Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Były szef Fujitsu „zszokowany” działaniami poczty

Były szef Fujitsu „zszokowany” działaniami poczty

  • Napisane przez Bena Kinga
  • Korespondent biznesowy BBC News

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Skomentuj zdjęcie,

Roger Gilbert był dyrektorem generalnym, a następnie prezesem Fujitsu w Wielkiej Brytanii i Irlandii

Roger Gilbert, były szef Fujitsu, powiedział BBC, że kwestia ścigania zastępców pocztowców została poruszona z nim tylko raz podczas jego kadencji w latach 2009–2012.

Dodał, że zespół Horizon zapewnił go, że Urząd Pocztowy prowadzi postępowania karne „skutecznie i uczciwie”.

Stwierdził, że jest „zszokowany” działaniami Poczty i wyraził współczucie dla ofiar skandalu i ich rodzin.

Fujitsu odmówił komentarza.

Były szef Fujitsu UK podzielił się z BBC swoimi pierwszymi szczegółowymi komentarzami medialnymi na temat skandalu związanego z Horizon. Zdecydował się odpowiadać na pytania wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej, ponieważ jego zdaniem umożliwia to udzielenie przemyślanych odpowiedzi.

Rozpoczął swój e-mail słowami: „Jestem zszokowany działaniami Urzędu Pocztowego w zakresie ścigania tak wielu niewinnych osób. Słuszne jest przeprowadzenie publicznego dochodzenia w celu zbadania, co się stało, i nie mogę się doczekać ich raportu, który mam pewność zapewnią.” Znacznie więcej wglądu, niż może zapewnić mój bardzo ograniczony pogląd na działalność Horizon.

Gilbert (76 l.) był dyrektorem generalnym firmy Fujitsu w Wielkiej Brytanii i Irlandii od kwietnia 2009 r. do marca lub kwietnia 2011 r., kiedy to przekazał swoje stanowisko swojemu następcy, Duncanowi Taitowi. Funkcję Prezesa Zarządu pełnił przez kolejny rok, aż do przejścia na emeryturę w 2012 roku.

Był to kluczowy okres w rozwoju afery Horizon – Urząd Pocztowy uzyskiwał wówczas wyroki skazujące w około 50 sprawach rocznie, zarzucając kierownikom poczty o przyjmowanie pieniędzy, których brakowało jedynie z powodu wad komputera Horizon. System zaprojektowany przez Fujitsu.

Rok 2009 był rokiem, w którym Computer Weekly opublikował wyniki całorocznego śledztwa w sprawie skandalu, szczegółowo opisując sprawy byłych naczelników poczty Alana Batesa, Lee Castletona, Joe Hamiltona i innych. Był to przełomowy raport, który odegrał główną rolę w ujawnieniu całej historii.

„Podczas mojej kadencji Computer Weekly nie był publikacją, którą subskrybowałem ani nie wiedziałem o tej kampanii” – mówi Gilbert. „Jednakże w innym czasopiśmie widziałem artykuł, w którym mowa o sporze pomiędzy Pocztą a kilkoma kierownikami poczty”.

Opisuje, jak Alan Bates i Justice for Post Office Masters Alliance przygotowywali postępowanie prawne przeciwko Post Office, które ostatecznie doprowadziło do zwycięstwa w Wysokim Trybunale w 2019 r.

Ich historię opowiedziano w dramacie ITV na początku tego roku, rzucając nowe światło na trudną sytuację kierowników poczty.

„Omawiałem to” – mówi pan Gilbert [the article] Dzięki członkom zespołu projektu Horizon utwierdzili się w przekonaniu, że postępowania karne wnoszone przez Pocztę są prowadzone skutecznie i uczciwie. Nie byłem wówczas w tym przekonaniu osamotniony i zauważam, że media ogólnokrajowe, w tym BBC, publikowały informacje na temat Poczty i programu Horizon dopiero, jak sądzę, pod koniec 2014 roku.

W programie Today Radia 4 w grudniu tego samego roku przeprowadzono wywiad z Markiem Daviesem z Poczty, chociaż BBC relacjonowało tę historię już wcześniej. Walijski program Taro Naw relacjonował ten temat w 2009 r., a Inside Out wyemitował film dokumentalny w 2011 r.

Pan Gilbert twierdzi, że przez resztę jego pobytu w Fujitsu kwestia ścigania zastępców poczty nie była już z nim poruszana.

Kontrakt Horizon był jednym z wielu zawartych przez Fujitsu w firmie o obrotach wynoszącej wówczas 2,3 miliarda funtów i zatrudniającej około 12 000 pracowników.

„Horizon stanowił prawdopodobnie około 5% całkowitej działalności” – mówi Gilbert.

Obecny prezydent Wielkiej Brytanii, Paul Paterson, powiedział parlamentowi w styczniu, że w Horizon „od samego początku” występowały „błędy, błędy i wady”, a Gilbert wiedział również, że Horizon ma swoje usterki.

„Wiedziałem, że podobnie jak w przypadku innego złożonego oprogramowania komputerowego, Horizon zawiera błędy i zrozumiałem, że szczegółowe informacje na temat tych błędów zostały udostępnione Urzędowi Pocztowemu, aby Urząd Pocztowy mógł je uwzględnić. Szybkość usuwania błędów była zdalnie monitorowana ”, mówi pan Gilbert, ściśle monitorowany przez pocztę.

Gilbert nie znajduje się wśród byłych szefów Fujitsu, którzy zostali poproszeni o złożenie zeznań podczas dochodzenia w sprawie Horizon.

Powiedział BBC: „Ta notatka dotyczy wydarzeń i spostrzeżeń, które miały miejsce 14 lat temu. Kiedy jednak dowiedzieliśmy się więcej o skandalu związanym z Horizonem, byłem zszokowany sposobem, w jaki Urząd Pocztowy traktował zastępców kierowników poczty”. „Moje współczucie jest z ofiarami i ich rodzinami”.

Na temat zeznań pracowników Fujitsu w sądzie, w którym toczy się obecnie dochodzenie w sprawie dwóch byłych pracowników Fujitsu pod kątem krzywoprzysięstwa, Gilbert powiedział: do Dopóki Rada Dyrektorów nie dokona przeglądu sposobu wdrażania zarządzania ryzykiem w spółce.

„Ma to na celu nie tylko zarządzanie ryzykiem firmy pod względem reputacji i warunków finansowych, ale także zmniejszenie ryzyka, że ​​firma zostanie uwikłana w niebezpieczne postępowanie karne. I nie mam tu na myśli tylko Fujitsu, ale każdą firmę, która może potencjalnie być narażony na naruszenie. W obliczu takiego ryzyka.”

READ  „Po 30 latach nigdy nie widziałem lotniska w takich tarapatach”