Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska jest liderem i nadal będzie liderem na rynkach ICT w Europie wschodzącej

Polska jest liderem i nadal będzie liderem na rynkach ICT w Europie wschodzącej

Dominacja polskiego sektora ICT w regionie nie słabnie.

Największa wartość dodana wytworzona przez sektor ICT w Europie wschodzącej jest w Polsce – z ponad 20 mld euro w 2019 r., daleko wyprzedzając Rumunię (12,3 mld euro) i Czechy (11,9 mld euro), zajmując drugie i trzecie miejsce w regionie , odpowiednio.



Raport opublikowany na początku tego roku przez Emerging Europe, Przyszłość technologii informacyjnej w Europie wschodzącejzauważa, że ​​choć w nadchodzących latach luka będzie się zmniejszać, oczekuje się, że Polska nadal będzie dominować.

Polska jest również liderem regionu pod względem eksportu usług ICT z Europy wschodzącej w 2019 r. o wartości 7,69 mld euro. Rumunia i Czechy ponownie zajęły drugie i trzecie miejsce z wartością 5,59 mld euro i 4,1 mld euro.

Największy średni roczny wzrost ilości eksportowanych usług teleinformatycznych w latach 2015-2019 miał miejsce na Litwie (31 proc.), Gruzji (28 proc.) i Polsce (27 proc.).

Eksport usług ICT z Estonii może być dopiero dziesiątym co do wielkości wolumenem w regionie, ale ze względu na małą populację zajmuje pierwsze miejsce pod względem eksportu usług ICT na mieszkańca z 678 euro na mieszkańca, a następnie na Łotwie (443 euro na mieszkańca). ) . ) i Czech (383 euro na osobę).

Polska eksportuje 3,4-krotnie usługi teleinformatyczne per capita w porównaniu z Estonią i Rumunią 2,3 razy, a Ukrainą 4,1 razy.

Pod względem eksportu usług ICT jako procentu PKB, w 2019 r. liderem była Białoruś z wynikiem 3,9 proc. Tylko dwa kraje (oprócz Białorusi) eksportują usługi teleinformatyczne w ilości równej lub większej niż 3 proc. PKB – Estonia (3,2 proc.) i Serbia (3,1 proc.). Najmniej istotny eksport usług ICT pochodził z Azerbejdżanu – tylko 0,12 proc. PKB, Gruzji – 0,65 proc., Albanii – 0,71 proc. i Kosowa – 0,95 proc.

Jednak to nie wszystkie złe wieści dla krajów znajdujących się na dole tabeli. Podczas gdy Gruzja wyeksportowała tylko 55,9 mln euro usług komputerowych w 2019 r., jest to wzrost o 1 270 proc. w porównaniu z 2015 r.

READ  HSBC nie działa: klienci są źli z powodu ciągłych przerw w świadczeniu usług w bankach

Tymczasem wartość eksportu usług komputerowych z Azerbejdżanu wzrosła w 2019 r. o 95 proc. w porównaniu z 2018 r., a w Kosowie o 58 proc.

Covid-19 oznacza większą zależność od ICT

„W czasie pandemii świat stał się bardziej zależny zarówno od oprogramowania, jak i od sprzętowych produktów ICT” – mówi Jarosław Granat, Head of Customer Engagement w Future Processing w Polsce. pojawiające się w Europie.

Dzięki temu wiele firm postrzega inwestycje informatyczne jako sposób na przyspieszenie realizacji swojej strategii oraz uzyskanie przewagi nad konkurencją na rynku. Powszechną praktyką było wskrzeszenie często wstrzymywanych projektów e-commerce i nadawanie im dodatkowego impetu. Co więcej, rozwój rozwiązań opartych na chmurze i transformacja cyfrowa zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym stają się kluczowymi czynnikami napędzającymi rynek ICT.”

„Pandemia Covid-19, choć brzmi dziwnie, przyczyniła się do rozwoju branży ICT” – dodaje Irina Kiptikova, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie IBA. „Model pracy z domu wymaga dalszych modyfikacji infrastruktury i ułatwia dyfuzję nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych między przedsiębiorstwami i osobami prywatnymi”.

„Kolejną rzeczą, którą zauważamy, jest zmniejszająca się dostępność specjalistów IT. Powoduje to gwałtowny wzrost kosztów zatrudnienia, a firmy otwierają się na modele hybrydowe, telepraca i praca w biurze domowym. Niedobór wykwalifikowanych specjalistów IT jest również przyczyną kontynuacji wynagrodzeń do wzrostu w branży, jest już dość wysoki w porównaniu z innymi sektorami gospodarki.

Zapowiadany jest nowy rządowy plan reform społeczno-gospodarczych: nowy polski system. Znamy już kluczowe założenia i możemy śmiało założyć, że nasi specjaliści IT odczują wyższe stawki podatkowe, biorąc pod uwagę wyższe wynagrodzenia. Pytanie brzmi: jak zareagują firmy i pracodawcy, gdy rynek pracy należy teraz do pracowników? – dodaje Granat.

„To, czego oczekujemy od wynagrodzeń w Polsce, to to, że staną się one porównywalne z tymi w Europie Zachodniej.

„Biorąc pod uwagę aspekt techniczny, na pewno będzie wzrastać zapotrzebowanie na automatyzację (RPA), uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję i analizę danych. Co więcej, bezpieczeństwo systemów i informacji stanie się ważniejsze dla utrzymania biznesu.

