Żadne lotnisko nie chce być znane jako genialny biały słoń. Zwłaszcza po tym, jak na jego budowę wydano miliony, a czasem miliardy dolarów.
Niektóre zostały zbudowane dzięki dużym, głęboko zakorkowanym ego, podczas gdy inne zostały zaprojektowane, aby pomóc biednym obszarom, ale z tego czy innego powodu te gigantyczne baseny nigdy tak naprawdę nie ruszyły z ziemi.
Oto pięć lotnisk, które miały być kolejnym dużym węzłem komunikacyjnym, ale zawiodły.
Międzynarodowe lotnisko Mattala Rajapaksa
Gdzie: Matala, Sri Lanka
kod IATA: HRI
otwierany: 2013
to kosztuje: 342 miliony dolarów
Ilu podróżnych może obsłużyć rocznie? 1 milion dolarów
Z iloma podróżnikami masz do czynienia? W 2021 roku około 26 tys.
WIKIMEDIA COMMONS / Anuradha Dull
Chodnik do wyjścia z lotniska w budynku terminala międzynarodowego lotniska Mattala Rajapaksa.
Co się stało? Jest to prawdopodobnie jedno z nielicznych lotnisk White Elephant rzeczywisty Słonie są pomnikiem próżności jednego człowieka. Tym człowiekiem był były prezydent Mahinda Rajapaksa, który chciał sprowadzić hordy turystów do podupadłej, wiejskiej części Sri Lanki i otrzymał pomoc w zamian za gotówkę z Chin. Bez wątpienia fakt, że pochodził z sąsiedniego miasta Hambantota i był zainteresowany rozwojem swojej rodzinnej okolicy, miał kluczowe znaczenie dla jej budowy. Jednak niewielu z nich zdawało się podzielać jego uczucia.
Część początkowego sukcesu szybko zniknęła, gdy linie lotnicze opuściły lotnisko z powodu braku popytu ze strony klientów. Nie było wiele w okolicy, aby przyciągnąć turystów.
Obecnie jest używany przez lokalne linie lotnicze Cinnamon Air ze Sri Lanki, a także przez niektóre loty czarterowe. Są nadzieje, że lotnisko będzie tego świadkiem cyfry „znakowe”. Jednak w tym roku jest to bardzo niska podstawa.
Międzynarodowy port lotniczy Nacala
Gdzie: Nacala, Mozambik
kod IATA: MNC
przebudowany: 2014
to kosztuje: Szacunki wahają się od 130 do 325 milionów dolarów
Ilu podróżnych może obsłużyć rocznie? 500 000
Z iloma podróżnikami masz do czynienia? 20 000
Co się stało? Spodziewano się, że przebudowa dawnego lotniska wojskowego pomoże ożywić północno-wschodni zakątek afrykańskiego kraju. Nie.
Brazylia włożyła w jego budowę duże pieniądze, ale po 23 miesiącach rozbudowy i otwarciu na wielkie fanfary przez prezydenta Mozambiku Armando Guebuzę napływ podróżnych nie nastąpił.
W rzeczywistości przez pierwsze trzy lata nie było lotów. Niewiele się zmieniło, ponieważ lotnisko ma na liście tylko jedną linię lotniczą (LAM Mozambique Airlines) i jedno miejsce docelowe (Maputo).
dostarczone
Lądowanie samolotu w Jetport Everglades w lipcu 1972 r.
Port lotniczy Everglades
Gdzie: Floryda, Stany Zjednoczone
kod IATA: TNT
otwierany: Budowa rozpoczęła się w 1968 roku, ale jeszcze nie została zakończona.
lotnisko, którego nie było. To była inna epoka pod koniec lat 60., kiedy sporządzono plany lotniska pośrodku bagna w południowej Florydzie. Powstał Concorde, powstał też jego konkurent dla Stanów Zjednoczonych – Boeing 2707, a era samolotów naddźwiękowych miała zmienić bieg świata.
