Zespół urzędników ds. bezpieczeństwa transportu szuka dyktafonu z mocno spalonego kadłuba samolotu Japan Airlines w celu uzyskania kluczowych informacji na temat przyczyn zderzenia z małym samolotem Straży Przybrzeżnej na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio.
W międzyczasie Japan Airlines również zaczęły używać ciężkiego sprzętu do usunięcia części gruzu w celu przechowywania go w hangarze, aby umożliwić ponowne otwarcie pasa startowego.
Sześciu ekspertów z Japońskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu przeszło przez wrak Airbusa A350-900 leżący na pasie startowym w poszukiwaniu rejestratora danych głosowych.
Eksperci JTSB zabezpieczyli dotychczas rejestratory danych lotu i dźwięku z samolotu Bombardier Dash-8 straży przybrzeżnej oraz rejestrator parametrów lotu z samolotu JAL, aby dowiedzieć się, co wydarzyło się w ciągu ostatnich kilku minut przed fatalną kolizją, która miała miejsce na początku tygodnia.
Wszystkie 379 osób na pokładzie JAL Flight 516 zostało bezpiecznie ewakuowanych w ciągu 18 minut od lądowania, gdy samolot się zapalił. Pilot samolotu Straży Przybrzeżnej również przeżył, ale pozostałych pięciu członków załogi zginęło.
Nowe szczegóły pojawiły się także z materiałów medialnych na lotnisku Haneda.
NHK poinformowało, że materiał filmowy z kamery monitorującej zainstalowanej na lotnisku Haneda pokazał, że samolot Straży Przybrzeżnej wjechał na pas startowy i zatrzymał się tam na 40 sekund przed kolizją.
Na nagraniu widać samolot Straży Przybrzeżnej wlatujący na pas startowy od strony drogi kołowania C5, a wkrótce potem samolot pasażerski opada bezpośrednio za nim i zderza się z nim, tworząc pomarańczową kulę ognia.
Samolot JAL, objęty płomieniami i wyrzucający szary dym, kontynuuje podróż pasem startowym, po czym się zatrzymuje.
Z udostępnionego przez Ministerstwo Transportu transkrypcji rozmowy telefonicznej zarejestrowanej w kontroli ruchu wynika, że kontroler ruchu lotniczego zwrócił się do samolotu Straży Przybrzeżnej z prośbą o ustawienie się na stanowisko postojowe tuż przed pasem startowym, wskazując priorytet odlotu nr 1.
Pilot Straży Przybrzeżnej powtarza instrukcje, a następnie dziękuje za pierwsze miejsce.
Wachta nie wydała dalszych instrukcji zezwalających Straży Przybrzeżnej na wejście na pas startowy.
Pilot powiedział śledczym, że jego samolot został trafiony, gdy uruchamiał silniki, po otrzymaniu zezwolenia na start.
Małe światła na pokładzie samolotu Straży Przybrzeżnej i jego 40-sekundowy postój mogły sprawić, że był on mniej widoczny dla pilotów Japan Airlines i kontroli ruchu lotniczego. NHK stwierdziło również, że funkcjonariusze kontroli ruchu lotniczego mogli przeoczyć system ostrzegania o nieupoważnionym wejściu na pas startowy, gdy byli zajęci innymi operacjami.
Śledczy JTSB planowali przesłuchać siedmiu stewardów JAL, aby uzyskać ich relacje, po podobnych rozmowach z trzema pilotami i dwoma innymi stewardami poprzedniego dnia.
Zdaniem zarządu, do dochodzenia przyłączają się także urzędnicy Airbusa, będący producentem samolotów, co jest wymogiem międzynarodowych przepisów bezpieczeństwa lotniczego.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Dlaczego mieszkańcy Barcelony ukrywają przed turystami trasę autobusu Gaudiego do Parku Guell?
Głos zabiera ojciec urodzonego w Nowej Zelandii mężczyzny, który został zastrzelony w USA
Ojciec mówi o wyroku śmierci