Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

W galaktyce 12,88 miliarda lat świetlnych od Ziemi wykryto ślady wody

Astronomowie twierdzą, że w galaktyce oddalonej o 12,8 miliarda lat świetlnych od Ziemi wykryto ślady wody, co czyni ją najdalszą i najbliższą rzeczą odkrytą do tej pory.

W SPT0311-58, masywnej galaktyce, której historia sięga czasów, gdy wszechświat miał zaledwie 780 milionów lat, znaleziono wiele cząstek.

Korzystając z Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) w Chile, astronomowie z University of Illinois w Urbana-Champaign znaleźli dowody na istnienie w starożytnej galaktyce cząsteczek wody, składających się z atomów wodoru i tlenu.

Sugeruje to, że „wszechświat molekularny rozpoczął się bardzo wcześnie”, powiedzieli, szybko przechodząc od helu i wodoru lub wodorku helu do bardziej złożonych kombinacji.

Pierwiastki cięższe niż hel i wodór stapiają się w jądrze gwiazdy pod koniec jej życia, więc badania wskazują, że pierwsze gwiazdy powstały i zginęły, a ich śmierć spowodowała powstanie cząstek w ciągu 800 milionów lat.

To z kolei doprowadziło do wszystkiego, co znamy dzisiaj, w tym Ziemi, Słońca, Układu Słonecznego i samej ludzkości.

Obrazy te pokazują linie molekularne i smugi pyłu widoczne w obserwacjach ALMA pary wczesnych masywnych galaktyk znanych jako SPT0311-58.

Czym jest cząsteczka?

Cząsteczka to dwa lub więcej atomów połączonych wiązaniami chemicznymi.

Nie mają ładunku elektrycznego i mogą składać się z atomów jednego pierwiastka chemicznego, takiego jak O2 z dwoma tlenami.

Może również składać się z więcej niż jednego związku, takiego jak H2O z dwoma atomami wodoru i jednym atomem tlenu.

Jest powszechnym składnikiem materii i stanowi większość oceanów i atmosfery na Ziemi i innych światach.

Pierwsze cząstki narodziły się na początku historii wszechświata, wkrótce po rozpoczęciu śmierci pierwszych gwiazd.

Badania NASA sugerują, że pierwsza złożona cząsteczka może być mieszaniną wodoru i helu, znaną jako wodorek helu.

Nowe badania obejmowały niektóre z bardziej szczegółowych i złożonych badań gazu molekularnego we wczesnym wszechświecie.

READ  Sześć nowych przypadków Covid-19 zgłoszonych w Wiktorii, gdy zbliża się przedłużenie blokady | 1 news

Zespół stwierdził, że znalezienie dowodów na istnienie cząsteczek wody w przeszłości dało zespołowi wgląd w to, jak szybko zmienia się wszechświat.

Region, w którym znaleziono cząstki, SPT0311-58, składa się z dwóch galaktyk i został po raz pierwszy zaobserwowany przez naukowców ALMA w 2017 roku.

Znajduje się 12,8 miliarda lat świetlnych od Ziemi, co oznacza, że ​​światło, które widzimy, cofa się o 12,8 miliarda lat wstecz, w okresie znanym jako era rejonizacji.

Era ta miała miejsce w czasie, gdy wszechświat miał zaledwie pięć procent swojego obecnego wieku, kiedy narodziły się pierwsze gwiazdy i galaktyki.

W świetle widzimy, że dwie galaktyki zaczęły się łączyć, a ich szybkie tempo formowania się gwiazd pochłania ich gaz, ostatecznie powodując, że uformowały się w parę masywnych galaktyk eliptycznych.

„Korzystając z wysokiej rozdzielczości obserwacji gazu molekularnego ALMA w parze galaktyk znanych pod wspólną nazwą SPT0311-58, wykryliśmy zarówno cząsteczki wody, jak i tlenku węgla w dwóch największych galaktykach” – powiedział główny autor Srivani Garogula.

„W szczególności tlen i węgiel są pierwiastkami pierwszej generacji, a w formach molekularnych tlenku węgla i wody są ważne dla życia takiego, jakie znamy” – wyjaśnił astronom i główny badacz.

SPT0311-58 jest obecnie najbardziej masywną galaktyką znaną obecnie od młodości Wszechświata i zawiera więcej pyłu i gazu niż inne wczesne galaktyki.