READ  Wielkanocne utrudnienia w podróży w Surrey, w tym wypadek M25 z udziałem samochodu osobowego i ciężarówki – podsumowanie

Białoruś zawieszona

„Białoruś słynie z tego, że jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się krajów w Europie w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych” – mówi Irina Keptikova.

Przychody branży IT w kraju w 2019 r. wzrosły o ponad 40 procent w porównaniu z 2018 r. i wyniosły 2,3 mld USD.

„Nastawienie na eksport to znak rozpoznawczy branży IT na Białorusi. Eksport usług komputerowych per capita na Białorusi jest znacznie wyższy niż w największych gospodarkach świata. W 2018 roku eksport usług komputerowych z Białorusi wyniósł 130 tys. dolarów za tysiąc osób Mówi Kiptikova Główne kierunki to Stany Zjednoczone, Niemcy i inne kraje europejskie.

„Głównym czynnikiem napędzającym rozwój ICT są zasoby pracy. Specjaliści ICT na Białorusi mają wyższe wykształcenie” – mówi Kiptykova.

„Kolejnym motorem jest dobrze rozwinięta infrastruktura, w tym transport, telekomunikacja, budynki biurowe i media. Według najnowszego raportu opublikowanego przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny w 2018 roku, Białoruś znalazła się na 32 miejscu w Indeksie Rozwoju ICT.”

Jednak ostatnie wydarzenia zadały cios krajowej branży ICT.

2020 [presidential] Kampania wyborcza i towarzyszące jej wydarzenia miały negatywny wpływ na sektor ICT na Białorusi. „Branża doświadczyła franchisingu od dłuższego czasu, ale te wydarzenia podważyły ​​zaufanie i poczucie bezpieczeństwa graczy z branży.Ponadto nowi klienci zaczęli ostrożnie podchodzić do outsourcingu do firm białoruskich z obawy przed niestabilnością polityczną.

Firmy informatyczne zajęły się tym problemem, otwierając centra rozwoju w krajach ościennych, przede wszystkim w Polsce i na Litwie. Na przykład IBA Group rozszerzyła swoje biuro w Bułgarii i otworzyła centrum rozwoju w Polsce, aby móc zaoferować swoim pracownikom opcje relokacji – mówi Kiptikova.

Gwałtowny wzrost obciążeń podatkowych i zagrożenia związane z regulowaniem działalności gospodarczej przez rząd są również głównymi przeszkodami dla wzrostu.

„Wreszcie, co najważniejsze, przegrzanie rynku pracy jest głównym problemem dla firm IT na Białorusi. Wraz z rosnącym globalnym zapotrzebowaniem na zasoby IT i wysoką mobilnością młodych programistów, dostawcy usług IT na Białorusi stoją przed wyzwaniami związanymi z przyciąganiem nowych talentów i zatrzymywaniem najlepsi ludzie” – mówi Kiptikova.

READ  Chaos w ruchu lotniczym spowodowany zdarzeniem „jednym na 15 milionów”.

„Automatyzacja procesów robotów, chmura, analityka predykcyjna i Internet Rzeczy to technologie, które nabiorą rozpędu”, mówi Kiptikova.

Gruzja też w umyśle

Rzeczniczka gruzińskiego rządu, Ani Vachakmadze, mówi: „Przemysł ICT napędzany jest kapitałem ludzkim jako kluczowym elementem tworzenia wiedzy lub pomysłów”. pojawiające się w Europie.

„Georgia Innovation and Technology Agency (GITA) przy wsparciu Banku Światowego uruchomiła nowy program mający na celu zwiększenie innowacyjności podmiotów i osób prywatnych oraz ich udziału w cyfrowej gospodarce Gruzji” – mówi Waszakmadze.

Analiza gruzińskiego rynku pracy ICT przeprowadzona w 2017 r. wykazała, że ​​kadra ICT nie jest wystarczająco wykwalifikowana, aby sprostać wymaganiom rynku krajowego i międzynarodowego.

„Dlatego projekt GENIE ma na celu poprawę umiejętności cyfrowych gruzińskich profesjonalistów” – mówi Vashakmadze. Program szkoleń ICT w ramach projektu GENIE rozpoczął się od fazy pilotażowej mającej na celu przeszkolenie co najmniej 500 specjalistów IT, po której nastąpią faza(y) na dużą skalę, obejmująca szkolenie co najmniej 2500 specjalistów IT . W sumie cały program ma na celu przeszkolenie 3000 uczestników do marca 2023 r.”

Vasakmadze dodaje, że głównymi barierami rozwoju będzie brak umiejętności i kwalifikacji.

„Znalezienie wykwalifikowanych specjalistów ICT jest problemem dla pracodawców. Według przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego nie ma średnio- lub długoterminowej strategii rekrutacyjnej” – mówi Vashakmadze.


W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych, pojawiające się w Europie Wolny do czytania i zawsze będzie. Tutaj nie ma zapory. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy związani i nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji komercyjnej. Chcemy jak najlepiej dla wschodzącej Europy, nic więcej, nic mniej. Twoje wsparcie pomoże nam w dalszym rozpowszechnianiu informacji o tym wspaniałym regionie.

Możesz przyczynić się Tutaj. Dziękuję Ci.

Emerging Europe wspiera niezależne dziennikarstwo