Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Irlandzcy producenci whisky widzą okazję, by dogonić swoich kuzynów ze szkockiego tweedu

Irlandzcy producenci whisky widzą okazję, by dogonić swoich kuzynów ze szkockiego tweedu

Kiedy Jameson, najlepiej sprzedająca się i najszybciej rozwijająca się irlandzka whisky na świecie, opublikowała swój najnowszy wariant Wyniki pierwszej połowyza dużo na to pił.

Po rekordowym okresie 2021-22 ogólna sprzedaż wzrosła o kolejne 11 procent. Liczba dla Stanów Zjednoczonych – które stanowią 40 procent ich rynku – wzrosła o 8 procent.

Dla kolejnych producentów wejście na rynek amerykański od dawna uważane jest za „święty Graal”, powiedział John Cashman, szef działu rozwoju marek i nowych produktów w pięcioletniej destylarni Powerscourt. „To jest jak Sinatra, jeśli możesz się tam dostać, dojdziesz wszędzie”.

Powód jest prosty: Stany Zjednoczone są największym rynkiem dla Emerald Spirit, a według nowych danych irlandzcy producenci mają większe niż kiedykolwiek szanse na wyprzedzenie tam sprzedaży szkockiej whisky pod względem wielkości do 2030 roku.

Według US Distilled Beverages Council w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych sprzedano ponad 6,1 miliona dziewięciolitrowych skrzynek irlandzkiej whisky, co stanowi wzrost o ponad 1150 procent w ciągu 20 lat.

Przełożyło się to na sprzedaż w wysokości 1,4 miliarda dolarów. Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych – gdzie prohibicja sto lat temu spowodowała poważne szkody dla napoju, który zdominował rynek – pozwoliła irlandzkiej whisky Eksport przekracza miliard euro po raz pierwszy.

powiedział William Lavelle, dyrektor The Stowarzyszenie Irlandzkiej Whisky.

Irlandzka whisky, rzekomo ulubiona wersja Elżbiety I i rosyjskiego cara Piotra Wielkiego, wciąż ma przed sobą długą drogę do pokonania globalnej luki ze szkocką, która donosi Rekordowy eksport o wartości 6,2 miliarda funtów w 2022 r.

Położona w zabytkowej posiadłości niedaleko Dublina, Powerscourt jest jedną z destylarni nowej generacji, które starają się nadać irlandzkiej whisky młodszy wizerunek © Paulo Nunes dos Santos / FT

Ale Humphrey Sergeantson z firmy konsultingowej ds. rynku napojów IWSR powiedział: „W latach 2016-2021 irlandzka whisky rosła szybciej niż jakakolwiek inna duża whisky”. „Spodziewamy się, że ten wzrost będzie kontynuowany”.

READ  Przerywanie bliskiej rozmowy podczas startu Boeinga 747-8 Lufthansy na lotnisku w Johannesburgu lub na lotnisku Tambo

Dwanaście lat temu na całej wyspie Irlandii istniały tylko cztery destylarnie, których światowa sprzedaż wynosiła prawie 5 milionów skrzynek.

Liczba gorzelni wzrosła dziesięciokrotnie Światowa sprzedaż przekroczyła już 14 milionów skrzynek. Chociaż Irlandia Północna – ojczyzna słynnej destylarni Bushmills – jest częścią Wielkiej Brytanii, whisky jest prowadzona jako jeden przemysł na całej wyspie.

Aby zaspokoić oczekiwany popyt, na całej wyspie dojrzewa 3,5 miliona beczek, a destylarnie coraz częściej poszukują produktów premium i innowacyjnych.

„Musisz być innowacyjny i cały czas eksperymentować – to kluczowe” – powiedział Roger Duggan, dyrektor generalny firmy Powerscourt, która w zeszłym roku zdobyła dwa złote medale na Irish Whiskey Awards. Pomimo swojego statusu stosunkowo nowej gorzelni, kiedy została założona, destylarnia zakupiła również leżakowane whisky, aby móc oferować starzone whisky, co jest standardową praktyką w branży.

