Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Wielka Brytania szuka lokalnych polskich raperów

Kiedy Taco Hemingway mieszkał w Londynie, jadł dania na wynos z żółtego supermarketu, próbując nagrywać muzykę za pożyczone pieniądze. Polski muzyk ciężko pracował i wydał serię I Love You (EPs) inteligentnych egzystencjalnych rapów, które dotykają polskiej tożsamości i historii. Jego pierwszym filmem był mixtape w niskiej rozdzielczości, nagrany do rytmów MF DOOM, a drugi to długoletnia współpraca z producentem Rumakiem. Ale żaden projekt się nie powiódł i tak Hemingway – prawdziwe nazwisko Philip Steniak – wrócił do Polski i zaczął od nowa. Debiutował w Polsce Trójkąt Warszawski W 2014 roku szybko stał się jednym z najpopularniejszych polskich raperów, a od tego roku pierwszym polskim muzykiem, który trafił na 1 miliard kanałów Spotify.

Taco Hemingway nie był jedynym raperem, który wrócił do Polski – wiele wielkich polskich gwiazd rapu występowało wcześniej poza granicami kraju, z sukcesami lub ograniczonymi sukcesami, w tym urodzony w Niemczech właściciel Montany i polski artysta Mr. Polska. Niezliczona ilość polskich raperów próbuje zaistnieć w Wielkiej Brytanii, wydając muzykę w popularnych tu podgatunkach – na przykład brud lub pit. Przy prawie milionie Polaków mieszkających obecnie w Wielkiej Brytanii nie sposób nie zapytać: dlaczego nie zyskują większego uznania?

Podobnie jak Hemingway, wielu Polaków, którzy przenieśli się do Wielkiej Brytanii po rozszerzeniu Unii Europejskiej, nie zostało na stałe. Migracja wahadłowa – tam, gdzie odbywa się ona bezterminowo między krajami – jest cechą poakcesyjnej migracji zarobkowej, co oznacza, że ​​muzyka, którą tworzą ci migranci, prawdopodobnie będzie odpowiadać gustom polskich fanów rapu mieszkających w Polsce. AwEy, który mieszka między polskim miastem Odzi a Crewe – i jego ambitna droga”PlanZdobył blisko 100 tysięcy wyświetleń na YouTube – to pokazuje, że dla tych, którzy rapują głównie po polsku, polski rynek jest zawsze celem końcowym.

„Nawet dla raperów, którzy mieszkają w Wielkiej Brytanii i nie chcą wracać do Polski, polscy słuchacze są ich grupą docelową” – mówi. AwEy wrócił również do Łodzi, gdy pojawiły się możliwości rozwijania tam swojej kariery. Szansę na sukces polskiego rapu w Wielkiej Brytanii ogranicza również bariera językowa, przekonuje: „Nie chodźmy przez busz, fanów rapu, którzy nie rozumieją języka polskiego, nie obchodzi to, co jest znane jako polski. ”

Brak zainteresowania muzyką wschodnioeuropejską przez zachodnich fanów ma również długą historię. W obliczu większego wpływu kulturowego krajów afrykańskich po dekolonizacji, produkcja artystyczna krajów Europy Wschodniej nie cieszyła się większym zainteresowaniem ze względu na przełamujące bariery wydarzenia, takie jak upadek muru berlińskiego. I chociaż polityka wielkich wytwórni może nie być jawnie dyskryminująca, można śmiało powiedzieć, że istnieją wyzwania związane z komercjalizacją muzyki postkomunistycznej na arenie międzynarodowej, ze względu na sugestię, że doświadczenie komunizmu jest niejawnie powiązane ze znaczeniem głosów, które z niego emanują. region. badacz Michał Elawski Twierdził, że czeska muzyka rockowa nie jest „przekonująca dla anglocentrycznej kultury organizacyjnej wielkiego biznesu i decydentów politycznych… którzy często postrzegają czeskie dźwięki jako nie tylko fonetycznie „stare” lub „zacofane”, ale także ich korporacyjne czeskie odpowiedniki. „ „Rozwijają zmysł biznesowy” w „zacofanym” środowisku rynkowym.

READ  Teatry West End w Londynie ku czci geniusza Stephena Sondheima | Stephen Sondim

Paradoksalnie, prace z tych krajów nie są już postrzegane jako wystarczająco „obce” lub przemawiają w imieniu jakichkolwiek uciskanych ludzi lub kultur. Znalezienie odnoszących sukcesy polskich artystów poza granicami Polski wymaga więc zazwyczaj głębokiego spojrzenia w przeszłość, w kompozytorów takich jak Fryderyk Chopin czy w świat jazzu. Ci, którzy pracowali poza Polską, odnosili ostatnio sukcesy głównie w innych krajach bloku sowieckiego. I choć kilku polskich raperów współpracowało ze znanymi brytyjskimi zespołami – BobkNp. kto kojarzy się z Kreptem, Konanem, Big Narstie, JME, Wileyem – to anomalie, a nie trwający trend.

