Study of the Performing Arts w Parku Olimpijskim Królowej Elżbiety zapewni „podręcznik dla przyszłych chłopców”.
„To wspaniały prezent”, powiedziała kuratorka Kate Bailey, która wcześniej pracowała nad sztandarową wystawą muzeum w 2013 roku David Bowie Is….
Śledzi całą karierę Bowiego. Znajdują się w nim bezcenne przedmioty od jego wczesnych lat w latach 60., aż do [2013 album] Następnego dnia i nie tylko.
„Uznałem to za fascynujące – osobiste spostrzeżenia, odręczne teksty, dialog z innymi kreatywnymi praktykami na temat tego, jak napisać piosenkę, jak nagrać piosenkę lub jak podejść do filmu.
„Wszystko to jest niezwykle bogate i potężne”.
Inne atrakcje to kostium Bowiego Ziggy Stardust, zaprojektowany przez Freddiego Burrettiego w 1972 roku, oraz płaszcz Union Jack zaprojektowany przez Bowiego i Alexandra McQueenów na okładkę albumu Earthling z 1997 roku.
W skład grupy wchodzi także syntezator EMS Briana Eno, który był używany na albumach Bowiego z 1977 roku, Low and Heroes; oraz przykłady jego „sylabowego” stylu pisania tekstów, który polegał na dosłownym cięciu istniejących tekstów w celu wygenerowania nowych znaczeń z uporządkowanych utworów.
Pani Bailey powiedziała, że archiwa zostały zachowane z „wyjątkową starannością” i „skrupulatną” dbałością o szczegóły.
„Te rzeczy, te dokumenty były dla niego ważne i ma się wrażenie, że skoro zawsze rozwijał się twórczo, warto było parkować, zbierać i przechowywać [everything] aby przejść do następnej postaci lub projektu”.
Przejęcie V&A i utworzenie Bowie Center było możliwe dzięki posiadłości Davida Bowiego oraz darowiznie w wysokości 10 milionów funtów od Blavatnik Family Foundation i Warner Music Group.
W komunikacie prasowym rzecznik majątku Bowiego powiedział: „Dzięki temu, że dzieło życia Davida znalazło się w zbiorach narodowych Wielkiej Brytanii, zajmuje należne mu miejsce wśród wielu innych ikon kultury i artystycznych geniuszy.
„Centrum Badań nad Wykonawstwem Davida Bowiego – oraz dostęp za kulisy V&A East Storehouse – oznaczają, że prace Davida będą mogły być udostępniane publiczności w sposób, który wcześniej nie był możliwy”.
Producent i gitarzysta Neil Rodgers, który współpracował z Bowie przy albumie Let’s Dance z 1983 roku, dodał: „Myślę, że wszyscy zgodzą się ze mną, kiedy powiem, że… Gdyby tylko jeden artysta mógł wziąć udział w V&A, musiałby to być David Bowiego”.
„On nie tylko tworzył sztukę, on był sztuką!”
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Oficjalny zwój koronacyjny króla jest pierwszym, który nie zawiera skóry zwierzęcej
Lawrence Fox staje w obliczu śledztwa policyjnego po tym, jak udostępnił zdjęcie prezentera Narindera Kaura pod spódnicą
Tatuaż gwiazdy Auschwitz Jonaha Hauer-Kinga: „Golenie głowy… to wzruszające” | Wiadomości o sztuce i sztuce