Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

„Dziwne i ekscytujące”: rzeźby z japońskiego jedzenia na wystawie w Londynie | Japońskie jedzenie i napoje

„Dziwne i ekscytujące”: rzeźby z japońskiego jedzenia na wystawie w Londynie | Japońskie jedzenie i napoje

TŚledź srebrzysty to delikatna ryba z mineralnym paskiem po bokach. Można go jeść wyłącznie na świeżo w regionie, w którym został złowiony – w ciepłych wodach południowej Japonii w prefekturze Kagoshima. Podawana jako sashimi kibinago, stała się regionalnym przysmakiem: małą, błyszczącą rybką podaną na talerzu, zwiniętą niczym kolczuga.

Jeśli Twoje plany podróży na 2024 rok nie obejmują Kagoshimy, możesz zamiast tego udać się do Kensington w Londynie, aby spróbować tego dania. Od października w Centrum Kultury Japan House w ramach programu „Wygląda pyszne” będzie można oglądać wyjątkową wersję sashimi kibinago! To pierwsza wystawa w Wielkiej Brytanii pt Sambururepliki prawdziwej żywności używanej w Japonii zamiast drukowanych menu.

Dyrektor programowy Japan House, Simon Wright, kurator wystawy, powiedział: „Każdy, kto był w Japonii, widział repliki jedzenia przed restauracjami i bez wątpienia był nimi zafascynowany; nie ma takiej możliwości nigdzie indziej na świecie oglądanie ich poza granicami kraju jest rzadkością: „Takiej wystawy nigdy wcześniej nie organizowano w Wielkiej Brytanii i prawdopodobnie nigdy wcześniej nie organizowano takiej wystawy w Japonii”.

„Złudzenie optyczne”: podrabiane jedzenie z grilla na wystawie w galerii Newaki w Londynie. Zdjęcie: Newaki

Takezo Iwasaki, biznesmen z Gojo Hachiman w prefekturze Gifu, zaczął przygotowywać samburu dla restauracji na początku lat trzydziestych XX wieku. W tym czasie powstawały restauracje i wiele z nich zaczęło sprzedawać dania inspirowane kuchnią zachodnią – zwane… Yoshoku – Nieznane klientom. Pomysł, który przyszedł do głowy Iwasaki, polegał na odtworzeniu talerzy z wosku, aby ludzie mogli zobaczyć, co będą jeść. Jego firma pozostaje dziś głównym graczem w Samburu.

Pierwszym daniem jakie podał był omlet nadziewany ryżem. Modele te, zwane próbnikami żywności, zostały przyjęte przez supermarkety i restauracje i nadal są używane – choć zwykle wykonane z PCV – i prezentowane w taki sam sposób, jak menu w innych kulturach.

READ  Rosyjski miliarder Alisher Usmanov składa pozew przeciwko UBS w związku z niemieckim śledztwem

Na ulicy Kababashi Dogai w Tokio – znanej jako Kitchen City – sprzedaje się samburu stołecznym restauracjom. Wiele z tych produktów spożywczych jest wytwarzanych ręcznie w warsztatach. Chociaż wytwarzanie ozdobnych owoców, warzyw i innych produktów spożywczych nie jest cechą charakterystyczną Japonii, samburu jest formą sztuki. Jak wyjaśnia Wright, potrawy te są przygotowywane ręcznie przy użyciu form wykonanych z różnych elementów naczyń. „Praca jest wyjątkowo niemechaniczna, a elementy są wykonywane indywidualnie na zamówienie”.

Sam Thorne, dyrektor generalny Japan House, powiedział: „Samburu jest dziwne i ekscytujące, ponieważ jest rodzajem bardzo realistycznej rzeźby w miniaturze – złudzenia optycznego w trzech wymiarach. Jednym z dziwnych aspektów jest to, że kiedy obserwujesz, jak ludzie ją tworzą, tak wspaniale przedstawiono je w filmie dokumentalnym Wima Wendersa z 1985 roku Tokio-JaZauważysz, że proces ten jest bardzo podobny do gotowania: poszczególne składniki są siekane, łączone, układane i podawane na talerzach.