Ale co z tymi, którzy osiedlili się na stałe w Wielkiej Brytanii lub są Polakami w drugim lub trzecim pokoleniu, dla których polski nie jest językiem ojczystym? Pochodzący z Manchesteru Hedo Jackinabox, który przyjechał do Wielkiej Brytanii w wieku 19 lat i komponuje tu muzykę od 2007 roku, opisuje siebie jako głęboko zainspirowanego brytyjskim brzmieniem. Mówi, że różni się od polskiego rapu, który jego zdaniem jest wolniejszy w rytmie i zawiera więcej opowiadania, wywodzącego się z amerykańskiego hip-hopu w złotym wieku. „Rytm 140 uderzeń na minutę, taśma i struktura włosów, używające słów, które miałyby drugie znaczenie, miały ogromny wpływ na moją muzykę” – mówi Hedo.

W śpiewach brzmi też brytyjsko – w jego głosie i na najnowszym albumie 2021 nie ma wyraźnego polskiego akcentu. Jackpot II, ponieważ śpiewa prawie wyłącznie po angielsku o zgiełku bycia podziemnym MC, z ostentacyjnymi pubami krzyczącymi z jego rodzinnego miasta Salford i mogącymi zniszczyć jego działalność. Jednak pomimo tego, że jest utalentowanym MC, jest szanowany wśród swoich rówieśników na polskiej scenie rapowej w Wielkiej Brytanii, gdzie często wspiera utwory polskiego dziedzictwa podczas tras koncertowych po Wyspach Brytyjskich, a także wśród brytyjskich raperów (współpracując z takimi zespołami jak m.in. Merky ACE).), nadal pod ziemią.

Konvins, Polak w trzecim pokoleniu, który pochodzi z Plymouth, a obecnie mieszka w Birmingham, wykonuje ćwiczenie – wypełnia swoje angielskie puby chwytliwymi polskimi słowami i zwrotami, które brzmią łatwo dla brytyjskiego ucha. Jako jeden z możliwych powodów, dla których polscy raperzy nie odnieśli sukcesu w Wielkiej Brytanii, wskazuje uprzedzenia, z jakimi borykają się Polacy. „Kiedy zaczynam rozmawiać z ludźmi o moim pochodzeniu, zawsze słyszę stereotyp, że Polacy są robotnikami fizycznymi, co nie jest prawdą” – mówi, opowiadając, jak koledzy ze szkoły powiedzieli mu, że jego przeznaczeniem jest zostać hydraulikiem.

READ  Wydaje się, że David Frost rzuca światło na obawy Eltona Johna dotyczące wiz unijnych muzyków | Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Co gorsza, te stereotypy pojawiają się na naszych ekranach — Jan-budowniczy dalej Ulica Koronacyjna Conrad jest właścicielem sklepu East Enders są najlepszymi przykładami. Przekonywanie uważa, że ​​takie obrazy są „szkodliwe, ponieważ w końcu to, co robisz, tworzy oddzielenie od siebie i drugiej osoby”.

Innymi słowy: kiedy Polacy są postrzegani jedynie jako robotnicy, fani rapu nie mają motywacji do poszukiwania talentów wśród polskiego społeczeństwa. Co do Persuada, dowodzą tego analizy na jego śladach. „Głównymi osobami, które ich wspierają, są Polacy w Polsce, którzy interesują się rapem w Wielkiej Brytanii, lub Brytyjscy Polacy w Wielkiej Brytanii, którzy od jakiegoś czasu na coś takiego czekali” – mówi. Ale jest też głębsza i bardziej złowroga ksenofobia, która pojawiła się po referendum w sprawie Brexitu.

„Wyrzuciłem koktajl Mołotowa w szopę Polaków pierwszego pokolenia z mojej szkoły” – mówi Konvins, dodając, że był również maltretowany w mediach społecznościowych po wydaniu muzyki celebrującej jego polskie dziedzictwo. Pobierz fragment z jego ścieżki”To jest AngliaDla TikTok miał 170 000 wyświetleń i pozytywnych reakcji w porównaniu do francuskiego The Kida, ale także komentarze typu: „Wyciągnijcie Polaków”. Mówi: „Urodziłem się tutaj”. „Gdzie mam wrócić, Plymouth ?”, wierzy w przekonywanie, że firmy muzyczne również nie mają racji, jeśli chodzi o oferowanie możliwości polskim raperom.” „Rap był wielką rzeczą w Wielkiej Brytanii od jakiegoś czasu, ale jeśli spojrzysz na wielkie marki – żaden z tych facetów są Polakami. Nie wiem, co to jest, ale nie wynika to z braku talentu – potwierdza.

