Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

W świecie wyłącznych partnerów PC wszyscy tracą

W świecie wyłącznych partnerów PC wszyscy tracą

Jestem zmartwiony. W zeszłym tygodniu AMD ogłosiło, że jest kolejnym „wyłącznym partnerem PC”. pole gwiazd Współpracuj bezpośrednio z Bethesda Game Studios, aby zoptymalizować grę dla sprzętu AMD i uruchomić w grze technologię AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) (dokładnie druga wersja, która jest znacznie lepsza).

To nie jest problem. To dobra rzecz. Nvidia i AMD rutynowo zawierają umowy o wspólnym marketingu z nadchodzącymi grami. Firma promuje grę lub zbiera kod przy zakupie nowego sprzętu i zwykle przydziela kilku inżynierów do pomocy w uruchomieniu funkcji w grze. Na przykład Nvidia niedawno zaoferowała wersję Diablo IV Wraz z zakupem procesorów graficznych RTX z serii 40 gra obsługuje najnowszą wersję Deep Learning Super Sampling (DLSS) firmy Nvidia.

Jaki jest problem? Cóż, to słowo „ekskluzywne”, którego użyło AMD, i ich brak jasności co do tego, co to znaczy. To nie jest preparat przerywany. Na stronie ogłoszenia AMD trzykrotnie używa słowa „exclusive” w czterech akapitach tekstu. A towarzyszący mu film na YouTube, który, jak widać, ma dwa razy więcej polubień niż rozszerzenie przeglądarki, używa w tytule słowa „ekskluzywny”.

AMD jest wyłącznym partnerem firmy Starfield w zakresie komputerów PC

Nie próbuję się z tym kłócić, ale AMD wyraźnie kładzie nacisk na bycie „wyłącznym” partnerem na PC pole gwiazd Nie powinno więc dziwić, że gracze również przywiązują wagę do słowa. Wyniki są jasne: spekulacje wirowały od czasu ogłoszenia, a wielu zakładało, że gra nie będzie obsługiwać DLSS Nvidii ani XeSS Intela.

Nie wiemy, czy gra będzie wykorzystywać FSR 2. Wyłącznie. Wielokrotnie kontaktowałem się z AMD, ale nigdy nie otrzymałem wyjaśnienia, co dokładnie oznacza „ekskluzywny”. Najczęściej słyszałem: „Nie mam w tej chwili oświadczenia do udostępnienia”. Jednak nie trzeba dodawać, że posiadanie wielu opcji na PC jest ważne w przypadku ogromnej gry, takiej jak pole gwiazd To pierwszy raz, kiedy Bethesda Game Studios wydało grę RPG dla jednego gracza od ponad ośmiu lat. To duży problem – i dla nas wszystkich stwarza problem.

Więcej niż jedno słowo

Krótko przed ogłoszeniem przez AMD, Wcctech zauważył, że wiele wersji AAA zaimplementowało FSR, ale nie DLSS. Gry te, m.in Star Wars Jedi: Survivor, Protokół z Callisto, I Martwa wyspa 2 W ramach umów o wspólnym marketingu z AMD. W tym samym czasie gry, które zawarły umowy o wspólnym marketingu z Nvidia FSR, zostały wyprzedane w momencie premiery lub wkrótce po niej.

READ  Steam ogłasza zwycięzców Game Awards 2023; Pełna lista tutaj

Zdejmijcie na chwilę foliowe kapelusze. Istnieje kilka innych powodów, dla których niektóre gry zawierają tylko FSR (lub DLSS, jeśli o to chodzi). Na przykład gry Resident Evil obsługują od tej pory tylko FSR rezydent zła 7, Tak więc zdecydowanie istnieje świat, w którym programiści znaleźli coś, z czym mogliby pracować. Czas rozwoju jest w wielu przypadkach bardzo ograniczony, więc gra pozbawiona obsługi DLSS nie oznacza, że ​​firma AMD ją zablokowała.

A po stronie Nvidii są gry, które obsługują tylko DLSS. Opowieść o zarazie: Requiem, Trylogia Crysisa sterownica są pierwszorzędnymi przykładami. Argumentem AMD wydaje się być to, że FSR działa na prawie wszystkim, podczas gdy DLSS jest dostępny wyłącznie dla kart graficznych Nvidia RTX. „… wierzymy, że otwarte podejście wspierane szeroko na wielu platformach sprzętowych jest podejściem, które przynosi największe korzyści programistom i graczom” – powiedziała firma w oświadczeniu dla Wccftech.

Mamy stosunkowo trywialne podejście do DLSS, FSR2 i XeSS. Wszystkie trzy interfejsy API są obecnie bardzo podobne i naprawdę nie ma usprawiedliwienia.

I[مدش]. Nico van Bentum (@mempodev) 27 czerwca 2023 r

To jednak prowadzi nas z powrotem do słowa „ekskluzywny”. Jak już zauważyli niektórzy programiści, szkielet DLSS, FSR i XeSS jest prawie taki sam, mówiąc, że „naprawdę nie ma wymówki”, aby nie używać wszystkich trzech. I niektórzy programiści lubią Ciemnośćzaczęli budować funkcjonalność, opracowując mody, które implementują brakujące funkcje (obiecali już mody dla pole gwiazd).