„Daje nam to wiele potencjalnych możliwości obserwowania obfitych cząstek i lepszego zrozumienia, w jaki sposób te tworzące życie pierwiastki wpłynęły na ewolucję wczesnego wszechświata” – powiedział Garogula.

Woda jest trzecią najliczniej występującą cząsteczką we wszechświecie po molekularnym wodorze i tlenku węgla, a wcześniejsze badania galaktyk we wszechświecie lokalnym i wczesnym wszechświecie łączyły emisję wody i emisje dalekiej podczerwieni z pyłu.

Pył pochłania promienie ultrafioletowe z gwiazd w galaktyce i ponownie emituje je jako fotony dalekiej podczerwieni.

Zwiększa to ekscytację cząsteczek wody, powodując emisję wody, którą naukowcy mogą monitorować. W tym przypadku pomóż nam odkryć emisję wody w tej ogromnej galaktyce.

READ  Xarelto przewyższa aspirynę pod względem zmniejszania ryzyka nawrotu udaru mózgu

Ta korelacja może zostać wykorzystana do opracowania wody jako wskaźnika powstawania gwiazd, który można następnie zastosować do galaktyk w skali kosmicznej.

Jasna niebieska poświata to smuga pyłu z molekularnymi smugami H20, obserwowana w galaktyce od bardzo wczesnej historii Wszechświata.

Badanie pierwszych galaktyk, które powstały we wszechświecie, pomaga naukowcom lepiej zrozumieć ich narodziny, wzrost i ewolucję – a także co do tego doprowadziło, w tym Ziemię i cały Układ Słoneczny.

„Wczesne galaktyki tworzą gwiazdy w tempie tysiące razy szybszym od Drogi Mlecznej” – powiedział Jarogola.

Badanie zawartości gazu i pyłu w tych wczesnych galaktykach uczy nas ich cech charakterystycznych, takich jak liczba formowanych przez nie gwiazd, szybkość, z jaką gaz jest przekształcany w gwiazdy, jak galaktyki oddziałują ze sobą oraz z ośrodkiem międzygwiazdowym i nie tylko. ”.

Według Jaruguli jest wiele do nauczenia się o SPT0311-58 i galaktykach wczesnego Wszechświata.

Ten rendering artysty pokazuje smugę pyłu i linie molekularne tlenku węgla i wody w parze galaktyk znanej jako SPT0311-58.

Wśród pytań, na które mają nadzieję odpowiedzieć, jest: „Jak tak dużo gazu i pyłu zebrało się, aby uformować gwiazdy i galaktyki tak wcześnie we wszechświecie?”

„Odpowiedź wymaga dalszych badań nad tymi i podobnymi galaktykami gwiazdotwórczymi, aby lepiej zrozumieć strukturę i ewolucję wczesnego Wszechświata” – wyjaśnił Jarogola.

„Ten ekscytujący wynik, który pokazuje moc ALMA, przyczynia się do rosnącej liczby wczesnych obserwacji wszechświata” – powiedział Joe Pesci, astrofizyk i dyrektor programu ALMA w National Science Foundation.

„Te cząstki, które są ważne dla życia na Ziemi, tworzą się tak szybko, jak to możliwe, a obserwacja ich daje nam wgląd w fundamentalne procesy wszechświata bardzo różniącego się od dzisiejszego”.

Czym jest alma?

READ  Badanie wykazało, że grupy wysokiego ryzyka odrzucają szczepionkę COVID-19 w Anglii

Na 16400 stóp, mniej więcej połowę wysokości przelotowej jumbo jeta i prawie cztery razy więcej niż Ben Nevis, robotnicy musieli nosić butle z tlenem, aby ukończyć budowę.

Został oddany do użytku w marcu 2013 roku i jest najpotężniejszym teleskopem naziemnym na świecie.

Jest również najwyższy na świecie, a przy wartości około 1 miliarda funtów (1,2 miliarda dolarów) jest jednym z najdroższych w swoim rodzaju.

Głęboko na chilijskiej pustyni ALMA znajduje się w jednym z najbardziej suchych miejsc na Ziemi.  Oddany do użytku w marcu 2013 roku jest najpotężniejszym teleskopem naziemnym na świecie