Kia, zagrożone Nowa Zelandia Według nowych badań papuga jest wystarczająco inteligentna, by korzystać z ekranów dotykowych, ale wydaje się, że nie potrafi odróżnić świata rzeczywistego od wirtualnego.
W Willowbank naukowcy nauczyli sześciu rodzajów Kia dzikie zwierzęta Zarezerwuj w Christchurch, aby obsługiwać ekrany dotykowe. Ptakom przedstawiono szereg zadań, które były albo w pełni fizyczne, w pełni prześwietlone, albo były kombinacją obu.
Podczas gdy Kea była w przeszłości przeszkolona do korzystania z urządzeń elektronicznych, badania pokazują, że wirtualne testy mogą być wykorzystywane do dokładnego badania naturalnego zachowania ptaków w prawdziwym świecie – powiedziała Amalia Bastos, doktorantka na Uniwersytecie w Auckland i pierwsza autorka książki badania. .
Bastos ma nadzieję, że badania przyczynią się do poprawy skuteczności programów ochrony i uwalniania hodowli dla zagrożonej papugi. „Naprawdę trudno jest trzymać je w niewoli, ponieważ są tak inteligentne, że muszą być stale wzbogacane umysłowo, aby zachować zdrowie psychiczne” – powiedziała.
Bastos powiedział, że wymaga to od zookeeperów zapewnienia ptakom zabawnych gier, ale są „bardzo ciekawi i bardzo szybko nauczą się, że jeśli spędzają czas z ludźmi, ludzie będą pozytywni”.
Koronacja Nowej Zelandii Ptak Roku 2017Kea jest jedyną papugą alpejską na świecie. To bardzo dociekliwy i złośliwy gatunek, w jednym przypadku znany z atakowania wycieraczek i kopania toreb Kradzież paszportu szkockiego. Zagrożenia dla jego przetrwania obejmują: zatrucie ołowiem wykończenia mieszkań i zgonów w wyniku interakcji międzyludzkich.
Bastos powiedział, że kea hodowana w niewoli i wzbogacona umysłowo przez ekrany, bez interakcji z człowiekiem, może być bardziej odpowiednia do wypuszczenia na wolność. „To naprawdę ważne, aby trzymać je z dala od ludzkiego środowiska tak bardzo, jak to możliwe” – powiedziała.
Ponieważ dzioby ptaków są wykonane z keratyny – podobnie jak ludzkie paznokcie – które nie mogą aktywować ekranów dotykowych, naukowcy posmarowali urządzenia masłem orzechowym i nauczyli kea aktywować ekrany poprzez ich lizanie.
Zespół podarował Kii czarną piłkę na huśtawce pochyłej, aby piłka wpadła do jednego z pudeł. Kia nauczyła się podążać za piłką i wybierać pudełko, w którym była ukryta, w zamian za jedzenie.
Zadanie zostało powtórzone na ekranie z w pełni wirtualną piłką i pudełkami, zanim naukowcy powtórzyli zadanie z mieszanką wirtualnych i fizycznych przedmiotów.
Kea przewidział, że prawdziwa skrzynia będzie zawierać wirtualną kulę, co wskazuje, że ptaki wierzyły, że wydarzenie na ekranie będzie kontynuowane w prawdziwym świecie.
Podobne badanie sprawdzające funkcje poznawcze u ludzi wykazało, że dziewiętnastomiesięczne dzieci potrafią odróżnić świat rzeczywisty od wirtualnego i nie spodziewają się, że zdarzenia przejdą między nimi.
„Spodziewalibyśmy się, że młodsze dzieci będą zachowywać się jak kea, ponieważ mogą myśleć, że to się dzieje” – powiedział Bastos.
Badanie zostało opublikowane w recenzowanym czasopiśmie Listy do biologii.
Wcześniejsze badania zespołu z University of Auckland obejmują badanie Bruce’a, niepełnosprawnego zwierzęcia z uszkodzonym dziobem, który nauczył się używać Kamyczki jako narzędzia do czyszczenia się.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Bardziej ekologiczne wybory, bystrzejsze umysły: badania łączą zrównoważony rozwój i zdrowie mózgu
Coraz częstsza liczba chorób przenoszonych przez komary w Europie – jak bardzo martwią się naukowcy? | Transmisja
Badanie asocjacji całego genomu pozwala zidentyfikować genetyczne czynniki ryzyka demencji