Płatny pasażer wyprawy na Titanica prowadzonej przez firmę będącą właścicielem łodzi podwodnej Titan zeznał dziś przed panelem dochodzeniowym amerykańskiej Straży Przybrzeżnej, że misja, w której brał udział, została odwołana z powodu widocznej awarii mechanicznej.
Łódź podwodna Titan eksplodowała w zeszłym roku podczas kolejnej podróży na miejsce wraku Titanica. Panel dochodzeniowy Straży Przybrzeżnej wysłuchał przez cztery dni zeznań, które wzbudziły pytania dotyczące działalności firmy przed niefortunną misją.
Fred Hagen jako pierwszy złożył dzisiaj zeznania i został zidentyfikowany jako „specjalista misji”, którego on i inni świadkowie opisali jako osoby, które uiściły opłatę za udział w badaniu podwodnej Bramy Oceanu. Powiedział, że jego misja na Titanica w 2021 r. została odwołana pod wodą, gdy Tytan zaczął działać nieprawidłowo i było jasne, że nie dotrą do legendarnego miejsca wraku.
Wyglądało na to, że Tytan zszedł z kursu w kierunku Titanica, więc załoga zdecydowała się użyć silników odrzutowych, aby łódź podwodna mogła dotrzeć do wraku – powiedział Hagen. Dodał, że nie udało się aktywizować motywów prawicowych.
„Zdaliśmy sobie sprawę, że jedyne, co może zrobić, to zakręcić się w kółko i skręcić w prawo” – powiedział Hagen. „W tym momencie było jasne, że nie będziemy mogli dopłynąć do Titanica”.
Tytan zrzucił ciężary, po czym wrócił na powierzchnię, a misja została przerwana – powiedział Hagen. Dodał, że ma świadomość potencjalnych zagrożeń, jakie mogą wyniknąć z wejścia na eksperymentalny okręt podwodny.
„Każdy, kto chciał pojechać, albo miał urojenia, jeśli nie uważał, że jest to niebezpieczne, albo podejmował ryzyko” – powiedział.
Współzałożyciel OceanGate i pilot Titanica, Stockton Rush, znalazł się wśród pięciu osób, które zginęły w wyniku eksplozji łodzi podwodnej w drodze na miejsce wraku Titanica w czerwcu 2023 r.
Na początku tego miesiąca Straż Przybrzeżna wszczęła publiczne przesłuchanie będące częścią dochodzenia wysokiego szczebla w sprawie przyczyny eksplozji. Przesłuchanie publiczne rozpoczęło się 16 września, a część zeznań skupiała się na problemach, z jakimi borykała się korporacja stanu Waszyngton przed śmiertelnym zatonięciem w 2023 roku.
Podczas wczorajszych zeznań dyrektor naukowy firmy Stephen Ross powiedział śledczym, że na kilka dni przed zanurkowaniem Titanica łódź podwodna uległa awarii. Na początku tygodnia były dyrektor operacyjny OceanJet, David Lochridge, powiedział, że często kłócił się z Rushem i uważał, że firmie zależy wyłącznie na zarabianiu pieniędzy.
„Ideą firmy było zarabianie pieniędzy. Nie było w tym zbyt wiele nauki” – zeznał Lochridge.
Sesja ma zostać wznowiona w przyszłym tygodniu i potrwa do 27 września.
Inni świadkowie to między innymi była wykonawca OceanGate, Antonella Welby, która pracowała w firmie w dziale operacyjnym i inżynieryjnym. Welby powiedziała, że spotkała się z krytyką ze strony urzędników firmy, gdy wyraziła obawy dotyczące hałasu podczas nurkowania z łodzi podwodnej w 2022 r.
Hagen powiedział podczas swoich zeznań, że obawiał się, że kadłub mógł pęknąć, gdy usłyszał głośny huk podczas nurkowania w 2022 r. Welby powiedziała, że dyrektor zarządzający Ocean Jet powiedział jej „wygląda na to, że nie masz mentalności odkrywcy” po tym, jak wyraziła obawy o hałasie.
Dodała, że nie widziała nikogo, kto sprawdzałby kadłub łodzi podwodnej po usłyszeniu odgłosu uderzenia, który określiła jako przypominający eksplozję.
