Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polski rynek EV szybko dogania inne części Europy

W cieniu polski rynek pojazdów elektrycznych szybko dogania inną Europę. Oto, co przegapiłeś.

Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki, Polska

W 2021 r. polskie biuro T&E uruchomiło projekt badawczy, który zgromadził interesariuszy z sektora samochodów ciężarowych i dostawczych. Rozmowa o elektryfikacji tych sektorów jest jeszcze daleka.

Jednak przez cały rok sytuacja uległa znacznej zmianie. Do 2021 roku najszybciej rozwijającym się segmentem w Polsce będą pojazdy elektryczne i ciężarówki. Liczba nowych wpisów w tej kategorii wzrosła o 94% w 2021 r. z 435 do 845.

We wszystkich sektorach (autobusy, motocykle, samochody osobowe) odnotowano rekordowy rozwój pojazdów elektrycznych. Liczba samochodów osobowych wzrosła o 93%. Na dzień 1 stycznia 2022 r. w Polsce jeździło prawie 40 tys. pojazdów elektrycznych.

Wzrost ten jest znaczący, biorąc pod uwagę tempo zmian. Polski rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybciej niż średnia europejska wynosząca 40%. Liczba nowych rekordów pojazdów EV jest porównywalna z wynikami Hiszpanii w 2018 roku i nieco wyższa niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii w 2014 roku.

Imponujące liczby wywołały zmiany regulacyjne i wyniki firm, które zaczęły elektryzować swoje floty. Normy UE dotyczące emisji CO2 są ważne dla samochodów osobowych ze względu na zwiększoną podaż i różnorodność samochodów elektrycznych na rynku. W lipcu 2021 r. został wprowadzony w Polsce system wsparcia zakupu samochodów osobowych i dostawczych. Rodziny z trojgiem lub większą liczbą dzieci mogą zakupić akumulatorowe pojazdy elektryczne z dotacją w wysokości 4000 lub 6000 euro. W styczniu 2021 r. uruchomiono mechanizm wsparcia dla autobusów miejskich, który obejmował 80% ceny zakupu autobusów elektrycznych lub trolejbusów akumulatorowych oraz 90% ceny zakupu autobusów wodorowych.

Ponadto wykorzystanie energii odnawialnej wciąż rośnie, zwłaszcza w przypadku instalacji fotowoltaicznych (PV). Moc zainstalowana fotowoltaiki w sierpniu 2021 r. wyniosła około 6 GW, co stanowi wzrost o 50% od grudnia 2020 r. Oczekuje się, że zainstalowana moc podwoi się ze względu na otoczenie regulacyjne w Polsce. Jednak wraz z dojrzewaniem rynku przepisy będą mniej korzystne dla nowych instalacji fotowoltaicznych od 2022 roku.

READ  Poland Tour - Albacin-Phoenix i Gosprom-Rusvello w edycji 2021

Polska zbliża się do elektryfikacji swojego sektora transportowego, ale zmiany są niepewne. Udział pojazdów elektrycznych we wszystkich nowych rekordach wynosi ponad 15% w całej UE i tylko 4% w porównaniu. Rząd nie ma jeszcze kompleksowej strategii dekarbonizacji i elektryfikacji sektora transportu w Polsce. Problem ten prawdopodobnie zaostrzy się w przyszłości, gdy odpowiedni wzrost rynku samochodów elektrycznych, ciężarówek i furgonetek będzie poważnie zagrożony przez nieodpowiednią infrastrukturę ładowania.

Pierwsza publikacja: Transport i środowisko.

Polecane zdjęcie: Trzy Polki podziwiają Teslę, dzięki uprzejmości Zacha Shahana, Kleintechnica.

Cenisz sobie oryginalność CleanTechnica? Rozważ bycie Członek, Sponsor, Technik lub Ambasador CleanTechnica – lub gospodarza Patrian.


Reklama



Czy masz wskazówkę dotyczącą CleanTechnica, chcesz zareklamować lub polecić gościa w naszym podkaście CleanTech Talk? Skontaktuj się z nami tutaj.