Anamelia, dwujęzyczna piosenkarka i autorka tekstów urodzona w Białymstoku, zanim w 2006 roku przeprowadziła się do Huddersfield w wieku 11 lat, również opisuje brak zainteresowania Polakami tworzącymi muzykę w Wielkiej Brytanii. „Wcześniej starałem się o dofinansowanie, ale nie zostałem rozpoznany. Chociaż na rynku jest wyraźna luka, nie chcą mi dać żadnych pieniędzy na tworzenie polskiej muzyki w Wielkiej Brytanii” – mówi artysta, który otrzymał wsparcie. od zgłoszenia BBC i jest częścią wspieranego przez Radio Reform kolektywu HERchester, składającego się z kobiet MC z Północy. Podobnie jak inni artyści, z którymi przeprowadzono wywiady do tego utworu, znalazła większe wsparcie w polskiej diasporze i polskich mediach niż u brytyjskich słuchaczy.

READ  Księżna Cambridge prezentuje oszałamiającą nową fryzurę na królewski pokaz odmian

Z powodu tych wyzwań polscy artyści biorą sprawy w swoje ręce, zdeterminowani, aby brak zainteresowania brytyjskiej publiczności i strażników nie powstrzymał ich przed zdobywaniem fanów i zarabianiem pieniędzy. Podczas gdy Hedo Jackinabox założył własną wytwórnię płytową i sprzedaje fizyczne kopie swojej muzyki zarówno w Polsce, jak i Wielkiej Brytanii, Convince polegał na dodatkowym zainteresowaniu, jakie może przynieść współpraca, Mając nadzieję, że powiększy swoją publiczność, pokazując ją innym fanom rapera. Anamelia wkracza, pisząc polskojęzyczne chórki dla polskich raperów, takich jak AwEy, i jednocześnie prowadząc audycję radiową o muzykach-imigrantach. Jest też wytwórnia PPZ, dedykowana tylko polskim artystom w Wielkiej Brytanii, której odsłony na YouTube sięgają setek tysięcy.

Jednak z wyjątkiem AwEy żaden z artystów, z którymi przeprowadzono wywiady dla tego filmu, nigdy nie rozważał przeprowadzki do Polski. „Po prostu nie pasowałbym w ogóle” – mówi Annamalia, odnosząc się do obecnego prawicowego, populistycznego rządu w Polsce. Heddu Jaczynaboks podzielił ten sentyment. Jeśli chodzi o kogoś, kto nigdy w Polsce nie był i studiuje matematykę i informatykę na brytyjskim uniwersytecie, Wielka Brytania jest jego ojczyzną.

Zamiast tego Anamelia opowiada się za jednością polskiej sceny rapowej w Wielkiej Brytanii, która odzwierciedla podział między diasporą polsko-brytyjską – każda fala imigracji, powojenna, komunistyczna i poakcesyjna zwykle trzyma się odrębnie – nie wyrównana jak Maybe . „Każdy ruch, jeśli chcesz dokonać zmiany, musisz trzymać się razem, aby wprowadzić te zmiany, ponieważ ludzie na szczycie nie będą słuchać, dopóki grupa z nas nie spotka się i powie:„ Właściwie to nieprawda, – mówi Annamalya.

Rynek brytyjski pomija brak zainteresowania polskimi raperami – fakt, który podkreśla odwrotny „drenaż mózgów” wyraźnie utalentowanych artystów, takich jak Taco Hemingway, którzy opuszczają Wielką Brytanię, by prosperować gdzie indziej, podczas gdy muzyka rapowa tworzona przez brytyjsko-polskie zespoły daje szansę Brytyjczycy mogą się o tym dowiedzieć Jest to demografia brytyjskiego społeczeństwa, która nie jest zbytnio celebrowana. Co najważniejsze, polsko-brytyjski rap może być bramą do obalenia niektórych dominujących stereotypów na temat Polaków, które się utrzymują. Wskazując na Dave’a jako przykład rapera edukującego publiczność, mówi: „Nie sądzę, żebym mógł stukać palcami lub tworzyć konkretny utwór i stereotyp Polaków zostanie rozwiany, ale wierzę, że muzyka może sprawić, że ludzie będą kwestionować ich przekonania, a z czasem być może ten stereotyp zniknie”.

Być może kiedy tak się stanie, raperzy polskiego pochodzenia w końcu dorównają swoim brytyjskim odpowiednikom.

@Keepinday.