Jednym z problemów był „boom dźwiękowy”, który zwykle występuje, gdy samoloty przekraczają barierę dźwięku. Surowe przepisy dotyczące podróży naddźwiękowych oznaczały, że trudno było znaleźć odpowiednie miejsca do budowy, aby pomieścić te samoloty. Ale lokalizacja na środku bagna naprawiła to.
Zbudowano gigantyczny pas startowy, planowano pięć kolejnych, a potem… nic. Cały rozwój nie powiódł się ze względów środowiskowych, a budowa została wstrzymana w 1970 roku.
Obecnie nosi nazwę Dade-Collier Training and Transition Airport i oprócz pasa startowego znajduje się tam tylko przyczepa z biurem. Był używany w przeszłości jako obiekt szkoleniowy dla pilotów, a także do szybkich imprez motoryzacyjnych.
Sm105 / Wikimedia Commons
Witamy na lotnisku Ho w Ghanie.
Lotnisko jest
Gdzie: On, Ghana
kod IATA: HZO
otwierany: 2021
to kosztuje: 41 milionów dolarów
Ilu podróżnych może obsłużyć rocznie? 150 000
Z iloma podróżnikami masz do czynienia? mniej niż 1000.
Co się stało? Stworzony jako część planu posiadania lotniska w każdym regionie afrykańskiego kraju, był niezwykłym osiągnięciem. Po rozpoczęciu prac w 2015 r. prace zakończono w 2017 r., ale lotnisko nie odnotowało żadnego ruchu komercyjnego aż do 2021 r., a nawet wtedy było energiczne.
Wydaje się, że nie było zapotrzebowania na osoby dojeżdżające do pracy w okolicy. Linie lotnicze pojawiały się i znikały, a następnie całkowicie przestały działać na początku 2022 r. Istnieją jednak pewne oznaki życia, takie jak Raport lokalnych mediów Lotnisko ponownie powitało pasażerów w tym tygodniu, aby uczcić 66. Dzień Niepodległości kraju.
Oli Scarfe / Getty Images
Zaprojektowany, aby pomóc odciążyć lotnisko Barajas w stolicy, Ciudad Real podskakiwał od jednego szoku do drugiego.
Międzynarodowe lotnisko Ciudad Real
Gdzie: Ciudad Real, Hiszpania
kod IATA: CQM
otwierany: 2009
to kosztuje: 1,9 miliarda dolarów
Ilu pasażerów może obsłużyć rocznie? 2 miliony
Z iloma podróżnikami masz do czynienia? 0
Co się stało? Być może lotniskowym szaleństwem, które zakończy wszystkie szaleństwa na lotniskach, jest ten drogi biały słoń na południe od Madrytu. Zbudowany, aby pomóc odciążyć lotnisko Barajas w stolicy, Ciudad Real podskakiwał od jednego szoku do drugiego.
Kwestie środowiskowe, stacja kolejowa, która nigdy nie została zbudowana, kryzys finansowy w Hiszpanii i kłopoty z dwugodzinnym dojazdem do Madrytu sprawiły, że lotnisko stało się niepopularne i wkrótce się rozpadło.
Sprzedaż spadła, ale stała się popularnym miejscem przechowywania samolotów przez linie lotnicze w najtrudniejszych czasach pandemii.
Prawdopodobnie obecnie najbardziej popularna jako strona dla Reklama Volvo z udziałem Jean-Claude’a Van Damme’a ustawa o podziałach między dwoma ciężarówkami poruszającymi się w przeciwnych kierunkach.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Badania pokazują, że bogaci ludzie płacą mniej podatków w Nowej Zelandii niż w podobnych stanach
Indyjscy turyści przybywają do Nowej Zelandii, ale odsetek odmów wydania wiz pozostaje wysoki
Australijski zakaz fotografowania na siłowni wywołuje globalną kampanię przeciwko nagrywaniu treningów