Deficyt obrotów bieżących Polski wyniósł w październiku 0,5 mld €, wyraźnie poniżej konsensusu 0,8 mld € i bardzo blisko naszej prognozy 0,3 mld €, po deficycie na poziomie 1,6 mld € we wrześniu. W skali 12 miesięcy szacujemy, że saldo nieznacznie się pogorszyło do około -3,9% PKB z -3,7% PKB we wrześniu (dużą nadwyżkę odnotowaliśmy w październiku 2021 r.). Deficyt w handlu towarami wyniósł w październiku 2,3 mld euro, w porównaniu z 2,1 mld euro we wrześniu. Narastająco saldo handlowe pogorszyło się do ok. -4,0% PKB z -3,8% w poprzednim miesiącu. Wyższa nadwyżka w saldzie usług w wysokości 3,1 mln euro zrekompensowała lukę w dochodach pierwotnych w wysokości 1,3 mld euro i nieznacznie ujemne saldo dochodów wtórnych w wysokości 0,1 mld euro. Niski sezonowo deficyt dochodów pierwotnych wynikał z dużego napływu środków unijnych (ponad 1,6 mld euro, według Narodowego Banku Polskiego).
Wolumen handlu zagranicznego, mierzony w euro, rośnie w tempie zbliżonym do 25% rok do roku, ale wynika to głównie ze wzrostu cen transakcyjnych eksportu i importu. Roczna dynamika importu towarów (24,6% r/r) nieznacznie przewyższyła eksport (23,7%) i była to najmniejsza różnica odnotowana od kwietnia 2021 r. Polskie firmy wykorzystują szanse na zwiększenie sprzedaży zagranicznej w związku ze słabszym złotym i złagodzenie napięć w globalnych łańcuchach dostaw, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej.
W komunikacie NBP podano, że w październiku wzrost eksportu był napędzany sprzedażą w branży motoryzacyjnej, która skorzystała na poprawie dostępności kluczowych komponentów, co pobudziło europejski sektor motoryzacyjny. Znalazło to odzwierciedlenie zarówno w eksporcie pojazdów (samochodów osobowych, ciężarowych i ciągników), jak i części zamiennych (w tym akumulatorów i silników). Żywność również odnotowała znaczny wzrost. Po stronie importu spowolnienie wzrostu importu było szczególnie widoczne w przypadku żelaza, stali i tworzyw sztucznych, wskazując na słabszy popyt wewnętrzny. Znaczące wzrosty odnotowano w imporcie paliw, co wynikało z utrzymujących się wysokich cen i wysokich wolumenów (wartość importu węgla była rekordowa, a import ropy naftowej najwyższy od 2019 r.).
Dzisiejsze dane są neutralne dla kursu złotego, gdyż deficyt obrotów bieżących okazał się nieco niższy od konsensusu. Jednak w ostatnim czasie na kurs złotego miały wpływ czynniki globalne, a także podjęte w tym tygodniu decyzje o podwyżkach stóp procentowych przez Rezerwę Federalną USA, Europejski Bank Centralny i inne banki centralne oraz oczekiwania na uwolnienie środków unijnych z funduszu naprawczego. Oczekujemy stopniowego pogłębiania się deficytu obrotów bieżących w drugiej połowie roku, aw całym 2022 r. prognozujemy deficyt na poziomie 4,2% PKB. Nasz najnowszy ekonomia trendów Przedstawia prognozy długoterminowe dla Polski.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
Klinika Goals Care to dla Polski za mało
Studio 100 International ogłasza promocję kina „Pszczółka Maja” w całej Polsce –
Polska: Stopa inflacji sięga 2,4% w marcu