Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Rynek energii pogrążył się w chaosie po wzroście hurtowych cen gazu o 500 proc. w niecałe 12 miesięcy.

Teraz rachunki za energię mogą rosnąć co trzy miesiące w ramach nowych planów

Teraz rachunki za energię mogą rosnąć co trzy miesiące w ramach nowych planów, które mogą również wprowadzić rygorystyczne nowe kontrole zdrowotne dla firm

  • Hurtowe ceny gazu wzrosły o prawie 500 procent w mniej niż 12 miesięcy
  • 26 dostawców upadło od lata, dotykając ponad cztery miliony gospodarstw domowych
  • Kryzys sprawił, że klienci muszą zapłacić wielomiliardowe rachunki, co spowoduje wzrost kosztów
  • Rachunki za energię mogą wzrosnąć co trzy miesiące wraz z planami ustalenia pułapu cenowego


Rodziny mogą liczyć się z podwyżkami rachunków za energię co trzy miesiące z planami ustalenia pułapu cenowego.

Firma regulacyjna Ofgem zobowiązała się również do przeprowadzenia surowych nowych kontroli kondycji finansowej od stycznia, aby zapobiec upadkom firm energetycznych.

Zgodnie z propozycjami straży, dostawcy, którzy nie przejdą „testów warunków skrajnych”, mogą nie być w stanie przyjmować nowych klientów.

Rynek energii pogrążył się w chaosie po wzroście hurtowych cen gazu o 500 proc. w niecałe 12 miesięcy. Dwudziestu sześciu dostawców upadło od końca lata, dotykając ponad cztery miliony gospodarstw domowych.

Kryzys sprawił, że wszyscy klienci musieli zapłacić wielomiliardowe rachunki, co jeszcze bardziej zwiększy koszty. Dzieje się tak, ponieważ firmy, które pozyskują klientów dostawców, którzy zawiedli, mogą żądać zwrotu wszelkich poniesionych strat z funduszu Ofgem, który jest finansowany ze wszystkich faktur klientów.

Ponad 15 milionów gospodarstw domowych jest chronionych limitem, który ogranicza kwotę, jaką firmy mogą pobierać od klientów za standardowe oferty zmienne. Jednak bez żadnych tanich stałych umów, kolejne miliony mogą zostać przeniesione na standardowe taryfy w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Do tej pory Ofgem zrewidował limit, obecnie 1277 funtów rocznie dla przeciętnej rodziny, dwa razy w roku. Ale regulator ostrzegł wczoraj, że jeśli nie zmieni działania systemu, to istnieje ryzyko, że więcej dostawców może upaść, ponieważ nie będą w stanie przenieść prawdziwych kosztów energii na swoich klientów.

Jedną z sugestii było przeglądanie czapki co trzy miesiące. Inny może zobaczyć, jak Ofgem daje siłę do zresetowania go w ekstremalnych okolicznościach, takich jak obecny kryzys.

Regulator zaproponował również ograniczenie rodzin do sześciomiesięcznych umów, które musiałyby uiścić opłatę za odejście. Jednak wszelkie zmiany limitu cenowego wejdą w życie najwcześniej w październiku.

„Częste dostosowywanie pułapu cenowego będzie kołem ratunkowym dla dostawców energii, którzy upadną, jeśli nie będą w stanie utrzymać swoich strat”, powiedział Joe Malinowski z porównywarki The Energy Shop.

Zgodnie z planami Ofgem, aby wzmocnić rynek, szefowie energetyki mogą być zmuszeni do spełnienia bardziej rygorystycznych wymagań osobistych w zakresie „dopasowania i reputacji”, aby mieć pewność, że będą mogli prowadzić firmę energetyczną.

Regulator może też ograniczyć liczbę klientów, z których mogą korzystać firmy, aby cieszyły się, że są w stanie obsłużyć więcej. Ofgem dodał, że opracuje również „plany optymalizacji” dla dostawców, których nie uważa za bezpiecznych.

„Podejmuję wyraźne działania, abyśmy mieli solidne testy warunków skrajnych dostawców, aby nie mogli przenosić niewłaściwego ryzyka na konsumentów”, powiedział Jonathan Brierley, dyrektor generalny Ofgem.

Eksperci ostrzegali jednak, że propozycji jest za mało i jest już za późno.

„Wprowadzenie finansowego testu warunków skrajnych po wyjściu z rynku 26 dostawców energii brzmi jak definicja stabilnego zamykania drzwi po wycofaniu się koni” – powiedział Richard Newdig, szef działu regulacji w witrynie porównawczej Uswitch.

Chociaż te propozycje są niezbędne na przyszłość, jest już wyraźnie za późno, aby pomóc w obecnym kryzysie.

Brytyjski organ handlu energią powiedział, że branża „zawsze opowiadała się” za „bardziej zrównoważonym otoczeniem regulacyjnym i politycznym”.

Reklamy