Japoński rzemieślnik tworzy silikonową formę, która wygląda jak forma do jedzenia. Zdjęcie: Masuda Yoshiro dla Japan House

Ayumi Kuwata prowadzi warsztaty Smile Labo w Canterbury, gdzie odwiedzający mogą doświadczyć radości z przygotowywania miniaturowych potraw: lodów, pączków i innych smakołyków. Kuwata trenowała w Japonii, ale twierdzi, że jej umiejętności i materiały bardzo różnią się od rzemieślników z Samburu.

„Poza Japonią nie można zobaczyć próbek żywności, ponieważ jest ona droga, a wykwalifikowanych specjalistów można znaleźć tylko w Japonii” – mówi.

Ceny wysokiej jakości samburu są tak wysokie, że większość japońskich sklepów je wypożycza, zamiast kupować. Chociaż odwiedzający sklep Iwasaki’s Gansu może kupić na pamiątkę miskę zupy cebulowej Samburu za 100 funtów, eksponat w restauracji kosztuje tysiące funtów.

W ramach projektu „Wygląda pyszne!” Iwasaki otrzymało zlecenie stworzenia 47 samburu, po jednym dla każdej japońskiej prefektury, prezentujących regionalne specjały i przedstawiających historię kulturową kuchni japońskiej. Wśród dań, które będą serwowane: Goya Chanpuru – Danie ze smażonego gorzkiego melona – z Okinawy i owoce morza z Hokkaido. Prezentacja wyjaśnia również, w jaki sposób modele żywności stały się integralną częścią edukacji żywieniowej w Japonii.

READ  Pasażerowie utknęli w sytuacji, gdy regionalna linia lotnicza Stobart Air wchodzi w stan likwidacji

Wright powiedział, że szczególnie lubi te Samburu. „Moim ulubionym jest zestaw modeli, które pokazują składniki potrzebne do przygotowania zbilansowanej codziennej diety dla osoby chorej na cukrzycę oraz pokazują, ile soli, tłuszczu lub cukru jest w niektórych powszechnie spożywanych produktach spożywczych”.

Pomiń promocję newslettera

Rysowanie szablonu kapusty Hakusai. Zdjęcie: Masuda Yoshiro dla Japan House

Jake Hobson prowadzi Niwaki, sklep importujący narzędzia ogrodnicze i kuchenne z Japonii do Wielkiej Brytanii, a także wykorzystuje Samburu do ekspozycji swoich narzędzi kuchennych. Po raz pierwszy zetknął się z okazami żywności, gdy mieszkał w Japonii w latach 90. XX wieku, najpierw jako rzeźbiarz, a następnie jako ogrodnik.

„Chociaż próbki żywności są powszechne, są piękne i wykonane ręcznie, a te dzieła zasługują na eksponowanie. Możesz być zadowolony z tego, czy coś jest dziełem sztuki, czy rzemiosłem – ale ktoś usiadł i ręcznie wykonał te Samburu”.

Hobson postrzega tę wyspecjalizowaną umiejętność jako dobry przykład japońskiego rzemiosła: „Mają tę umiejętność tworzenia czegoś lepszego od oryginału. Dzieje się tak w ogrodnictwie, gdzie próbujesz poprawić wygląd drzewa lub rośliny to w mandze lub anime. „Próbują zrobić coś lepszego na swoich warunkach – a niesamowite szczegóły w Samburu są tego częścią”.

Wright zwraca uwagę, że Samburu ma również ważny cel komercyjny, dlatego jest ich tak dużo w centrach produkcyjnych, takich jak Osaka i Tokio. Wierzy także, że Samburu ukazuje coś nieodłącznie związanego z kulturą Japonii.

„Dbałość o szczegóły, doskonałe rzemiosło i duma z precyzji produkcji – to cechy charakterystyczne japońskiej produkcji. Są one nie mniej ważne niż tworzenie kopii jedzenia Samburu, które często wygląda atrakcyjniej niż oryginał aspiracja.”