„Widziałem coś, co określiłbym jako teatr bezpieczeństwa” – powiedział Welby.
Dave Dyer z Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Waszyngtońskiego również złożył dzisiaj zeznania, przedstawiając szczegółowe informacje na temat relacji laboratorium z OceanJet podczas opracowywania łodzi podwodnej i stwierdził, że firma i laboratorium nie zgadzają się co do podstawowych aspektów jego inżynierii.
Dyer powiedział, że OceanJet uznał, że najlepiej będzie zakończyć współpracę i przejąć samą inżynierię.
„Chodziło o inżynierię. Dużo się kłóciliśmy” – powiedział Dyer.
Inny świadek, dyrektor generalny Triton Submarines, Patrick Lahey, opowiadał o spotkaniu z pracownikami OceanJet w 2019 r. i obejrzeniu ich łodzi podwodnej w fazie rozwoju. Powiedział, że „nie był pod szczególnym wrażeniem” tego, co zobaczył.
Lahey podkreślił znaczenie uzyskiwania certyfikatów dla okrętów podwodnych dla zapewnienia bezpieczeństwa.
„Właśnie powiedziałem, że wiele rzeczy w filmie nie było jeszcze gotowych do wyświetlenia na ekranie, a było też wiele rzeczy, które moim zdaniem nie zostały zrealizowane tak dobrze, jak powinny” – powiedział Lahey.
Lochridge i inni świadkowie namalowali obraz firmy prowadzonej przez ludzi, którzy niecierpliwie czekali na wypuszczenie na wodę niekonwencjonalnie zaprojektowanego statku. Lochridge powiedział, że złożył skargę do federalnej Agencji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w sprawie firmy. „OSHA natychmiast przekazała swoje zarzuty dotyczące bezpieczeństwa łodzi podwodnej Titan Straży Przybrzeżnej” – powiedział wczoraj rzecznik OSHA.
Śmiertelny wypadek wywołał ogólnoświatową debatę na temat przyszłości prywatnych poszukiwań na morzu. Urzędnicy Straży Przybrzeżnej wskazali na początku sesji, że okręt podwodny nie został jak zwykle poddany niezależnemu przeglądowi. To, w połączeniu z niezwykłą konstrukcją Tytana, wzbudziło zainteresowanie społeczności zajmującej się badaniami morskimi.
OceanGate zawiesił działalność po eksplozji. Spółka nie zatrudnia obecnie pracowników na pełen etat, ale na rozprawie była reprezentowana przez pełnomocnika.
Podczas ostatniego nurkowania łodzi podwodnej 18 czerwca 2023 r. załoga straciła kontakt po wymianie wiadomości tekstowych na temat głębokości i masy Tytana podczas zanurzania. Następnie statek pomocniczy Polar Prince wysyłał powtarzające się wiadomości z pytaniem, czy Tytan nadal widzi statek na monitorze pokładowym.
Jedna z ostatnich wiadomości od załogi Tytana do Księcia Polarnego przed eksplozją łodzi podwodnej brzmiała: „Tutaj wszystko w porządku” – wynika z rekonstrukcji wizualnej zaprezentowanej wcześniej podczas przesłuchania.
Kiedy zgłoszono zaginięcie łodzi podwodnej, ratownicy natychmiast wysłali statki, samoloty i inny sprzęt w rejon położony około 700 kilometrów na południe od St. John’s w Nowej Fundlandii. Cztery dni później wrak łodzi podwodnej Titan odnaleziono na dnie oceanu, około 300 metrów od dziobu Titanica – poinformowali funkcjonariusze Straży Przybrzeżnej. Nikt na pokładzie łodzi podwodnej nie przeżył.
OceanGate stwierdziło, że od początku w pełni współpracuje ze Strażą Przybrzeżną i Krajową Radą Bezpieczeństwa Transportu w dochodzeniach. Titan pływa na miejsce wraku Titanica od 2021 roku.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Jeśli tak będzie dalej, rozważymy monitorowanie cen i otwarcie importu całych kurczaków – prof. Prasad
„Normalne” do „Wysokie” prawdopodobieństwo uderzenia cyklonu tropikalnego w Wyspę Północną
„Samowzbogacanie się”: laptopy z „ekranem dotykowym” i „wyrafinowane” telefony komórkowe dla parlamentarzystów z Fidżi