Rynek jest zdominowany przez Jameson, najlepiej sprzedającą się irlandzką whisky na świecie i należącą do francuskiej grupy Pernod-Ricard. Sprzedał 6,4 miliona skrzynek w pierwszej połowie tego roku, w tym 2,5 miliona w USA, po 22-procentowym wzroście w latach 2021-22. Rekordowa sprzedaż 10,4 mln przypadków.

Ale Powerscourt, położona na wzgórzach w pobliżu Dublina, w zabytkowej posiadłości należącej do rodziny Slazenger, jest jedną z destylarni nowej generacji, które starają się nadać irlandzkiej whisky młodszy profil niż jej tweedowy kuzyn za morzem. Jego zwolennicy twierdzą, że potrójna destylacja irlandzkiej whisky sprawia, że ​​jest to łagodny napój, który nadaje się zarówno do koktajli, jak i do popijania.

Eksperci twierdzą, że łagodniejszy klimat nadaje im również własny smak, a niektóre nadal są wytwarzane przy użyciu tradycyjnego procesu „destylacji” – miedziany garnek był pierwotnie używany do fermentacji surowego słodu, aby uniknąć XVIII-wiecznego podatku od słodowanego ziarna nałożonego przez Brytania.

Pionowy wykres 9-litrowych pojemników (mln) pokazuje rosnącą sprzedaż irlandzkiej whisky na całym świecie

„Globalne gusta się zmieniają, a irlandzka whisky ma możliwość dostosowania się do tych nowych smaków” – powiedział Paul Corbett, dyrektor destylarni Powerscourt.

READ  Starbucks Oxney Road: Nowa kawiarnia w supermarkecie Sainsbury's została otwarta po przecięciu wstęgi

Skupienie się na drogich produktach pomogło również irlandzkiej whisky uzyskać niszowy status. Rada Destylowanych Napojów Alkoholowych stwierdziła, że ​​konsumenci chcą „handlu”, a sprzedaż irlandzkiej whisky premium i ultra-premium w USA wzrosła o „1050 procent i 2769 procent” [in volume terms] z rzędu” od 2003 r.

„Partia premium i wyższa mają znacznie większy udział w całkowitym wolumenie irlandzkiej whisky niż w szkockiej” – powiedział Sergentson.

Chociaż irlandzka whisky pozostaje daleko w tyle za szkocką w światowej sprzedaży, według danych IWSR ma przewagę w Czechach, na Słowacji i w Zambii i niemal wszędzie rośnie szybciej niż jej konkurent.

„Łatwo jest szybko rosnąć ze znacznie mniejszej bazy” – powiedział Fionnán O’Connor, autor A Glass Apart: Irlandzka whisky niegazowana w jednym garnku. „Ale nadal rośnie, co jest niesamowite”.

Irlandzcy destylatorzy nie mogą jeszcze konkurować z ogromnymi zapasami dojrzałej szkockiej whisky, która może osiągać bardzo wysokie ceny.

„Myślę więc, że pomysł, że Irlandczycy mają wyprzedzić szkocką pod względem wartości w USA do 2030 r., jest dość daleko idący” – powiedział Sergejenson. „Ale jeśli chodzi o objętość, z pewnością może to zrobić”.

Poza Stanami Zjednoczonymi, Nigeria stała się kolejnym szybko rozwijającym się rynkiem napędzanym przez ekspansję klasy średniej. Eksperci twierdzą, że uznanie uznanych marek, takich jak Jameson, Tullamore Dew i Bushmills, pomaga nowym destylarniom zdobywać klientów.

Jednak wojna na Ukrainie prawdopodobnie zniweczyła 7 procent całej sprzedaży irlandzkiej whisky, która trafiła do Rosji i Ukrainy.

„Stany Zjednoczone i Europa nadal są głównymi rynkami”, powiedział O’Connor. „Ale Irlandia patrzy poza te dwie twierdze”.

„Zdecydowanie myślę, że najlepsze dopiero przed nami”.