Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Iris Apfel umiera: Ikona mody umiera w wieku 102 lat

Iris Apfel umiera: Ikona mody umiera w wieku 102 lat

W wieku 102 lat zmarła amerykańska projektantka wnętrz i ikona mody Iris Apfel.

Samozwańcza „starzejąca się gwiazda” przez dziesięciolecia pracowała w branży tekstylnej, zanim zyskała sławę jako osiemdziesięciolatka dzięki uznaniu jej dziwacznego zmysłu projektowania.

Charakterystyczny wygląd Apfel charakteryzował się dużymi okularami, grubymi warstwami biżuterii, kolorowymi i eklektycznymi ubraniami oraz krótko obciętymi białymi włosami.

Jej agentka handlowa, Lori Seal, potwierdziła „nadzwyczajną” śmierć Apfel, nie podając przyczyny śmierci. Uważa się, że zmarła w swoim domu w Palm Beach na Florydzie.

Wiadomość pojawiła się na jej zweryfikowanym profilu na Instagramie w piątek, który dzień wcześniej obchodził Dzień Przestępny, będący jej 102. i pół urodzinami.

Iris Apfel zmarła w wieku 102 lat

(Getty Images dla Central Park Two)

Urodzony 29 sierpnia 1921 roku w rodzinie żydowskiej w Nowym Jorku, Apfel rozpoczął studia w zakresie historii sztuki i specjalizował się w projektowaniu wnętrz, stając się ekspertem w dziedzinie zabytkowych tekstyliów i tkanin.

Ona i jej mąż Carl Apfel byli właścicielami firmy Old World Weavers zajmującej się produkcją tekstyliów i specjalizowali się w pracach restauratorskich, w tym w projektach dotyczących Białego Domu pod rządami sześciu różnych prezydentów USA. Do znanych klientów Apfel należą Estée Lauder i Greta Garbo.

Iris Apfel na pokazie Joanny Mastroianni na jesień 2013 podczas Tygodnia Mody Mercedes-Benz w Studio w Lincoln Center, 10 lutego 2013 r.

(Joe Cohen/Getty Images autorstwa Joanny Mastroianni))

Publiczna popularność Apfel wzrosła dramatycznie w 2005 roku, kiedy Metropolitan Institute of Art w Nowym Jorku zorganizował poświęcony jej pokaz pt. Biały krukCo oznacza po łacinie „rzadki ptak”.

READ  Ta czarna marka clean beauty produkuje wegańskie lakiery do paznokci, balsamy do ust i nie tylko

Muzeum uznało jej styl za „inteligentny i niezwykle charakterystyczny”. Stało się to przez czysty przypadek, gdyż muzeum w ostatniej chwili szukało zastępstwa, ale zakończyło się to ogromnym sukcesem i zyskało lawinę rozgłosu.

Zgromadziła prawie 3 miliony obserwujących na Instagramie, gdzie na jej profilu można przeczytać: „Więcej znaczy więcej, a mniej jest nudno”. Na TikToku przyciągnęła 215 000 obserwujących, dzieląc się spostrzeżeniami na temat mody i stylu, jednocześnie promując swoje ostatnie kolaboracje.

„Bycie stylowym i modnym to dwie zupełnie różne rzeczy” – powiedziała w jednym z filmów na TikToku. „Modzie można łatwo kupić. Myślę, że styl jest w Twoim DNA. Oznacza autentyczność i odwagę”.

Iris Apfel siedzi w pierwszym rzędzie w Mons w 2016 r

(Getty Images)

Powiedziała, że ​​w 2011 r New York Times: „Jeśli nie ubierasz się jak wszyscy inni, nie musisz myśleć jak wszyscy inni”.

Następnie stała się bohaterem filmu dokumentalnego iryswyprodukowany przez Alberta Mayslesa, wyemitowany po raz pierwszy w 2014 roku. Rok później trafił do fanów kina w Ameryce i Wielkiej Brytanii.

Pochwaliła go krytyk filmowy Manohla Dargis New York Times Jako „ciągłą odmowę dostosowania się do monokultury” i „cudowne otwarcie na życie, miłość, wyraziste okulary, bransoletki wielkości opon trójkołowca i sztukę robienia najwspanialszych wjazdów”.

Iris Apfel bierze udział w 25. dorocznej ceremonii rozdania nagród ACE, która odbędzie się 2 listopada 2021 r

(Getty Images dla firmy Accessories Co)

W 2016 roku Apfel wystąpiła w reklamie telewizyjnej francuskiego samochodu DS 3, została ambasadorem australijskiej marki Blue Illusion i rozpoczęła współpracę ze startupem WiseWear. W następnym roku Mattel stworzył jedyną w swoim rodzaju lalkę Barbie na jej podobieństwo, choć nie była dostępna w sprzedaży.

Opisała siebie jako „ikonę nieoczekiwanego przypadku”, co później stało się tytułem jej autobiografii z 2018 roku, pełnej pamiątek i przemyśleń stylistycznych.

READ  Bridget Jones 4: Renee Zellweger dołącza do Leo Woodalla w filmie Mad About The Boy

Kiedy w 2017 roku agencja Associated Press poprosiła ją o radę dotyczącą mody, odpowiedziała: „Każdy musi znaleźć swoją drogę. Jestem świetną indywidualistką. Nie lubię trendów. Jeśli dowiesz się, kim jesteś i jak wyglądasz lubisz i z czym sobie poradzisz, będziesz wiedział, co powinieneś zrobić.

Dodatkowe raporty agencji