Dziś wieczorem tysiące pasażerów musi zmierzyć się z odwołanymi, opóźnionymi lub przekierowanymi lotami z powodu choroby kontrolera ruchu lotniczego na londyńskim lotnisku Gatwick, co powtarza sytuację, która miała miejsce zaledwie osiem dni temu.
Według europejskiej agencji lotniczej Eurocontrol piloci są ostrzegani o „znacznych opóźnieniach przez cały wieczór” wynikających z problemu.
Dyrektor naczelny Ryanair wezwał szefa służby kontroli ruchu lotniczego Natsa do rezygnacji.
„Dziś po południu nałożono ograniczenia kontroli ruchu lotniczego ze względu na krótkotrwałe nieobecności personelu, które miały wpływ na nasz zespół kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Gatwick” – stwierdził NATS w oświadczeniu.
„Obecnie sytuacja poprawia się wraz z wprowadzeniem pełnej nocnej zmiany, w wyniku czego ograniczenia zostają zmniejszone. Kontynuujemy ścisłą współpracę z lotniskiem, aby mieć pewność, że będziemy w stanie pomóc liniom lotniczym w jak najszybszym przywróceniu działalności, i szczerze przepraszam wszystkich, którzy poczuli się niekomfortowo.
Tysiące przylatujących pasażerów wylądowało w nieznanych miejscach. Ponad tuzin lotów zostało przekierowanych na lotniska tak odległe jak Walia, a easyJet odwołał dziś wieczorem co najmniej 16 odlotów i przylotów z powodu zakłóceń.
Najdłuższą dywersją był samolot British Airways przylatujący z Faro i lądujący w Cardiff. Samolot pozostawał na ziemi przez kilka godzin, zanim pozwolono mu polecieć na lotnisko Gatwick. W końcu pasażerowie dotarli na miejsce z pięciogodzinnym opóźnieniem.
Przylot Lufthansy z Frankfurtu na Heathrow został opóźniony, a lot powrotny z Gatwick został odwołany.
Pasażerowie linii Air Europa czekający na lotnisku Gatwick na lot do Madrytu również utknęli. Przylatujący samolot wylądował na lotnisku Stansted, a lot powrotny do stolicy Hiszpanii został odwołany. Celem lotu Ryanair z Dublina było lotnisko w Essex.
TUI skierowało do Stansted przyloty z greckich wysp Korfu i Krety, natomiast samoloty z Kefalonii i Samos wylądowały w Bournemouth.
Dzięki Amazon Prime Video możesz uzyskać dostęp do nieograniczonej transmisji strumieniowej filmów i programów telewizyjnych
Zarejestruj się już teraz i skorzystaj z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego
Dzięki Amazon Prime Video możesz uzyskać dostęp do nieograniczonej transmisji strumieniowej filmów i programów telewizyjnych
Zarejestruj się już teraz i skorzystaj z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego
EasyJet, największa linia lotnicza Gatwick, przekierowała pięć lotów do Luton: z Belfastu, Faro, Heraklionu, Malagi i Mykonos.
Ostatnie zakłócenia są następstwem wcześniejszego incydentu, który miał miejsce 6 września, gdy personel „zachorował w krótkim czasie” na lotnisku Gatwick, w wyniku czego dziesiątki lotów zostało odwołanych.
W poniedziałek 28 sierpnia, w dzień świąteczny, cały brytyjski system kontroli ruchu lotniczego NATS działał przez kilka godzin, co spowodowało odwołanie ponad 2000 lotów.
Dyrektor naczelny Ryanair, Michael O’Leary, wezwał dyrektora generalnego NATS, Martina Rolfe, do rezygnacji „i przekazania tego stanowiska osobie wystarczająco kompetentnej, aby to zrobić”.
„Linie lotnicze co roku płacą Natom miliony funtów i nie powinny być świadkami możliwych do uniknięcia opóźnień spowodowanych brytyjską kontrolą ruchu lotniczego” – powiedział. [air traffic control] Braki kadrowe.”
Tony i Maureen Wheeler, założyciele firmy przewodników turystycznych Lonely Planet, byli na pokładzie lotu BA2661 linii British Airways z Dalaman w Turcji do Gatwick. Przelatywał nad kanałem o 16:35, kiedy wszedł w fazę oczekiwania. Po dwóch zakrętach nad morzem Airbus A320 poleciał do północnego Kent, gdzie ponownie zatoczył koło, zanim ostatecznie pozwolono mu wylądować na lotnisku Gatwick godzinę po tym, jak jego plan lotu zaczął być zakłócany.
Po wylądowaniu Wheeler powiedział: „Właśnie odbyłem wiele lotów: Bournemouth na pełnych obrotach, Stansted, nadlatujemy. Przepraszam, nie, wylądowaliśmy na Gatwick”.
Wiele lotów jest znacznie opóźnionych, w tym lot Wizz Air ze Stambułu i połączenie easyJet z Madery z ponad trzygodzinnym opóźnieniem względem rozkładu, a lądowanie spodziewane jest we wczesnych godzinach porannych.
Choć linie lotnicze nie mają wpływu na przyczynę poważnych zakłóceń, to one odpowiadają za jak najszybsze znalezienie alternatywnych lotów dla unieruchomionych pasażerów, a także znalezienie hoteli i zapewnienie posiłków proporcjonalnie do czasu trwania opóźnienia.
Rzecznik easyJet powiedział: „Niedobory personelu kontroli ruchu lotniczego w Nats na lotnisku Gatwick spowodowały znaczne zmniejszenie natężenia przepływu lotów pobieranych od linii lotniczych, co oznacza, że niektóre loty zostały zakłócone.
„Jesteśmy bardzo rozczarowani, że po raz kolejny ta sytuacja dotyka klientów i chociaż jest to poza naszą kontrolą, przepraszamy za niedogodności, jakie sprawili naszym klientom.
„Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zminimalizować wpływ zakłóceń, powiadamiając podróżnych odwołanych lotów o możliwościach zmiany rezerwacji lub zwrotu pieniędzy oraz w stosownych przypadkach zapewniając zakwaterowanie w hotelu i wyżywienie”.
Rzecznik lotniska Gatwick powiedział: „Ze względu na nieobecność personelu wieży kontroli ruchu lotniczego w krótkim czasie, dziś po południu wprowadzono tymczasowe ograniczenia kontroli ruchu lotniczego”. Spowoduje to pewne opóźnienie.
„Lotnisko Londyn Gatwick pragnie przeprosić wszystkich pasażerów dotkniętych tymi ograniczeniami. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się ze swoją linią lotniczą.
„NATS to światowej klasy dostawca usług ruchu lotniczego, a kierownictwo wyższego szczebla lotniska Londyn Gatwick docenia wysiłek, jaki kontrolerzy ruchu lotniczego na lotnisku włożyli, aby zapewnić ciągłość operacji. Ściśle współpracujemy z NATS, aby zwiększyć odporność portu lotniczego wieży kontrolnej, aby zapobiec zakłóceniom.” minimum.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Dacia Bigster to największy i najdroższy model marki w dotychczasowej historii
Posiadacze Dogecoin gromadzą 2,07 miliarda tokenów: oznaka byczego DOGE?
Analiza wykazała, że budowa HS2 w Euston i Crewe może się zwrócić | HS2