Zaangażowanie AMD w otwartą technologię nie ma przyszłości w świecie wyłącznych partnerstw. W tej chwili nie wiemy, czy pole gwiazd Będzie obsługiwał tylko FSR, a wszelkie zarzuty, że AMD zawiera umowy zakazujące DLSS i XeSS, to czyste spekulacje. Ale kiedy zatrzymasz się i zadasz sobie pytanie, co może oznaczać „wyłączne partnerstwo” – z pewnością nie wydaje się, że tak jest Dobry. To niepokojący znak czasu, a jeśli ekskluzywność stanie się normą, będzie to kolejny przykład fragmentacji, która może tylko zaszkodzić grom na PC jako całości.

READ  Google wyjaśnia swoje ograniczenia dotyczące edycji identyfikatorów biometrycznych

szybki licznik

Jacob Roach / Trendy cyfrowe

Spójrzmy na kontrargument. Internet, jak można się było spodziewać, jest wściekły na ten pomysł pole gwiazd Używasz wyłącznie FSR, ale czy nie tym właśnie zajmuje się Nvidia? W końcu nie możesz używać DLSS na żadnej karcie graficznej. Dwie najpopularniejsze karty graficzne na Steamie, GTX 1060 i 1650 od Nvidii, nie obsługują DLSS. Ale popierają FSR. Może się wydawać, że to podwójne standardy, gdy Nvidia posiada swoją ekskluzywną technologię.

DLSS działa tylko na procesorach graficznych RTX. Wynika to z faktu, że DLSS wymaga określonego sprzętu, ale to nie ma znaczenia. Nvidia opracowała funkcję sprzedaży nowych kart graficznych, prostą i prostą. Porównywanie tego do gier, które wykorzystują wyłącznie funkcję przebudowy jednego obrazu na inny, nie jest równą bitwą. To nie to samo.

Na przykład AMD może zdecydować, że nadchodzący FSR 3 będzie dostępny wyłącznie dla swoich procesorów graficznych. Na tym świecie mamy dwie marki GPU konkurujące ze sobą pod względem funkcji, a kupujący i recenzenci decydują, która z nich jest lepsza. W razie pole gwiazd Jeśli naprawdę zamierza używać wyłącznie FSR, nie ma konkurencji. Po prostu jedna firma stawia barierę dla innej.

Trzeba jeszcze raz powtórzyć, że nie wiemy tego na pewno pole gwiazd FSR będzie używany wyłącznie. Problemem jest milczenie AMD na temat tej sytuacji, co pozwala szaleć spekulacjom. Nvidia ze swojej strony nie przebierała w słowach.

„Nvidia nie zapobiega i nie będzie w żaden sposób zapobiegać, ograniczać, zniechęcać ani utrudniać programistom wdrażania konkurencyjnych technologii”, powiedział Keita Iida z Nvidii w oświadczeniu dla Digital Trends i innych punktów sprzedaży.

Nie ma usprawiedliwienia dla ekskluzywności

Jacob Roach / Trendy cyfrowe

We wczesnych latach DLSS i FSR widzieliśmy wiele gier, które obsługiwały tylko jedną z tych dwóch funkcji. Jednak od tego czasu my (i programiści) dowiedzieliśmy się, jak podobne są te dwa elementy za kulisami, a większość głównych wydań AAA ma przynajmniej obsługę FSR i DLSS, a często także obsługę XeSS.

umierające światło 2 I Call of Duty Modern Warfare II Wspieraj całą trójkę. Atomowe serce Promowana przez Nvidię od prawie sześciu lat obsługuje DLSS i FSR (podobnie jak m.in martwa przestrzeń). Diablo IV Wszystkie trzy są również obsługiwane i mają naprawdę wyjątkową implementację, w której jesteś ograniczony w zależności od sprzętu (DLSS dla RTX, XeSS dla Arc i FSR dla wszystkiego innego). Za tak świetną grę pole gwiazd Po prostu nie ma usprawiedliwienia dla wspierania tylko jednego z trzech.

To samo w sobie nie jest wielką sprawą. Modderzy uruchomią DLSS i uruchomią grę, niezależnie od tego, czy jest ona oficjalnie obsługiwana, czy nie, i nie sądzę, aby użytkownicy Nvidii mieli gorsze wrażenia z grania w nią (w końcu mogą też używać FSR). Stanowi to jednak zły precedens.

Jeśli AMD lub Nvidia zaczną się angażować w blokowanie konkurencyjnych technologii, wszyscy na tym stracą. Teraz nie walczymy na równych zasadach z konkurencyjnymi technologiami, aby zobaczyć, która jest najlepsza, ale zamiast tego angażujemy się z kimkolwiek, kto może poświęcić najwięcej czasu (i pieniędzy) na zablokowanie drugiej. To nie różni się od shenaniganów, które widzieliśmy ostatnio FTC vs. Beta Microsoftu, gdzie ekskluzywne oferty na konsole blokowały gry w oparciu o preferencje sprzętowe i kto miał większy budżet na wyłączność do wydania.

Mam nadzieję, że PC nie czeka podobna przyszłość. Rozumiem potrzebę zawierania przez Nvidię i AMD wspólnych umów marketingowych w celu promowania gier i ich produktów, ale w świecie, w którym sprzedawcy nie mogą wdrażać funkcji i dostarczać sterowników zoptymalizowanych pod kątem największych wydań gier, jest to wyścig w dół. W końcu gracze muszą za to zapłacić.

To na szczęście nie jest świat, w którym dziś żyjemy. Mam nadzieję, że nie w tym kierunku zmierzają gry komputerowe.

Ten artykuł jest częścią ReSpec — wydawanego co dwa tygodnie felietonu zawierającego dogłębne dyskusje, porady i raporty na temat technologii stojących za grami komputerowymi.

Zalecenia redaktorów