120dB Audio Engineering w Polsce uruchomiło niedawno nową ciężarówkę do nagrywania i nadawania muzyki z konsolą Solid State Logic System T S500 z 64 dimmerami napędzanymi silnikiem T80 Tempest zapewniającym 800 kanałów DSP i wyposażonym w system sterowania Dolby Atmos 7.1.4 . Inauguracyjnym projektem nowej ciężarówki o nazwie ATMOS było wielościeżkowe nagranie Narodowej Orkiestry Dętej w Lubinie podczas koncertu na Ukrainie w Warszawie pod koniec kwietnia.
Główny powód wyboru Systemu T dla ciężarówki ATMOS był prosty, według Michał Mika, właściciel i założyciel 120dB Sound Engineering. „Jesteśmy obywatelami Dantego” – mówi. Firma, której siedziba znajduje się w południowej Polsce, niedaleko Katowic, od dawna pracuje nad wydarzeniami związanymi z transmisją e-sportu, w tym Turtle Entertainment i ESL TV, które w dużej mierze opierają się na Dante Networks. Kiedy 120dB wprowadził na rynek swój pierwszy wózek OB, ST1, w 2018 roku, został zbudowany wokół systemu T S300, aby wykorzystać natywną obsługę platformy SSL protokołu Dante. „Później, gdy chcieliśmy się rozwijać i budować większą ciężarówkę, zdecydowaliśmy, że najlepszą opcją dla nas będzie duży T-volume” – mówi Mica.
Zarówno System T S500 w nowej ciężarówce ATMOS, jak i System T S300 w ST1 zostały dostarczone przez Krzysztofa Kowalewskiego z Audiotech Commercial, dystrybutora Solid State Logic w Polsce.
Nowa ciężarówka jest wyposażona w moduły Stage Box SSL SB32.24, które obsługują do 256 wejść mikrofonowych, a także Stage Box SSL SB8.8 z ośmioma wejściami mikrofonowymi/liniowymi i ośmioma wyjściami. Interfejs Focusrite RedNet zapewnia 256 kanałów MADI do iz sieci Dante. Nagrania dokonywane są na 256-ścieżkowym redundantnym systemie DAW Reaper, który działa na dwóch komputerach Macintosh. Alternatywnie dostępne są narzędzia Cubase i Pro.
Zaprojektowany do produkcji muzycznej i nadawania
ATMOS oferuje również wybór zewnętrznego przetwarzania zaprojektowanego specjalnie dla potrzeb produkcji muzycznej i przesyłania strumieniowego, w tym analogowe procesory SSL Fusion i sprzęt firm Bettermaker, Bricasti, Lexicon i TC Electronic. Zachowując spójność z ciężarówką ST1 oraz małą halą produkcyjno-wystawową w siedzibie firmy, nowa ciężarówka ATMOS jest wyposażona w system głośników Genelec Smart Active Monitoring.
Skupienie się na muzyce i duża pojemność kanałów ciężarówki pozwala ATMOSowi wygospodarować niszę na polskim rynku transmisji i produkcji mobilnej. „Praca z prawie 200 kanałami jest normalna” — wyjaśnia Mika. „Polska telewizja państwowa wciąż nie ma wystarczającej liczby ciężarówek, które mogłyby obsłużyć taką liczbę torów, więc proszą nas o ciężarówki”.
120dB Sound Engineering było zajęte tego lata, dostarczając ATMOS i ST1 do nagrywania różnych wydarzeń, w tym kilku występów plenerowych na 2022 Męskie Granie Music Tour z udziałem najlepszych polskich artystów. Wersja Męskiego Grania 2020, zalogowana przez 120dB, niedawno uzyskała w Polsce certyfikat Platynowy. Firma nagrała także Jimka – kompozytora Radzimira Dębskiego, jednego z najsłynniejszych polskich producentów muzycznych – wykonującego jego unikalną aranżację symfoniczną The History of Rap, projekt, który wymagał 190 utworów. ATMOS brał również udział w Krakowskim Festiwalu Muzyki Filmowej, organizując odsłuchy i prezentacje.
Przenieś ATMOS na wyższy poziom dzięki systemowi T
Muzyczny charakter każdego miksu wykonywanego przez System T jest tym, do czego przywiązuje się wielu operatorów pracujących na wózkach 120 dB, donosi Mica. „Kiedy zmiksujesz to wszystko razem. Jeśli masz dobre źródła, nawet jeśli nie robisz nic z korektorem lub dynamiką, będzie dobrze. Po prostu pchnij suwaki do góry i zabrzmią świetnie. możesz zrobić coś jeszcze lepszego.” , ale nie musisz nic robić – na SSL nie możesz nic zrobić i będzie dobrze!”
Wkrótce odkrywa także miksery odwiedzające, a jak już wiedzą inżynierowie 120 dB, układ Systemu T jest bardzo logiczny i łatwy w obsłudze, nawet jeśli nigdy nie pracowali na konsoli cyfrowej. „Bardzo łatwo jest robić to, na co ma się ochotę” — mówi Mika. „To nie jest konsola analogowa, ale wszystko jest tam, gdzie powinno być. Nie musisz szukać jakichś parametrów ani pokręteł. Nawet jeśli jesteś nowy w Systemie T, wszystko jest na taśmie klejącej, tak jak konsola analogowa. „
ATMOS nie jest jedyną ciężarówką obsługującą mieszanie imersyjne w Polsce, ale prawdopodobnie jest jedyną ciężarówką, która oferuje nieustanne środowisko monitorowania. Zazwyczaj, jak mówi Mika, reżyseria dźwięku w ciężarówce do produkcji telewizorów jest bardzo mała. „W ciężarówkach telewizyjnych zawsze trzeba walczyć w pokoju i pod słabym nadzorem. W ciężarówkach telewizyjnych stawia się głośniki Dolby Atmos tak wysokie, jak się da, a nie tam, gdzie się chce. Nie da się wytworzyć dobrej akustyki w tych pomieszczeniach. ”.
Ale w ciężarówce ATMOS 120dB, mówi Mica, wymiary i akustykę zostały zoptymalizowane, aby stworzyć wrażenia podobne do ceglanego zakładu mieszania. „Nasz pokój ma wymiary 2,5 metra (8 stóp) na 4,5 metra (18 stóp), a wysokość sufitu wynosi 2,2 m (7,2 stopy), więc jest to normalna sala dźwiękowa w studiu produkcyjnym” – mówi. „Chcemy zapewnić operatorom audio lepsze miejsce pracy”.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
Donald Tusk twierdzi, że do 2029 roku Polacy będą bogatsi od Brytyjczyków, bo „lepiej być w UE”
Polscy politycy potępiają podpalenie żydowskiej synagogi w Warszawie Wiadomości UE
Jak nie zostawiać pracowników w tyle